اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ شرکت سیمان تهران به عنوان قدیمی ترین شرکت سیمانی کشور در سال ۱۳۳۳ تأسیس شد. اولین واحد تولیدی این شرکت با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در سال ۱۳۳۵ مورد بهره برداری قرار گرفت. این شرکت از زمان تاسیس تاکنون از ۹ خط تولید سیمان بهره برداری نموده است.شرکت های […]

اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ شرکت سیمان تهران به عنوان قدیمی ترین شرکت سیمانی کشور در سال ۱۳۳۳ تأسیس شد. اولین واحد تولیدی این شرکت با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در سال ۱۳۳۵ مورد بهره برداری قرار گرفت. این شرکت از زمان تاسیس تاکنون از ۹ خط تولید سیمان بهره برداری نموده است.
شرکت های سیمان هگمتان، سیمان ایلام ، سیمان گیلان سبز، سیمان پیوند گلستان از زیر مجموعه های ستران می باشند.

آیا تدام فروش در بورس کالا را خواهیم داشت؟

مدتی است که احتمال خروج سیمان از بورس کالا سر و صدای زیادی به پا کرده است؛ اتفاقی که در صورت عملی شدن معضلی جدی برای سودآوری شرکت‌های سیمانی و دلیلی بر افزایش تورم خواهد بود. بورس محلی برای پیدا کردن عامل عرضه و تقاضاست و اگر نخواهیم تخصیص را از مسیر بازار و بورس دنبال کنیم، باید شیوه‌ای اداری را برای آن بیابیم در غیر این صورت تورم زاست.
زمانی که شما کالا را از بورس خارج می‌کنید، تنها عده‌ای خاص می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند و مسیر رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی، طولانی و در نتیجه قیمت افزایش پیدا و رانت ایجاد می‌کند.نمونه اش صنعت خودرو سازی  و زیان سنگین روی دست این صنعت است.

سیمان در بورس می‌ماند…

خاندوزی بحث سیمان را تمام کرد.
تازه دو سال از ورود سیمان به بورس کالا گذشته که برخی افراد به دنبال خروج این کالا از بازار سرمایه هستند. امروز به تازگی در ۵ مهرماه وزیر اقتصاد، بورس را بستری شفاف دانست و رسما اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای خروج سیمان از بورس ندارد.
پس از حدود یک دهه بحث و گفت‌وگو درباره بورسی شدن سیمان که با وتو این طرح همراه می‌شد سرانجام خرداد ۱۴۰۰ این کالا به طور رسمی وارد بورس شد. موافقان بورسی شدن سیمان می‌گویند این موضوع به شفافیت قیمت و قطع رانت دلالان سیمان منجر شده است. در سوی مقابل برخی افراد نوسانات قیمت سیمان را ناشی از عرضه این کالا در بورس می‌دانند.
در روزهای اخیر مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی بیان کرد که یکی از علت‌های گرانی مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان، ‌عرضه این محصولات در بورس کالا است. پیش از این هم برخی سازندگان بیان می‌کردند که سیمان در بورس به فروشندگان خرد نمی‌رسد؛ زیرا یکجا توسط سرمایه‌گذاران بزرگ خریداری می‌شود و آنها قیمت این محصولا را در انحصار خود دارند که باعث گرانی مسکن می‌شود.
موافقان بورسی شدن سیمان که عمدتا مسئولان و تحلیل‌گران بازارهای مالی هستند اما نظر دیگری دارند و می‌گویند سهم سیمان و فولاد در قیمت تمام شده‌ی ساختمان ناچیز است و عمده هزینه تمام شده مسکن به قیمت زمین، دستمزد، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دیگر کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان مربوط می‌شود.

تا قبل از ورود سیمان به بورس عنوان می‌شد که ۲۰ نفر بازار سیمان را در اختیار خود گرفته‌اند اما در حال حاضر همه‌ افراد می‌توانند به راحتی از بورس کالا سیمان مورد نیاز خود را خریداری کنند.
پس از حدود دو هفته بحث و گفت‌وگو درباره بورس سیمان، وزیر اقتصاد گفته که سیمان باید هم‌چنان در بورس عرضه شود. سید احسان خاندوزی بیان کرده است: با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در  پایان دهه‌های  ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت به نظام بورس کالا منتقل شدیم دولت فعلا هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

وضعیت عملکرد شرکت:

 قیمت سیمان تهران طی ۲۰ ماه گذشته به مدد بورس کالا روندی متعادل و رو به رشد را پشت سر گذاشته است. سیمان تهران فروش صادراتی ندارد و حدود ۹۲ درصد از محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند، قیمت سیمان در بورس کالا برای برآورد سود خالص شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. با میانگین‌گیری از نرخ سیمان بورس کالا در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ عدد ۹۰۸ هزار تومان به ازای هر تن برای سیمان فله، ۶۶۳ هزار تومان به ازای هر تن برای کلینکر داخلی محاسبه می‌شود. همچنین طبق گزارش‌های ستران شرکت سنگ آهک و گچ را به طور میانگین با قیمت ۶۶ هزار تومان به ازای هر تن می‌خرد. سود هر سهم ستران در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰۰ تومان بوده است ولی با این نرخ های فروش در سال جاری در صورت تداوم فروش در بورس کالا حداقل ۹۷۰ تا ۱۱۷۰ تومان EPS خواهیم داشت و پی بر ایی فوروارد سهم حدود ۵ خواهد بود.
 سود عملیاتی فصلی ستران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است. سود خالص شرکت نیز در این مدت حدود دو برابر رشد کرده و به ۱۸۴ میلیارد تومان رسیده است.
در گزارش شهریور ماه شاهد هستیم که مجموع فروش ۶ ماهه نخست شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۵۸۹ میلیارد تومان رسیده است و فروش شرکت در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۸ درصدی داشته و همچنین نسبت به فصل گذشته به رشد ۲۷ درصدی رسیده.

به عبارتی در شهریور سال مالی منتهی به: ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
 – افزایش ۱۰.۶۷ درصدی فروش شهریور ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه گذشته
 – رشد ۵۸.۹۲ درصدی فروش شهریور ۱۴۰۲ در مقایسه با شهریور ۱۴۰۱
 – رشد ۵۹.۱۷ درصدی فروش ۶ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وضعیت نموداری و سناریوی پیش روی سهم:

ستران که در پیک ۹۹ حوالی ۷۰۵ تومان را به خود دیده و سپس وارد روند اصلاحی دوساله شده تا محدوده ۱۴۶ تومان نیز افت قیمت را تجربه کرده و طی یک الگوی دیامتریک تا ابان ماه ۱۴۰۱ این الگوی زمانبر ادامه داشته سپس با پایان الگو وارد موج صعودی بعدی شده که ادامه دار است.
الگوی بعدی را سناریو مد نظر داریم . حمایت معتبری در محدوده ۴۶۰و ۴۹۹ تومان داریم و سپس انتظار برگشت خواهیم داشت. در لگ D هستیم و به زودی وارد لگ صعودی E خواهیم شد.
دقت شود واگرایی منفی داشتیم و اصلاح اخیر رخ داد و حال در حال ساخت واگرایی مخفی مثبت و شروع روند موقت صعودی هستیم.
مقاومت مهم ۷۲۰-۷۳۰ و سپس در موج صعودی C الگوی درجه بالاتر ۹۰۰-۱۰۰۰ تومان را خواهیم دید.

فراز و نشیب های صنعت سیمان + بررسی نماد «ستران»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]