خبر داغ و جنجالی از شورای نگهبان درباره سن بازنشستگی!
خبر داغ و جنجالی از شورای نگهبان درباره سن بازنشستگی!

شورای نگهبان مصوبه جنجالی افزایش سن بازنشستگی را احتمالا برگشت می‌زند.

به گزارش نبض بازار، شورای نگهبان افزایش سن بازنشستگی را مورد بررسی قرار داد، برگشت احتمالی مصوبه جنجالی افزایش سن بازنشستگی قوت گرفته است.

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه گذشته در جلسه علنی خود، بند الحاقی بند خ  و بند ز ماده  ۲۹  لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کرد که بر اساس آن سن بازنشستگی برای گروه‌های مختلف افزایش خواهد یافت.

براساس مصوبه مجلس می توان نوشت: 

۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.

۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

۳‌. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

مصوبه مجلس شورای اسلامی واکنش ها و انتقاداتی را در پی داشته است. 

ناهید حیدری کارشناس امور بیمه‌ای و بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: «تغییر در نحوه محاسبه و میزان سن بازنشستگی به صورت ناگهانی منطقی نیست». 

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، گفت که این مصوبه باید تبعیض میان کارگران و کارمندان را رفع می‌کرد؛ که اگر یک کارگر بعد از دوره بازنشستگی بر اساس نیاز، در جایی مشغول کار شد، تامین اجتماعی برای حقوق بازنشستگی‌اش مشکلی ایجاد نکند. در صورتی که کارمندان پس از بازنشستگی باز هم می‌توانند بدون هرگونه مشکلی مشغول کار شوند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز گفت: افزایش سن بازنشستگی، به ضرر قشر کارگران خواهد بود؛ انگیزه بیمه پردازی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش بیکاری می شود. این مصوبه تاب‌آوری سازمان را از بین می‌برد. او معتقد است یک شاغل، با ۳۰ سال خدمت، «دچار فرسودگی شغلی و استهلاک جسمی و روحی »، می‌شود، و با افزایش این سن، او نمی‌تواند کارآمدی مناسبی داشته باشد.

پیش از این نیز اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان خواستار رد مصوبه افزایش سن بازنشستگی و بررسی و اصلاح مجدد در مجلس شدند.

حجت الاسلام ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگویی گفت: مبانی محکم قانونی و شرعی برای رد مصوبه افزایش سن بازنشستگی داریم و فکر می‌کنم شورای نگهبان به این مسأله توجه کرده و این مصوبه رد خواهد شد.

وی افزود: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت و مجلس نمی‌توانند به صورت یکجانبه در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و برای فردی که الان نزدیک به پایان خدمتش است، تعیین تکلیف کنند که باید دوران خدمتش را ادامه دهد. تقاضای بنده از شورای نگهبان آن است که نسبت به این موضوع جدیت و حساسیت لازم را داشته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]