آغاز بهار گردشگری جنوب غرب خوزستان؛ تغییر مقصد از تهران به دهانه اروند
آغاز بهار گردشگری جنوب غرب خوزستان؛ تغییر مقصد از تهران به دهانه اروند

آبادان- همزمان با ورود به فصل پائیز و وجود آب و هوایی مطلوب در جنوب غرب خوزستان، عملاً بهار گردشگری آغاز شده است.

محمود نواصر؛ بازار: تهران شهر فرصت‌ های گردشگری است و از همین رو از آغاز پایتختی به شدت مهاجر پذیر بوده و هست؛ شهری که همه راه های کشور یا از آن آغاز و یا به آن پایان می یابد.

مرکز خطوط ریلی و سفرهای هوایی، شهر موزه ها، شهر مجهزترین و تخصصی ترین بیمارستان ها، شهر جشنواره ها از هرگونه سینمایی، ‌تئاتر، موسیقی، شهر هنر و فرهنگ، شهر انواع نمایشگاه های عمومی و تخصصی داخلی و بین‌المللی، شهر همایش ها و کنفرانس ها و گردهمایی های کشوری و منطقه ای و مذهبی،‌ شهر هزار رنگ عرضه هرآنچه در ایران هست و هر جای دنیا است را شهر تهران دارد.

تهران؛ شهر هزار قصه

یک معمار و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: از شهر مدرن تهران با ضرب آهنگ تندش که فاصله بگیریم و در کوچه‌ های بافت قدیم قدم بزنیم، نام تابلو کوچه‌ ها امین‌ الوزا، قوام‌ الحضور، ادیب الممالک تا جارجی باشی و …. توجهمان را جلب می‌ کند.

فاطمه خدادادی آق قلعه افزود: این شهرِ هزار قصه، در دل خودش رازهایی نهفته دارد که اگر فارغ از هیاهوی امروز در کوچه‌ های تنگ و تو در توی آشتی‌ کنانش سفر کنیم و دل بسپاریم به آواز پرندگان فراموش شده در لا به‌ لای درختان، حتما قصه‌ هایش را کشف می‌ کنیم.

وی ادامه داد: درختان کهنسال، خاطرات را به دوش می‌ کشند و شاهد زندگی سال‌های دور این محله‌ های قدیمی‌ اند که هر روز ما را دعوت به کشف، دیدن و شنیدن قصه‌ هایش می‌ کنند. کافی است قدم بزنیم تا در فضاهای گمشده این محله‌های اصیل تهران به طور خیال انگیزی به کنج خلوت خودمان پناه ببریم و با حضورمان رنگ و بوی تازه به بافت این محلات ببخشیم.

خدادادی آق قلعه: در دهه‌های اخیر، رشد و توسعه صنعت گردشگری و اتخاذ آن به عنوان یکی از فعالیت‌های عمده اقتصادی از طرف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برنامه‌ریزان را بر آن داشته تا جهت توسعه فعالیت‌های گردشگری به دو مقوله مهم توجه کنند

این معمار و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در دهه‌ های اخیر، رشد و توسعه صنعت گردشگری و اتخاذ آن به عنوان یکی از فعالیت‌ های عمده اقتصادی از طرف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برنامه‌ ریزان را بر آن داشته تا برای توسعه فعالیت‌ های گردشگری به دو مقوله مهم توجه کنند.

خدادادی آق قلعه توضیح داد: اول افزایش کیفیت تجربه گردشگری و دوم تلاش در راستای حفظ منافع جوامع میزبان. دور از ذهن نیست که دستیابی به این دو مهم تنها از طریق شناسایی، تعیین و ارتقاء ظرفیت پذیرش گردشگری در راستای توسعه پایدار این مقاصد گردشگری میسر می‌ شود.

وی با تاکید بر اینکه شناخت ظرفیت‌ های گردشگری می‌ تواند نقش مهمی در استفاده از جنبه‌ های مختلف گردشگری شهری داشته باشد، گفت: تجربه شهری در محله‌ های قدیمی اغلب با خاطرات فراموش شده رقم می‌خورد.

