اصلا عوامل موثر بر قیمت مبلمان چه هستند؟ در این مطلب، می‌خواهیم سراغ شش عامل تأثیرگذار روی قیمت مبل برویم، و آن‌ها را بررسی کنیم. پس اگر قصد خرید مبلمان دارید، قبل از رفتن به بازار، حتما این مطلب را بخوانید. وقتی قصد خرید می‌کنیم، کلی فروشگاه ریزودرشت دوروبرمان می‌بینیم که همگی ادعا می‌کنند بهترین […]

اصلا عوامل موثر بر قیمت مبلمان چه هستند؟ در این مطلب، می‌خواهیم سراغ شش عامل تأثیرگذار روی قیمت مبل برویم، و آن‌ها را بررسی کنیم. پس اگر قصد خرید مبلمان دارید، قبل از رفتن به بازار، حتما این مطلب را بخوانید.

وقتی قصد خرید می‌کنیم، کلی فروشگاه ریزودرشت دوروبرمان می‌بینیم که همگی ادعا می‌کنند بهترین و ارزان‌ترین جنس بازار را دارند! در سال‌های اخیر، و با همه‌گیرشدن شبکه‌های اجتماعی، حضور برندها در فضای مجازی، انتخاب را سخت‌تر هم کرده است!

درنهایت ما می‌مانیم و این سؤال که بالاخره عوامل موثر بر قیمت مبلمان چه هستند؟ چگونه می‌توان مبل باکیفیت و ارزان‌قیمت پیدا کرد؟ بیایید شش عامل تأثیرگذار روی قیمت‌گذاری مبل را بررسی کنیم.

۱. جنس بدنه مبل

چوب و فلز، اصلی‌ترین مواد اولیه ساخت بدنه مبل هستند. البته جنس بیشتر مبل‌های خانگی و اداری چوبی است. به همین خاطر، قیمت چوب اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت مبلمان اداری و خانگی و سایر مبل‌هاست.

اما همه چوب‌ها مثل هم نیستند! برای اینکه درک بهتری داشته باشید، باید بدانید چوب مورداستفاده برای ساخت‌وساز وسایل، به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

چوب طبیعی

چوب‌های طبیعی، بافت ناهمگنی دارند، و به همین دلیل، زیبا و منحصربه‌فرد هستند. چوب طبیعی اصطلاحا گرم است، و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی و برای ساخت مبلمان، این گرما را منتقل می‌کند.

چوب روسی پرطرف‌دارترین چوب در این صنعت است. در بازار، به چوب همه درختان سوزنی‌برگ، مثل کاج و نراد، چوب روسی می‌گویند. این چوب رنگ روشنی دارد، و مقاومتش هم بالاست.

چوب درخت‌های پهن‌برگ، در جایگاه بعدی چوب‌های پرطرف‌دار هستند. این چوب‌های سخت و سنگین، به‌طور معمول رنگ تیره‌ای دارند.

چوب‌های افرا، بلوط، توسکا، راش، روسی، و گردو در صنعت مبلمان استفاده می‌شوند. البته چوب روسی، راش و گردو، که به‌ترتیب ارزان‌ترین تا گران‌ترین چوب‌ها هستند، بیشترین کاربرد را دارند.

چوب صنعتی

چوب صنعتی یا مهندسی‌شده هم کاربرد زیادی در صنعت مبلمان دارد. داشتن بافت همگن و پیش‌بینی‌پذیری مقاومت در سرتاسر چوب، مهم‌ترین دلایل برای تولید و استفاده از این چوب‌ها هستند.

نکته مهم دیگر اینکه از ضایعات چوب مهندسی‌شده هم استفاده می‌شود. بنابراین قیمت چوب کمتر درمی‌آید، و در نتیجه مبلمان هم ارزان‌تر تمام می‌شود. اما چوب‌های صنعتی کدام‌ها هستند؟

  • نئوپان، که از تراشه‌های چوب درست می‌شود.
  • ام‌دی‌اف، یا همان تخته فیبری که از خُرده‌چوب درست می‌شود.
  • اچ‌دی‌اف، که از ترکیب خُرده‌چوب و رزین درست می‌شود.

