میراث‌دار ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده هستیم/ ۳۰ میلیون دلار تراکتور صادر شد
میراث‌دار ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده هستیم/ ۳۰ میلیون دلار تراکتور صادر شد

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه تراکتور به مرحله صادرات هم رسیده‌ایم، به نحوی که در یازده ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، حدود ۳۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات تراکتور و تراکتور کامل به کشورهای همسایه صادر کرده‌ایم.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی: سیدمحمد موسوی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: رشد تولید در بعضی حوزه‌ها مهم‌ترین دستاورد ما در سال ۱۴۰۲ بود.
وی افزود: تولید تراکتور در ابتدای دولت سیزدهم کم بود، ماکسیمم ۲۲ هزار دستگاه تراکتور تولید می‌شد، اما نیاز کشور حدودا ۲۵ هزار دستگاه بود، در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۳۲ هزار دستگاه رسید و برنامه تولید تراکتور در سال ۱۴۰۲، ۴۰ هزار دستگاه بود که با توجه به آماری که تا بهمن ماه اعلام شده، این برنامه محقق خواهد شد.
موسوی ادامه داد: در حوزه تراکتور به مرحله صادرات هم رسیده‌ایم، در یازده ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۳۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات تراکتور و تراکتور کامل به کشورهای همسایه صادر کرده‌ایم.
معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت اظهار داشت: در حوزه ماشین‌آلات راهسازی و معدنی ما میراث‌دار ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده هستیم. تولید ماشین‌آلات راهسازی و معدنی از ۱۷۵۰ دستگاه به ۳۵۰۰ دستگاه در در سال ۱۴۰۱ رسید. برنامه سال ۱۴۰۲ تولید ۴۵۰۰ دستگاه بود که رشد تولید با توجه به آمارها تا بهمن ماه محقق شده است.
موسوی در خصوص واردات ماشین‌آلات کارکرده در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: به طور کلی برنامه وزارتخانه در بلندمدت تعمیق ساخت داخل و استفاده از تولیدات داخلی است. واردات ماشین‌آلات مستعمل صرفا برای حوزه ماشین‌آلات معدنی بود و از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده بود.
وی افزود: ما میراث‌دار ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی فرسوده هستیم که در حالی که در کشور سالیانه فقط ۱۷۰۰ دستگاه تولید می‌شد و اگر به تولید داخل اکتفا می‌کردیم، ۱۰ سال زمان می‌برد تا نیازهای کشور تامین شود، به همین دلیل همزمان با افزایش تولید در داخل کشور، بحث واردات ماشین‌آلات برنامه‌ریزی شده بود. در آن ایام برنامه‌ها این بود که ماشین‌آلات معدنی نو و ۵ سال کارکرده با برندهای معتبر قابل استفاده است.
معاون وزیر صمت درخصوص برنامه‌های این معاونت برای سال جدید گفت: رشد تولید را در سال ۱۴۰۳ پیگیری خواهیم کرد و برنامه‌های خوبی را هدف‌گذاری کرده‌ایم. در حوزه تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات راهسازی و معدنی و تجهیزات خط تولید  برنامه‌های خوبی را آماده کرده‌ایم که ابتدای سال اعلام رسمی خواهیم کرد.
به گفته موسوی، برنامه دیگر این معاونت در سال ۱۴۰۳، در رابطه با جهت‌گیری تعمیق ساخت داخل است، در همین زمینه برنامه‌ای را خدمت مقام عالی وزارت ارسال و تایید گرفته‌ایم که در بخش‌های مختلفی که هنوز تجهیزات از خارج وارد می شود، سعی کنیم عمق ساخت داخل را بیشتر کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]