چرا «کپشیر»؟ / نمادی که فقط به صعود فکر می‌کند!
چرا «کپشیر»؟ / نمادی که فقط به صعود فکر می‌کند!

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با بیش از ۴۹ درصد از سهام شرکت پشم شیشه ایران سهامدار عمده در تحلیل کپشیر محسوب می‌شود.

اقتصادآنلاین – مینا یوسفی – رجا ابوطالبی؛ شرکت پشم شیشه ایران در شهریورماه ۱۳۴۳ تاسیس شد و در سال ۱۳۴۷ تولید پشم شیشه را با ظرفیت ۲ تن در روز آغاز کرد. این شرکت اولین تولیدکننده ایروزگام در ایران نیز محسوب می‌شود. شرکت پشم شیشه ایران سال ۱۳۵۵ با نماد کپشیر در گروه کانی‌های غیرفلزی در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. محصولات کپشیر شامل پشم شیشه، عایق حرارتی و ایزوگام هستند.

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با بیش از ۴۹ درصد سهامدار عمده کپشیر محسوب می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با مالکیت ۱۱٫۶۵ درصد در رده دوم سهامداران آن قرار دارد. در ادامه سعی می‌کنیم آنچه کپشیر را به سهمی ممتاز بدل کرده است به صورت مختصر بیان کنیم.

چرا کپشیر؟

مهم‌ترین مسئله برای شرکت های تولیدی، فروش است. جایی که کپشیر توانسته است رکورد فروش ۲ محصول استراتژیک خود را در اردیبهشت ماه جابه‌جا کند. اما این پایان کار نبوده و بیشترین میزان فروش پشم شیشه کل کشور را در مرداد ماه به نام خود به ثبت رساند. با این تفاسیر می‌توان گفت شاهد گزارش ۶ ماهه خارق‌العاده ای از سهم خواهیم بود که همین گزارش به خودی خود می‌تواند پالس مثبتی برای این نماد باشد. همچنین شرکت اصلاح فرمولاسیون خود را در دستور کار قرار داده که همین امر سبب کاهش هدر رفت تولید، کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت تولید شده است.

در ارتباط با طرح های توسعه شرکت نیز می‌توان به افزایش ۱۵۸ درصدی صادرات آن‌هم به بیش از ۱۰ کشور اشاره کرد. این تعدد بازار هدف، خود تضمینی برای فروش دلاری محصولات کپشیر خواهد بود. حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که تاصیکو، سهامدار عمده کپشیر، برنامه تجدید ارزیابی سنگین حدود ۱۰۰۰ درصدی برای سهم در نظر دارد.

وضعیت عملکرد سهم:

کپشیر توانسته سود ناخالص منتهی به سال مالی ۱۴۰۱ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۰ درصد افزایش دهد. علت آن نیز بزرگتر بودن آهنگ رشد درآمد عملیاتی نسبت به بهای تمام شده است. این روند رو به رشد برای این نماد همچنان ادامه دارد به طوری که در دوره ۳ ماهه منتهی به سال مالی ۱۴۰۲ حدود ۲ هزار و ۵۱۴ تن پشم شیشه در بازارهای داخلی کشور و ۴۳۳ تن در بازارهای صادراتی به‌فروش رسانده است. مبلغ حاصل از فروش پشم شیشه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان و مبلغ حاصل از فروش کل محصولات شرکت در دوره ۳ ماهه ابتدای سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۲۰۶ میلیارد تومان است

کپشیر که شهریور ماه افزایش سرمایه ۶۷ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را مورد تصویب قرارداده است گزارش مرداد را اینگونه منتشر کرده است:

درآمد ماهانه شرکت در مرداد ماه، نسبت به ماه قبل حدود ۳۳ درصد و نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش‌ یافته است. مقدار فروش پشم شیشه در مرداد ماه، نسبت به ماه قبل ۳۲ درصد و نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش ‌یافته است. نرخ فروش محصول اصلی شرکت (پشم شیشه) نیز نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵ درصد کاهش و ۶۴ درصد افزایش یافته است. همچنین درآمد تجمعی پنج ماهه‌ی سال ۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۶ درصد افزایش‌ یافته است و به مبلغ ۳۴۶ میلیارد تومان رسیده است.

تحلیل تکنیکال سهم:

کپشیر یکی از سهم هایی است که توانسته سقف ۹۹ را پس بگیرد و به نظر میرسد یک فلت را از سقف اواخر سال ۹۹ تکمیل میکند . موج (A) به صعورت یک اصلاح شارپ ترکیبی شکل گرفته و از محدوده ۱۴۰۰ تومان تا ۲۵۰ تومان اصلاح داشتیم و سپس از اواخر ۱۴۰۰ وارد روند صعودی (B) شده است. این (B) دو سناریوی محتمل دارد یا دیامتریک است یا سیمتریکال شکل میگیرد. اگر سیمتریک باشد تارگت بالاتری را ثبت خواهد کرد .

هدف های مهم نزدیک میان مدت کپشیر محدوده ۲۰۰۰-۲۱۰۰ تومان است سپس وارد اصلاح موج (C) الگو خواهد شد. لذا در صورت سهامداری باید به مقاومت های مهم دقت داشت و در نزدیک حمایت اقدام به خرید نمود.  مادامی که سهم بالای سقف تاریخی ۹۹ است منفی ها پولبک تلقی میشود . لذا حمایت نزدیک مهم محدوده ۱۴۰۰ تومان می باشد.

اولین حمایت قوی پایان (C) در سناریو محتمل می تواند ۱۰۰۰ تومان باشد.

کپشیر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]