افزایش ۳۶۰ میلیون دلار حواله ارزی دارو
افزایش ۳۶۰ میلیون دلار حواله ارزی دارو

فراخوان های فوریتی راهی برای تامین بموقع دارو و کاهش کمبود در دسترسی به دارو های مورد نیاز جامعه با حفظ شفاف سازی که در حال اقدام است.

رییس سازمان غذا و دارو دکتر محمد حیدری در نشست خبری بیان دستاوردهای دولت امروز ششم شهریور در سالن همایش وزارت بهداشت برگزار شد، بیان داشت :در حوزه دارو شرایط کشور پایدار است در مقایسه با سال گذشته که شرایط بدی در زمینه تامین سرم های تزریقی و سرم های شستشو، مشکل در تامین  فاکتورهای  خونی  و انتی بیو تیک ها ی خوراکی  و واکسن انفولانزا را داشتیم. همچنین مشکلات اقتصادی در تامین ارز بود و پارسال پاییز تلخی را برای حوزه تجهیزات  و دارو  داشتیم. 

حیدری افزود: در تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک فقط وزارت بهداشت دخیل نیست ازجمله بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه که نقش بسیار زیادی دارد. همچنین دستگاههای  دیگر مثل  گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت ، سازمان استاندارد و بانک های عامل نیز دخیل هستند. مطالبات ما طبق برنامه و درخواست های ما در زمان مقرر انجام نشد  بطوری که کل دریافتی از دارویار ۱۳.۴ همت بود و طبق انتظار که ما دوبرابر این عدد بود  و نیاز ما سه برابر  این عدد بود براورده  نشد. طبق همین تجربه بود که برای افزایش ذخایر خود در سال جاری تلاش کردیم  بخصوص در تامین سرم و داروهای انتی بیوتیک حمایت از تولید کننده است.

وی افزود: ما در هر مرحله از اختصاص ارز احساس کنیم تولید کننده نمیتواند در تولید اقلام مورد نیاز کمک کننده باشد این ارز را مستقیم به وارد کننده که محصول نهایی را توزیع میکند خواهیم پرداخت.در خرداد ماه سال جاری با ریاست جدید ۱۲ هزار میلیارد تخصیص داده شده و به بیمارستانها و مراکز مربوطه تزریق شد. پس از این مبلغ پرداختی ای پس از خرداد نداشتیم که قرار شد ۲۰ هزار میلیارد به سازمان غذا و دارو داده شود که فعلا پرداختی صورت نگرفته است.. قرار بود بصورت ماهانه  ۴ تا ۵.۷ همت برای حوزه دارویی به سازمانهای بیمه گر  تخصیص داده شود. فقط برای یارانه ارزی  بوده که اخرین پرداختی بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد بوده یعنی ۱۲ هزار میلیاردبوده است که برای تیر و مرداد هم که۸ هزار میلیارد هنوز پرداخت نشده و اگر این زمان طولانی برای پرداخت شود مشکلات متعاقبا  زیادی خواهیم داشت که باید این مشکل مرتفع شود.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: یک مشکل اساسی در حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بود که قبلا با نرخ ۴ هزار و دویست تومانی  محاسبه میشد خیلی عدد قابل توجهی نبود  اما در سال ۱۴۰۱ این نرخ به  ای تی اس تبدیل شد و برای شرکت های تامین سلامت و حوزه پزشکی مبلغ قابل توجهی شد و این نرخ به یکباره ۷ برابر شد و این نرخ توسط ستاد تنظیم بازار اصلاح شد.. و در سال جدید قبل از وقوع مشکل به سازمان برنامه و بودجه درخواست اصلاح و با تصویب معافیت مالی واردات کالای دارویی و تجهیزات پزشکی  و برای تولید کنندگان داخلی ۳ درصد و مواد اولیه ۲ درصد درنظر گرفته شد.

دکتر حیدری رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد:  میزان حواله های ارزی خیلی پایین بود و ۳۶۰ میلیون دلار افزایش یافت در حال حاضر میزان حواله های ارزی ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار می‌باشد که انتظار داریم به ۱۵۰۰ میلیون دلار برسد.

در خصوص شیر خشک مشکلی که وجود داشت تاخیر در انتقال ارز بود که بخشی از ان مرتفع شد و بخشی در حال پیگیری هستیم. و برای اینکه این مشکلات مرتفع شود فراخوان فوریتی  شیرخشکی را گذاشتیم به این صورت که  اگر تولید کننده ها بتوانند مواد اولیه را اعتباری وارد کنند  و در اینجا تولید کنند استقبال می‌کنیم ولی اگر نتوانند مجبور هستیم برای تامین شیرخشک بازار واردات انجام دهیم.

وی در خصوص فراخوان های فوریتی شیرخشک  بیان داشت : فراخوان های فوریتی چه در دارو چه در تجهیزات شفافیت است  و مشخص میکند که اینها از نظر رقابتی و از نظر حجمی و … در چه رنجی هست ضمن اینکه از این طریق انحصار را در زمینه های دارویی و تجهیزات برمیداریم.ثبات در بازار هرگز به این معنی نیست که نیاز به نقدینگی و ارز دارویی و انتقال و جا به جایی کالا و… نیستیم، وجود ندارد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سئوال خبرنگار گسترش نیوز درباره اینکه انسولین در چه مرحله ای است و به چه میزان از خروج ارز پیشگیری می‌کنند، پاسخ داد: در خصوص انسولین هم واردات خود انسولین را داریم و هم واردات مواد اولیه انسولین را داریم  در حال حاضر یک شرکتی اعلام امادگی  کرده برای تولید انسولین  که این تولید بصورت بیولوژیکی است. اخیرا دو شرکت تولیدی اعلام همکاری کرده اند. ولی هنوز وراد فاز صنعتی نشده اند و و هم اکنون نیاز ما همچنان از طریق برندهای وارداتی  و تولید داخلی است. اگر در مقایسه با واردات کامل انسولین محاسبه کنیم،  پیش بینی میشود حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار صرف جویی ارزی داشته باشیم .قطعا اگر قرار باشد که تولید انسولین از سلول باشد این صرفه جویی بیشتر خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]