این معمار و مدرس دانشگاه، منطقه ۱۲ تهران را همانند قلب تپنده ای که جریان و حیات گردشگری را در تهران رقم می‌ زند، عنوان کرد و گفت: شناخت درست این منطقه، امکان توسعه گردشگری را در سایر نقاط شهر فراهم می آورد.

خدادادی آق قلعه افزود: به امید کشف ظرفیت‌های گردشگری در شهر تهران به خصوص منطقه ۱۲، از کوچه‌های پُر خاطره این شهر هزار قصه می‌ گذرم و دلم را در کوچه‌های آشتی کنان محله قدمی عودلاجان جا می‌ گذارم.

میراث فرهنگی شاخص پایتخت

یک کارشناس گردشگری اظهار کرد: تهران با اهمیت تاریخی خاص خود، به عنوان کلان شهری مهم از منظر فرهنگی میراثی ویژه ای برخوردار است.

حامد درویش افزود: تهران می تواند به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری شهری مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

آغاز بهار گردشگری جنوب غرب خوزستان؛ تغییر مقصد از تهران به دهانه اروند

موقعیت جغرافیایی خاص تهران

مدیرعامل و بنیانگذار هلدینگ وین در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تهران به ‌عنوان پایتخت ایران و قلب تپنده اقتصادی کشور، با دارا بودن تاریخ و فرهنگ غنی، پتانسیل‌ های گردشگری متنوعی را در خود جای داده است.

آرکا کاظمی افزود: این کلان ‌شهر با برخورداری از آثار تاریخی ارزشمند همچون کاخ گلستان، موزه ملی ایران و بازار بزرگ تهران که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، مقصدی جذاب برای گردشگران علاقه‌ مند به تاریخ و فرهنگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تهران با وجود مراکز خرید مدرن، رستوران‌ های متنوع و فضاهای سبز گسترده، پاسخگوی نیازهای طیف وسیعی از گردشگران از جمله گردشگران تجاری و تفریحی است.

مدیرعامل و بنیانگذار هلدینگ وین ادامه داد: موقعیت جغرافیایی خاص تهران، این شهر را به دروازه ورودی مناطق کوهستانی البرز تبدیل کرده است. وجود پیست‌ های اسکی توچال و دیزین در فصل زمستان و مناطق ییلاقی مانند دربند و فرحزاد در فصل گرم سال، پتانسیل توسعه گردشگری ورزشی و طبیعت‌ گردی را در این شهر دوچندان کرده است.

کاظمی توضیح داد: تهران به‌ عنوان یک مرکز علمی و دانشگاهی، میزبان کنفرانس‌ ها و رویدادهای علمی بسیاری است که فرصت‌ های مناسبی را برای گردشگری علمی و تخصصی فراهم می‌ آورد.

ظرفیت بالای میراث ناملموس پایتخت

مدیرعامل انجمن گردشگری ماجراجویانه ایران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهر تهران را می‌توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد؛ از جمله میراث طبیعی و میراث فرهنگ. از نظر میراث فرهنگی تهران به دلیل قرار گیری در موقعیت جغرافیایی مناسب از شمال با رشته کوه البرز ارتباط دارد و از جنوب هم به دلیل ارتباطی که با دشت ورامین دارد، آب و هوای متفاوتی را تشکیل داده است.

فرشاد اصول فلاح افزود: شمال تهران به دلیل دارا بودن مسیرهای کوهنوردی مناسب، شرایط ویژه ای را برای کوهنوردان و علاقه مندان به کوهنوردی و کوهپیمایی فراهم کرده و همچنین از طرف دیگر هم به دلیل وجود تفرجگاه های کوهستانی مختلف در منطقه شمال تهران برای افرادی که علاقه مند به تفریح و استراحت هستند شرایط ویژه ای فراهم کرده است.