۲. جنس پارچه مبل

زیبایی و چشم‌نوازی مبلمان، در نگاه اول به روکش آن است. هرقدر پارچه روکش کیفیت بالاتری داشته و زیباتر باشد، مبلمان هم بیشتر به چشم می‌آید.

عوامل موثر بر قیمت مبلمان چه هستند؟ بررسی ۶ عامل مهم

البته کیفیت بالای پارچه، باعث می‌شود قیمت تمام‌شده مبلمان هم افزایش پیدا کند. نکته اینکه گران‌ترین روکش‌ها، آن‌هایی هستند که از چرم طبیعی ساخته شده‌اند.

این‌ها پرکاربردترین پارچه‌ها برای روکش مبلمان هستند:

  • رویه چرم
  • رویه جیر و مخمل
  • رویه ساتن
  • رویه گلیم و جاجیم

البته یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع و جنس پارچه، کاربری مبل است. برای نمونه، در ساخت مبلمان فضای باز، بهتر است از پلی‌استر و اکریلیک استفاده شود، تا در عین آنکه قیمت مبلمان فضای باز مناسب تمام می‌شود، دوام زیادی هم داشته، و آسیب نبیند.

۳. شکل تولید

دستی یا ماشینی بودن فرایند تولید هم روی قیمت مبلمان تأثیر می‌گذارد. مسلما ساخت مبل به‌صورت دستی، زمان و انرژی بیشتری می‌خواهد. بر این اساس، می‌توان تولید مبلمان را به سه روش تقسیم کرد:

ساخت دستی مبلمان

در این روش، بیشتر مراحل تولید به‌صورت دستی و با ابزارهایی مانند مغار انجام می‌شود. مبلمان‌های منبت‌کاری یا مبل‌های سفارشی را در نظر بگیرید. مسلما ساخت چنین مبل‌هایی، انرژی و زمان زیادی می‌خواهد. پس قیمت نهایی هم حسابی بالا می‌رود.

تولید نیمه‌صنعتی مبلمان با ابزار

در این روش، بیشتر فرایند تولید، با ابزارهای معمولی، مانند اره نواری، اره میزی و اره عمودبُر انجام می‌شود. مسلما زمان کمتری نسبت به ساخت کاملا دستی می‌برد، اما ابزارهای حرفه‌ای، کمک زیادی به سازنده می‌کنند.

تولید صنعتی مبلمان با ابزارهای پیشرفته

در این روش، همه فرایند تولید با ابزارهای پیشرفته، مانند دستگاه سی‌ان‌سی (CNC) و لبه چسبان انجام می‌شود. تولید صنعتی، سرعت کار را بالا می‌برد، و به همان میزان، هزینه نهایی هم کاهش پیدا می‌کند.

۴. نوع مبل از مدرن تا کلاسیک

مبل‌های موجود در بازار را می‌توانیم به سه دسته کلی مبلمان مدرن، مبلمان کلاسیک، و مبلمان نئوکلاسیک تقسیم کنیم. هرکدام از این انواع مبل، داستان خودشان را در قیمت‌گذاری دارند.

ویژگی‌های هر مبلی مشخص می‌کند که روند قیمت‌گذاری آن چگونه است. بیایید نگاهی به عوامل موثر بر قیمت مبلمان در هرکدام از این سه مجموعه بیندازیم.

مبلمان مدرن

مبلمان مدرن طی سال‌های اخیر موردتوجه طراحان حرفه‌ای دکوراسیون داخلی قرار گرفته‌اند. ظاهر این مبل‌ها ساده است، و به همین خاطر گزینه‌های زیادی برای ترکیب با سایر اجزای دکوراسیون داخلی پیش رویتان قرار می‌دهند.

جنس بدنه این مبل‌ها به‌طور معمول از چوب‌های محکم است. پارچه‌های بیشتری برای روکش چنین مبلمانی استفاده می‌شوند، و در نتیجه تنوع رنگی بالایی دارد.

اگر به‌دنبال پائین‌ترین قیمت مبلمان خانگی و اداری هستید، سراغ مبلمان مدرن بروید. از آنجایی که ظاهر ساده‌تری دارند، هزینه تمام‌شده آن‌ها کمتر است، و از مقرون‌به‌صرفه‌ترین، و در عین حال شیک‌ترین و به‌روزترین مبلمان موجود در بازار به حساب می‌آیند.

