نگاهی نزدیک به عینک‌های فتوکرومیک
نگاهی نزدیک به عینک‌های فتوکرومیک

با گذشت زمان و رسیدن فصل بهار، زمانی که در معرض نور خورشید هستیم نیز، زیاد می‌شود. به همین دلیل همگی به سراغ خرید عینک‌های آفتابی می‌رویم تا از چشم خود در برابر نور فرابنفش، محافظت کنیم. البته مشکل جایی شروع می‌شود که هر جایی نیاز به عینک دودی نداریم و ممکن است چشمان ما […]

با گذشت زمان و رسیدن فصل بهار، زمانی که در معرض نور خورشید هستیم نیز، زیاد می‌شود. به همین دلیل همگی به سراغ خرید عینک‌های آفتابی می‌رویم تا از چشم خود در برابر نور فرابنفش، محافظت کنیم. البته مشکل جایی شروع می‌شود که هر جایی نیاز به عینک دودی نداریم و ممکن است چشمان ما ضعیف باشد. پس باید دو عینک داشته باشیم؟ یکی برای محافظت از چشمانمان در برابر نور خورشید و نور فرابنفش، و دیگری برای ضعیفی چشمانمان!؟ نه؛ به لطف عینک‌های فتو کرومیک لازم نیست این کار را بکنیم! در این مقاله، نگاهی نزدیک به عینک‌های فتوکرومیک خواهیم انداخت و آنها را بررسی خواهیم کرد.

معایب عینک‌های فتوکرومیک

همانطور که همیشه می‌گوییم، هر چیز خوبی، معایبی هم دارد. پایین تر چندین عیب و ایراداتی که به عینک‌های فتوکرومیک وارد است را خواهید یافت.

  • لنزهای فتوکرومیک در ماشین کارایی خود را از دست می‌دهند. چرا که نور آفتاب به صورت مستقیم به آن را تابیده نمیشود تا به درستی تیره شوند. البته خاصیت UV400 خود را همواره به همراه دارند اما تیره نیم شوند تا در برابر شدت آفتاب نیز محافظت نمایند.
  • تفاوت‌های ساختاری در لنزها، در برندهای مختلف! یکی از مشکلاتی که به لنزهای فتوکرومیک وارد است، نداشتن استانداردی مشخص است. لنزهای فتوکرومیک در برندهای مختلف، دارای کیفیت و ویژگی‌های مختلف هستند. توصیه می شود از این عینک را از بهترین عینک فروشی تهیه کنید تا خیالتان از بابت کیفیت نهایی محصول خریداری شده و خدمات پس از فروش آن راحت باشد.
  • تاثیر آب و هوا بر روی عینک‌های فتوکرومیک! این عینک‌ها در آب و هوای سردتر، عملکرد کندتری دارند.
  • این عینک‌ها پولاریزه نیستند و فقط خاصیت آنتی یو وی را دارند.

مزایای عینک‌های فتوکرومیک

این نوع از لنزها، خود را با تغییر شرایط نوری در محیط، تطبیق می‌دهند. لنزهای فتوکرومیک، در برابر نور فرابنفش از چشمان ما محافظت می‌کنند و زمانی که نور آفتاب زیاد یا کم شود، تیره‌تر و روشن‌تر می‌شوند. از مزایای این عینک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با شرایط محیطی، داخل خانه، خارج خانه، نور کم و نور زیاد، سازگار می‌شوند.
  • به هنگام استفاده از این عینک‌ها، چشمان حس راحتی بیشتری دارند؛ چراکه هم از خشکی چشم و هم از آسیب نور فرابنفش به چشم، جلوگیری می‌کنند.
  • به شکل ۱۰۰ درصدی، نور فرابنفش را محدود می‌کنند. فارغ از اینکه تیره شده باشند یا خیر، همواره خاصیت آنتی یو وی را به همراه خود دارند.
  • با خرید عینک‌های فتوکرومیک، لازم نیست یک عینک طبی و یک عینک دودی بخرید.
  • در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود هستند. پس می‌توان با هر تیپی و در هر فصلی از آنها استفاده کرد. اینکه عدسی فتوکرومیک را روی چه فریم عینکی نصب کنید به انتخاب شما است و تنوع فراوانی از عینک را دارید.
  • عینک‌های فتوکرومیک، مقرون به صرفه هستند. لنزهای فتوکرومیک شما را از خرید دو عینک نجات می‌دهند پس کاملا مقرون به صرفه هستند.