اصول فلاح: تهران را می توان از جنبه میراث فرهنگی ملموس و نا ملموس بررسی کرد. از جمله ظرفیت ملموس گردشگری شهر تهران می‌ شود به بافت تاریخی که واقع در منطقه دوازده است اشاره کرد که قدیمی ترین محلات شهر تهران و ابنیه تاریخی قابل بازدید هستند و همه ساله افراد بسیار زیادی برای بازدید و سیاحت به آن مناطق سفر می کنند

وی بیان کرد: تهران را می توان از جنبه میراث فرهنگی ملموس و نا ملموس بررسی کرد. از جمله ظرفیت ملموس گردشگری شهر تهران می‌ شود به بافت تاریخی که واقع در منطقه دوازده است اشاره کرد که قدیمی ترین محلات شهر تهران و ابنیه تاریخی قابل بازدید هستند و همه ساله افراد بسیار زیادی برای بازدید و سیاحت به آن مناطق سفر می کنند.

مدیرعامل انجمن گردشگری یکی دیگر از ارزش های تهران را قرار گیری شهر ری در این استان عنوان کرد و گفت: شهر ری را در گذشته به عنوان ارزشمندترین شهرهای دنیا قلمداد کرده اند و به دلیل وجود ابنیه خاص، ظرفیت گردشگری تهران را بیش از پیش افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت ها از نظر میراث ناملموس مانند فرهنگ که شامل آداب و رسوم و سنن و آیین ها، خوراک و پوشش، ارزش ها و مواردی که در گذشته ادامه داشته و در حال حاضر هم آن موارد وجود دارد برای ما از نظر فرهنگی و گردشگری ارزشمند است.

آغاز بهار گردشگری جنوب غرب خوزستان؛ تغییر مقصد از تهران به دهانه اروند

توجه ویژه گردشگران خارجی به تهران

کارشناس عالی میراث فرهنگی و کارشناس ارشد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تاریخ جاذبه ‌های گردشگری برای شهری که از لحاظ حضور انسانی قدمتی ۷ هزار ساله و همچنین ۶۵۰ سال سابقه‌ شهرنشینی و ۲۳۶ سال پایتخت کشوری عظیم‌ را بر گردن دارد قطعا بی‌شمار و قابل توجه است.

عباس خاکسار، افزود: وجود بافت‌ های قدیمی با کوچه و گذرهای جذاب به همراه بناهایی فاخر در محله‌ های آن که حاصل سعی و تلاش هنرمندان چیره دست قدیمی است همواره تعداد بی‌ شماری از گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند. در همین بافت‌ها بناهای مذهبی نیز همچون مساجد، تکایا، سقاخانه ها، مقابر، کلیساها و کنیسه‌ ها با تزئینات خاص خود برای گردشگران جذابیت بسیار دارد و حتی گورستان‌ هایی نیز دیده می‌شوند که سرگذشت پر از فراز و نشیب آرمیدگان در آنها برای گردشگران جالب توجه هستند.

وی ادامه داد: انتخاب این شهر به عنوان پایتخت در دوره‌ قاجار و ادامه‌ آن در دوره‌ های بعدی باب جدیدی در ارتباطات داخلی و خارجی پدید آورد که باعث تاثیرات بسیاری در رویکردهای فرهنگی، هنری و اجتماعی این شهر گشت که همین تاثیرات یکی‌ از عوامل جذب گردشگران به این شهر است.

این کارشناس عالی میراث فرهنگی و کارشناس ارشد توضیح داد: یکی از تاثیرات مثبت ارتباطات خارجی، ایجاد موزه در تهران است. این شهر با ۱۴۰ موزه و قابلیت ارتقاء آنها مقصدی ایده‌آل برای گردشگران است. وجود کاخ گلستان و موزه‌ی ملی ایران به عنوان نخستین موزه‌های سنتی و کلاسیک در ایران و به دنبال آن ساخت موزه‌ های تخصصی همچون جواهرات، فرش، آبگینه و سفالینه، موسیقی، سینما و غیره همواره این شهر را در رصد گردشگران داخلی و خارجی قرار داده است.

