حداقل حقوق در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ + جزئیات کامل
حداقل حقوق در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ + جزئیات کامل

مجلس حداقل حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولتی را اعلام کرد

به گزارش نبض بازار، باتوجه به اعلام مجلس حقوق سال آینده کارمندان و بازنشستگان دولتی اعلام شد و بر اساس مصوبه جدید حداقل حقوق کارمندان ۱۰ میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹ میلیون تومان خواهد بود.
حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش می‌یابد. تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.
حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه حقوق بگیران به میزان صد میلیون (۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.
مستمری والدین شهدا به میزان یک و نیم(۱/۵) برابر مبلغ مندرج در جزء( ۲-۱) تعیین می‌شود.

حداقل حکم حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیرو های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرائی متناسب با سنوات خدمت به میزان نود میلیون (۹۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.
در اجرای ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳ حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی معادل ۶۰ درصد حداقل دریافتی پایور، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل ۷۵ حداقل دریافتی پایور و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متاهل بدون فرزند معادل ۹۰ درصد دریافتی حداقل دریافتی پایور می‌باشد.
مالیات حقوق در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
خبرها حاکی از آن است که نحوه مالیات ستانی در بودجه در حال اصلاح است و سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داده که سقف معافیت‌های مالیاتی کارکنان و کارمندان با افزایش ۲۵ درصدی، از ۱۰ میلیون تومان در ماه به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل نیز با افزایش ۱۱۰ درصدی از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال به ۱۰۰ میلیون تومان برسد. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، افرادی که درآمد ماهانه آنها کمتر از ۱۲.۵ میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب افرادی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، مبلغی به عنوان مالیات حقوق پرداخت نخواهند کرد. بنابراین نرخ مالیات بر حقوق ۱۴۰۳ به صورت پلکانی محاسبه و کسر خواهد شد.
نکته مهم درباره حداقل دستمزد
بر اساس تعریفی که سازمان بین المللی کار ارائه داده است، حداقل دستمزد مبلغی است که در ازای کار یا خدمتی در مدت معین به کارگر پرداخت می‌شود و هیچ فرد یا قرارداد جمعی نمی آن را کاهش دهد. پرداخت حداقل دستمزد توسط قانون کار تضمین شده است و باید کفاف معاش کارگر و خانواده وی را با توجه به شرایط اقتصادی بدهد. در نتیجه، حداقل دستمزد باید به گونه‌ای تعیین شود که متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد و حداقل هزینه‌های زندگی کارگر را تأمین کند. با توجه به تغییرات مداوم شرایط اقتصادی، شورای عالی کار به عنوان متولی تعیین حداقل دستمزد کارگران، هر ساله مبلغ حداقل حقوق کارگران را اعلام می‌کند. بعد از تعیین حداقل حقوق کارگران، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و کارفرمایان می‌توانند حقوق کارگران خود را محاسبه و در موعد مقرر به آن‌ها پرداخت کنند.
حداقل دستمزد کارگران
شورای عالی کار، متشکل از اعضای مختلفی است که با همکاری یکدیگر بر طبق قانون کار و شرایط اقتصادی کشور در مورد حداقل دستمزد کارگران تصمیم گیری می‌کنند. برای اینکه حقوق متقابل کارگران و کارفرمایان رعایت شود و مبلغ اعلامی توسط شورای عالی کار متناسب با شرایط اقتصادی باشد، اعضای مختلفی در این شورا فعالیت می‌کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]