عوامل موثر بر قیمت مبلمان چه هستند؟ بررسی ۶ عامل مهمعوامل موثر بر قیمت مبلمان چه هستند؟ بررسی ۶ عامل مهم

مبلمان کلاسیک

مبلمان کلاسیک، زیبایی خود را مرهون چوب هستند. مبل سلطنتی از معروف‌ترین مبلمان کلاسیک است که به‌طور معمول منبت‌کاری زیادی هم دارد. پارچه‌های گران‌قیمت ابریشم و مخملی که در ساخت این مبل‌ها استفاده می‌شوند، آن‌ها را به گران‌ترین مبلمان موجود در بازار تبدیل کرده‌اند.

مبلمان نئوکلاسیک

اگر دوست دارید ویژگی‌های مبلمان مدرن و مبلمان کلاسیک را باهم داشته باشید، باید سراغ مبل‌های نئوکلاسیک بروید. این مبل‌ها ظریف‌کاری‌های مبلمان کلاسیک را دارند اما حجم آن‌ها کمتر است.

برای ساخت این مبل‌ها از پارچه‌های پلی‌استر و ساتن استفاده می‌شود، و تنوع رنگی بالایی دارند. قیمت مبلمان نئوکلاسیک، به‌طور معمول از مبل‌های مدرن بیشتر، و از مبل‌های کلاسیک کمتر است.

۵. برند تولیدکننده مبلمان

تصور کنید محصول کاملا مشابهی، در دو کارگاه مختلف تولید شود. کارگاه اولی، نام‌ونشانی ندارد. محصولاتش را می‌سازد، و به فروشنده‌ها می‌دهد تا برایش بفروشند.

کارگاه دومی، روی برندینگ خود کار کرده، و در بازار شناخته شده است. وب‌سایت پُروپیمانی دارد، و در شبکه‌های اجتماعی فعال است. یا اصلا تبلیغات گسترده رسانه‌ای دارد. قیمت محصول کدامشان بیشتر است؟

تولیدکننده‌های برند، به‌طور معمول ۳۰ تا ۴۰درصد روی قیمت تمام‌شده مبلمان می‌کشند، و این افزایش قیمت، برای برندشان است. چه‌بسا برندهای معتبرتر، درصدهای بالاتری هم دارند.

البته بی‌نامی و نام‌داری، همه داستان نیست! برندهای معتبر و خوش‌نام، خود را ملزم به پاسخ‌گویی به مشتری می‌دانند. آن‌ها تلاش می‌کنند کیفیت محصول و خدمات پس از فروش خود را طبق انتظار مشتری بالا ببرند. ضمانت این تولیدکننده‌ها هم قابل‌اعتمادتر است.

۶. نرخ ارز

بیشتر مبلمان‌های داخلی، از مواد اولیه خارجی ساخته می‌شوند. بنابراین قیمت مبلمان ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد. تکلیف مبلمان خارجی هم که معلوم است!

سیاست‌گذاری‌ها اقتصادی، مثل توجه بیشتر به تولید داخلی یا ممنوعیت واردات کالاهای خارجی که مشابه آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شوند، تغییر دستورالعمل‌های گمرکی، تغییر قوانین مالیاتی و سایر قوانین و مقررات این‌چنینی هم جزو عوامل موثر بر قیمت مبلمان هستند.

پیشنهاد درجه‌یک

جنس بدنه مبل، جنس پارچه مبلی، شکل تولید، نوع مبل، برند تولیدکننده و نرخ ارز، از عوامل موثر بر قیمت مبلمان هستند. در این نوشته سعی کردیم اثر هرکدام از این شش عامل را در قیمت‌گذاری بررسی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به‌دنبال خرید به‌صرفه انواع مبل، به‌ویژه مبلمان مدرن هستید، پیش از هر اقدامی، سری به هونیک بزنید. محصولات این فروشگاه، کیفیت بالایی دارند، و از استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کنند.

نکته قابل‌توجه هونیک تولید سفارشی مبلمان توسط این مجموعه می‌باشد. پس چه به‌دنبال مبلمان باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه خانگی هستید، و چه مبلمان به‌روز و بادوام اداری می‌خواهید، حتما سری به این فروشگاه بزنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]