خاکسار خاطرنشان کرد: به طور حتم تعداد جاذبه‌ های گردشگری در این شهر با رشد و توسعه علم و تکنولوژی گسترش یافته است.

حراج های آثار هنری یکی از پتانسیل های مهم گردشگری

رئیس انجمن مجموعه داران ایران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گردشگری هنری یکی از ظرفیت های مهم گردشگری شهر تهران بوده که زیرمجموعه گردشگری فرهنگی است ولی به صورت مشخص به نام هنری در دنیا مطرح شده و امروز در سطح ایران عزیزمان بسترهای بسیار متعددی داریم که می تواند برای هنردوستان و فرهنگدوستان جذابیت داشته باشد.

منوچهر لطفی ادامه داد: از بین شهرهای ایران، تهران یک ظرفیت بسیار بزرگ از نظر گردشگری هنری دارد. از بسترهای مهمی که در گردشگری هنری تهران وجود دارد و در سایر شهرها کمتر دیده شده، وجود موزه هایی است که دارای آثار فرهنگی و هنری و همچنین اموال هنری و فرهنگی بوده که نسبت به شهرهای دیگر بیشترین موزه های هنری را دارا است.

وی تاکید کرد: حضور مشاهیر و هنرمندان برجسته کشور در شهر تهران یکی از پتانسیل های بسیار مهم گردشگری هنری در ایران است. وجود موزه های خصوصی که بیشتر از مجموعه دارانی که علاقمند به آثار فرهنگی و هنری هستند، همه جزو آثار هنری هستند و مورد توجه گردشگران هنری می تواند قرار بگیرد.

رئیس انجمن مجموعه داران ایران افزود: وجود تهیه کنندگان فیلم و همچنین کنسرت ها و سایر بخش هایی که در امور هنری مانند تئاتر و کنسرت و کارناوال های خیابانی در شهر تهران پتانسیل بسیار مهمی دارد که می تواند در جذب گردشگر تاثیر داشته باشد.

لطفی توضیح داد: برگزاری حراج های آثار هنری یکی از پتانسیل های مهم گردشگری هنری تهران است و از سوی دیگر نیز وجود بناهای معماری معاصر که بسیار زیبا هستند می تواند مورد توجه گردشگران هنری قرار بگیرد.

آغاز بهار گردشگری جنوب غرب خوزستان؛ تغییر مقصد از تهران به دهانه اروند

همکاری گردشگری تهران و جنوب غرب ایران سبب توسعه اقتصادی می‌شود

یک تور لیدر و دانش آموخته گردشگری تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ظرفیت همکاری مشترک در زمینه صنعت گردشگری شهرهای تهران و جنوب غرب ایران وجود دارد.

سارا غلامرضایی افزود: تهران به عنوان یک قطب گردشگری مطرح است و باید انتقال تجربه به بهترین شکل انجام شود. از سویی دیگر آثار میراثی ویژه ای در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد.

وی ادامه داد: شهر آبادان بیش از یکصد بنای ثبت ملی دارد که کمتر شهری در جهان چنین ظرفیتی دارد و همین امر یک نقطه همکاری مشترک در خصوص معرفی است.

این پژوهشگر گردشگری تهران، توضیح داد: برخی از فعالان گردشگری تهران علاقمند هستند با جنوب غرب ایران در زمینه های تبادل گردشگر و توسعه توریسم همکاری کنند.

این روایتگر میراث ناملموس ایران، تاکید کرد: همکاری های صنعت گردشگری تهران و شهرهای آبادان و خرمشهر باید به گونه ای باشد که ضمن معرفی جاذبه های این مناطق، منتهی به کسب درآمد برای جوامع محلی شود تا توسعه اقتصادی رقم بخورد.

