یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 47554
  • 05 دسامبر 2023 - 20:11
  • 99 بازدید
  • ۰ دیدگاه

کاهش قیمت دلار و سکه در روز وعده تورمی وزیر

کاهش قیمت دلار و سکه در روز وعده تورمی وزیر
کاهش قیمت دلار و سکه در روز وعده تورمی وزیر

در بازار امروز سه شنبه ۱۴ آذر ماه قیمت سکه ، طلا و دلار اصلاح شد.

به گزارش اکوایران، بازیگران ارزی تهران امروز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه شاهد عقب‌نشینی نرخ دلار بودند. اسکناس آمریکایی که در معاملات نقدی عصر دیروز در حدود ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شده بود؛ در بازار پشت خطی دوشنبه‌شب با فشار فروش روبرو شد و بر روی ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت. این پایان ماجرا نبود و شیب کاهشی قیمت دلار در بازار نقدی امروز بیشتر شد و به دلار با ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومانی راهی بازار شد و در نیمه ظهر با ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

 در هرات هم قیمت دلار با ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان بازگشایی شد و ظهر به ۵۰ هزار و ۵۰ تومان رسید. این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی ۱۷۰ تومان پایین‌تر بود. بازار درهم امارات نیز که چند روزی به دلیل روز ملی تعطیل بود امروز آغاز به کار کرد و با ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد.

وعده خاندوزی به نفع کاهشی‌ها

 هم‌زمان با کاهش قیمت دلار، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در آخرین اظهارات خود در رابطه‌ با کنترل تورم و نقدینگی گفت که اقدامات خوبی در کنترل نقدینگی و کاهش ناترازی بانک‌ها صورت‌گرفته که منجر به کاهش تورم شده و امیدواریم تا پایان سال همین ثبات قیمت‌ها را داشته باشیم.

این اظهارات در حالی است که گزارش مرکز آمار در آبان‌ماه ۱۴۰۲ حکایت از آن دارد که تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۹. ۲ درصد بوده است؛ به‌ عبارت‌ دیگر خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۹. ۲ درصد بیشتر از آبان‌ماه ۱۴۰۱، برای خرید یک مجموعه مشابه از کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌اند.

 فارغ از بازار ارز و اتفاقات آن، قیمت طلای جهانی که روز گذشته به بالای ۲۱۴۰ دلار رسیده بود، در انتهای معاملات دیروز ریزشی شد و در بازار امروز با ۲۰۲۹ دلار معامله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از اظهارات روز جمعه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو معامله‌گران تصور کردند که نرخ بهره کاهش پیدا خواهد کرد و همین امر موجب شد شمش طلا برای خریداران جذاب شود. به دنبال این عقب‌نشینی قیمت طلای جهانی، دو فلز زردرنگ داخلی هم اصلاح شدند.

 بر همین اساس، قیمت طلا ۱۸ عیار امروز نسبت به دیروز نزدیک به ۱۶ هزار تومان ریزش کرد و بر روی ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. قیمت سکه امامی هم که دیروز با ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود امروز تا ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پایین آمد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
05 مه 2024

الگوی سال گذشته دلار در ۱۴۰۳ تکرار می‌شود؟

اما آیا این ثبات در سال ۱۴۰۳ نیز می تواند وجود داشته باشد؟ داوود سوری، اقتصاددان، معتقد است که تکرار ثبات سال گذشته با چالش هایی در سال جاری مواجه خواهد بود. او دلیل اصلی افزایش قیمت دلار را تورم می‌داند و می‌گوید که سیاست‌های دولت برای تزریق منابع به بازار و به تاخیر انداختن […]

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله 04 مه 2024

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله

اکوایران: یازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر! 04 مه 2024

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!

اکوایران: نوسانات نرخ بهره، تورم و ارزش دلار بر قیمت کوتاه مدت نقره تاثیر می‌گذارد. در میان‌مدت، رشد صنایع مصرف‌کننده نقره و وضعیت تولید جهانی آن از جمله عوامل کلیدی تعیین‌کننده قیمت نقره هستند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.