اورژانسی که نمی تواند اورژانسی به بیمار برسد / اینجا آخر دنیا است!
اورژانسی که نمی تواند اورژانسی به بیمار برسد / اینجا آخر دنیا است!

امیدواریم که گذر هیچ کس به بیمارستان و اورژانس نیفتاده باشد؛ اما در بعضی از مراکز درمانی بی نظمی و نبود امکانات به صورت فاجعه باری ادامه دارد و کسی به فکر حل مشکلات این مراکز نبوده است! در این گزارش به بررسی مشکلات موجود در اورژانس ها می پردازیم.

اورژانس! با شنیدن این کلمه یاد چه چیزهایی می افتید؟ طبیعتا واژه استرس آوری است و شما را یاد نگرانی ها و عجله برای خوب شدن عزیزان تان می اندازد. جایی که زمان حرف اول را می زند و باید در سریع ترین حالت ممکن به وضعیت بیمار رسیدگی شود. هیچ‌کس دوست ندارد گذرش به بیمارستان و اورژانس بیفتد؛ اما حادثه خبر نمی کند و در موقعیت های مختلف، ممکن است کارتان به این مراکز درمانی افتاده باشد. یکی از این موقعیت های نگران کننده، مراجعان تصادفی به مراکز اورژانس و درمانی است. بر طبق آمار منتشر شده در سال گذشته، آمار قربانیان تصادفات جاده‌ای به بالای ۲۰ هزار نفر رسیده است. بنابراین در کشور حادثه خیزی زندگی می کنیم و بر همین اساس باید مراکز اورژانس و درمانی ما در آماده ترین حالت ممکن خود قرار داشته باشند.

اما وضعیت اورژانس ها در داخل کشور چنگی به دل نمی زند و از نظر تجهیزات پزشکی و به روز بودن لوازم مورد نیاز هنوز فرسنگ ها با استانداردهای جهانی فاصله دارد. به بهانه روز جهانی طب اورژانس در ۲۷ می گسترش نیوز در این گزارش به بررسی دغدغه ها و مشکلات بیماران و مراجعین به مراکز درمانی و اورژانس ها پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

نبود ویلچر و برانکارد در اورژانس

اغلب تصادفی ها در تهران سر از بیمارستان فیاض بخش تهران درمی آورند اما در بدو ورود با چالش های بی شماری روبرو می شوند. بدیهی ترین نیاز یک بیمار تصادفی ویلچر و برانکارد است که در این اورژانس پیدا نمی شود! همراه بیمار سردرگم که چطور بیمار خود را نزد پزشک ببرد و هیچکدام از عوامل مربوط به این بیمارستان پاسخ درستی نمی دهد! همراه ناچار می شود تا خودش دست به کار شود و بالاخره یک تخت خالی پیدا کند تا بیمار بد حال خود را نزد پزشک ببرد. فاصله از درب ورود تا اتاق پزشک باز هم طولانی است و از آن بدتر به خیل زیادی از بیماران برخورد می کند که همگی در نوبت ویزیت منتظر هستند. اورژانس و بیمار اورژانسی در این بیمارستان تعریف خود را از دست داده است و باید شانس داشته باشید تا پزشک بیمارتان را به موقع معاینه کند!

نگرانی و استرس همراه بیمار واکنشی کاملا طبیعی است اما اگر اعتراضی به کادر درمان و پرستاران بخش کند با این جمله روبرو می شود که اینجا آخر دنیا است! توقع وضع بهتری نداشته باش…

اهمیت کادر اورژانس برای نجات جان بیمار

کادر اورژانس نقش بسیار حیاتی و مهمی در نجات جان بیماران و مصدومان ایفا دارند. این افراد باید در شرایط بحرانی و اضطراری، به سرعت و با تخصص و مهارت ویژه خود، به کمک بیماران رفته و با ارائه خدمات درمانی فوری، جان آنها را نجات می‌دهند. حضور و عملکرد به موقع کادر اورژانس می‌ تواند تفاوت چشمگیری را در میزان بقای بیماران ایجاد کند. در بسیاری از موارد، دقایق اولیه پس از بروز اتفاق، تعیین‌کننده سرنوشت فرد مصدوم هستند. در چنین شرایطی، اقدامات تخصصی و فوری تیم اورژانس می‌تواند جان فرد را نجات دهد.

عامل دیگر که اهمیت و ارزش کار کادر اورژانس را نشان می‌دهد، میزان استرس و فشار روحی است که این افراد در حین انجام وظایف خود تحمل می‌کنند. آنها در شرایط بحرانی و ناپایدار، با سرعت و دقت بالا به کمک بیماران می روند و جان افراد را نجات می‌ دهند.

افتتاح بیمارستان هایی که مجهز نیستند!

بیمارستان و مراکز درمانی باید در درجه اول از نظر تجهیزات پزشکی مجهز باشند. درمان تنها به کمک دانش پزشک اتفاق نمی افتد و ابزار پزشکی سال ها است که نقش تعیین کننده در بهبود بیماران دارد. در بخش اورژانس تجهیزات از زاویه دیگری حائز اهمیت است و می توان گفت که حتی مهم تر است. در مورد بهبود بیماران اورژانسی سرعت عمل حرف اول را می زند و اگر تجهیزات به اندازه کافی موجود نباشد، نه پرستار می تواند به خوبی رسیدگی کند و نه پزشک می تواند تشخیص درستی درباره بیمار بدهد. بنابراین افتتاح بیمارستان های جدید باید در درجه اول از نظر تجهیزات بررسی شود و اگر آن مرکز درمانی از نظر تجهیزات، جوابگو نباشد باید افتتاح آن به بعد از مجهز شدن موکول شود. افتتاح بیمارستان های بدون تجهیزات کمکی به حال شهروندان نخواهد کرد و حتی شاید آن ها را به دردسر نیز خواهد انداخت!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]