ظرفیت بالای گردشگری منطقه آزاد اروند

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در نمایشگاه گردشگری تهران چند تفاهمنامه با اصناف مختلف گردشگری کشور برای تور ورودی به منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) منعقد کردیم.

امیرهوشنگ بابامرادی افزود: ظرفیت اقامتی با سطح های مختلف در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد و از سوی دیگر وجود آژانس های توانمند در این منطقه یک فرصت مناسب برای همکاری های تهران و اروند قلمداد می شود.

علاقمندی همکاری آژانس های جنوب غرب با تهران

مدیرعامل یک دفتر خدمات مسافرتی در آبادان و خرمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر برای اینکه ایران هراسی را از بین ببریم همه سعی کردند با یکصدایی و همدلی تور برگزار کنند و تهران با توجه به اینکه پایتخت است می تواند برای جنوب غرب ایران پایلوت باشند چرا که بزرگترین جامعه گردشگری و آژانس ها در آنجا قرار دارند.

شهرزاد رحیمی افزود: تور خنده مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران را بومی سازی کردیم و از آن به عنوان یک الگوی موفق در شهرهای آبادان و خرمشهر استفاده کردیم.

وی با اشاره به تورهای ورودی تهران به جنوب غرب خوزستان، گفت: از فروردین تا نیمه اول خردادماه پنج تور ورودی ۴۲ نفره را در شهرهای آبادان و خرمشهر میزبانی کردیم که همه آنها بر جذابیت های این منطقه تاکید داشتند.

این مدیرعامل آژانس هواپیمایی عنوان کرد: با توجه به فصل های پائیز و زمستان برنامه ریزی ویژه ای برای تورهای ورودی تهران انجام داده ایم.

آغاز بهار گردشگری جنوب غرب خوزستان؛ تغییر مقصد از تهران به دهانه اروند

ظرفیت حمل و نقل ترکیبی شهرهای آبادان و خرمشهر

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: آژانس های هواپیمایی شهرهای آبادان و خرمشهر آمادگی برگزاری تورهای متنوع گردشگری در این منطقه را دارند.

مهرزاد ارشدی گفت: هم اکنون با برخی از آژانس های شهر تهران همکاری آغاز شده و سایر آژانس های پایتخت نیز می توانند با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به حمل و نقل جنوب غرب خوزستان، افزود: فرودگاه بین المللی آبادان، ایستگاه راه آهن خرمشهر، راه های جاده ای و راه های دریایی بخشی از ظرفیت حمل و نقل ترکیبی شهرهای آبادان و خرمشهر است که بسته به نوع درخواست گردشگر می توان برای آنها فراهم کرد.

آغاز بهار گردشگری جنوب غرب خوزستان؛ تغییر مقصد از تهران به دهانه اروند

ضرورت برگزاری تورهای عکاسی

یک عکاس تخصصی گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برگزاری تورهای عکاسی با محوریت گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر برای عکاسان و همچنین علاقمندان به هنر، سبب معرفی هر چه بهتر ظرفیت های توریسم جنوب غرب ایران می شود.

بهبهانی: نخلستان های زیبا، وجود سه رودخانه، غروب متفاوت، روستا، موزه های مختلف، بازار و لنج برخی از جذابیت های گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر است که دریچه های لنز دوربین را مجذوب خود می کند

مرضیه بهبهانی توضیح داد: نخلستان های زیبا، وجود سه رودخانه، غروب متفاوت، روستا، موزه های مختلف، بازار و شناورهای محلی همچون لنج برخی از جذابیت های گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر است که دریچه های لنز دوربین را مجذوب خود می کند.

با توجه به شرایط مطلوب هوا در مناطق جنوبی، مقاصد گردشگران عمدتاً از شهرهای سردسیر به سمت مناطق گرمسیر تغییر می کند.

شهرهای آبادان و خرمشهر در فصل های پائیز و زمستان شرایطی دارند که می توانند به عنوان یک مقصد جدید از سوی گردشگران پایتخت انتخاب شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]