همچنین به علت پیشرفت تکنولوژی عینک‌های فتوکرومیک، تغییر رنگ آنها از همیشه سریع‌تر است. در نتیجه به سرعت می‌توانند به عینک دلخواه شما تبدیل شوند. این تغییر واقعا در کمتر از ۴ الی ۵ ثانیه اتفاق می افتد و در همین زمان کم عینک طبی شما تبدیل به آفتابی می شود.

عینک‌های فتوکرومیک چطور کار می‌کنند؟

مولکول‌های مسبب تیره‌تر شدن عینک‌های فتوکرومیک، با نور فرابنفش خورشید فعال می‌شوند. با توجه به اینکه نور فرابنفش از ابرها نیز می‌گذرد، این عینک‌ها در روزهای ابری نیز تیره می‌شوند. لنزهای فتوکرومیک، در داخل ماشین یا خانه، آنچنان تیره نمی‌شوند چرا که بیشتر نور فرابنفش توسط پنجره‌های ماشین و خانه، متوقف می‌شوند. البته پیشرفت‌های جدید در تولید این لنزها، به شما اجازه می‌دهد تا انتخاب کنید این لنزها با چه میزان نور، شروع به تیره شدن کنند.

عینک۱

از آنجا که در معرض نور فرابنفش قرار گرفتن در طول زندگی ما در نهایت باعث بیماری آب مروارید می‌شود، استفاده از لنزهای فتوکرومیک برای کودکان نیز، به همان اندازه که برای بزرگسالان، مناسب است. نکته دیگر این است که پلی کربنات که اولین ماده اولیه برای تولید لنزهای فتوکرومیک است، برای کودکان هیچ ضرری ندارد.

اضافه کردن یک لایه ضد انعکاس به لنزهای فتوکرومیک، عملکرد آنها را به مراتب بهتر می‌کند. اضافه کردن این لایه، به لنزهای فتوکرومیک اجازه می‌دهد نور بیشتری را از خود عبور دهند و در نتیجه دامنه دید شما به هنگام کم بودن نور، کم نمی‌شود. این لایه همچنین با کاهش نور منعکس شده از خورشید، از تاری و محدود شدن دید شما جلوگیری می‌‌کند.

عینک‌های فتوکرومیک و نور آبی

عینک۲

علاوه بر محافظت از چشمان شما در برابر نور فرابنفش و تششعات خورشیدی، لنزهای فتوکرومیک می‌توانند از چشم‌های شما در برابر نور آبی نیز محافظت کنند. نور آبی باعث خشکی چشم و آسیب به شبکیه می‌شود که اثرات جبران ناپذیری بر بینایی ما می‌گذارد. این نور همچنین یکی از دلایل اصلی دژانسیون ماکولا است. همچنین امروزه با پیشرفت تکنولوژی، عینک های فتوکرومیک بلوکات نیز در بازار عرضه شده اند که شما می توانید هنگام خرید عینک، درخواست نصب عدسی فتوکرومیک بلوکات را به فروشگاه بدهید.

کلام آخر؛ چطور تصمیم بگیریم؟

لنزهای فتوکرومیک در رنگ‌ها و ویژگی‌های خاص خود به بازار عرضه می‌شوند. با اینکه چنین مسئله‌ای کار شما را در انتخاب سخت می‌کند؛ دایره وسیعی از انتخابات را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید عینکی با ویژگی‌های دلخواه خود پیدا کنید. در این مقاله، مزایا و معایب عینک‌های فتوکرومیک را بررسی کردیم و نحوه کار این عینک‌ها را متوجه شدیم. در نهایت اما، با توجه به حساسیت استفاده از عینک‌های طبی فتوکرومیک، حرف آخر را باید متخصص چشمان شما بزند. در اتخاذ تصمیم نهایی به این موضوع توجه کنید که دوست دارید دو عینک جداگانه، یکی طبی و دیگر آفتابی نمره دار داشته باشید و یا اینکه با یک عینک هر دو موضوع را پوشش دهید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]