رسیدن یارانه دارو مستقیم  به دست بیمار
رسیدن یارانه دارو مستقیم  به دست بیمار

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: از مهرماه به بعد به جای آنکه یارانه دارو را به جای نهادهای بیمه‌گر و سازمان‌های بیمه‌ای، به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود، در مرحله اول، مصرف‌کننده نهایی داروخانه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی است.

علی عسگری در برنامه صف اول، اظهار کرد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسئولیت بازتوزیع یارانه‌های کشور را بر عهده دارد و پس از تخصیص بودجه برای یارانه، براساس آخرین اطلاعات دهک بندی و طبقه بندی خانوارها، مبلغ یارانه را در بیستم هر ماه به حساب بانک‌ها واریز می‌کند تا بانک‌ها به حساب افراد واریز کنند.

وی افزود: منابع یارانه‌ها از سه منبع درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی و مشتقات آن و فروش گاز تأمین می‌شود، براین اساس ماهانه به ۲۳ میلیون دهک یک تا سه و حدود ۵۴ میلیون دهک چهار تا ۹، مجموعاً ۷۸ میلیون نفر در ماه به مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود، علاوه بر این، ۳.۷ میلیارد تومان یارانه ماهانه به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به علاوه یارانه نقدی و معیشتی پرداخت می‌شود.

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه به یارانه آرد و نان

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: همچنین حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان برای دارو در بودجه امسال مصوب شده است، با توجه به اینکه منابع مورد نیاز این طرح بیش از این مقدار است، حدود ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل جز یک تبصره ۱۴ قانون بودجه که درآمد حاصل از مالیات و ارزش افزوده است به نان تعلق می‌گیرد، در مجموع نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی به نان اختصاص می‌یابد.

عسگری اضافه کرد: همچنین برای خرید تضمینی گندم به مبلغ هر کیلو ۱۵ هزار تومان، حدود ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه در مجموع برای نان و خرید تضمینی گندم بودجه نیاز است، تاکنون از منابع موجود و تسهیلات بانکی ۱۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع به این دو محل تخصیص یافته است، برای پرداخت مابقی تعهدات نیز ممکن است فعلاً قرض بگیریم و تا پایان سال منابع را جایگزین کنیم.

خرید بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزر تن گندم توسط دولت

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری پیش بینی شده بود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای نان و خرید تضمینی گندم نیاز باشد، سال گذشته ۶.۵ میلیون تن گندم خریداری شد و میش بینی می‌شد امسال این رقم به ۷.۵ میلیون تن برسد، اما تاکنون دولت بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری کرده است.

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بازنگری دهک‌بندی‌هاست، اما هنوز خانواری را حذف نکرده است. یارانه نقدی و معیشتی در بیستم هرماه پرداخت می‌شود، یارانه‌ای علاوه بر این، بیست‌وپنجم هر ماه به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد پرداخت می‌شود، یارانه نان و آرد و دارو نیز در سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

پرداخت بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارو

عسگری اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه دارو پرداخت شده است، برحسب صورت حسابی که شرکت‌های بیمه‌گر به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کنند، اعتبار تخصیص یافته و پرداخت می‌شود، در قانون بودجه ماسال این روند اصلاح شده است، برنامه‌ریزی کردیم که از مهرماه به بعد به جای آنکه یارانه دارو را به جای نهادهای بیمه‌گر و سازمان‌های بیمه‌ای، به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود. در مرحله اول، مصرف‌کننده نهایی داروخانه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی است.

وی ادامه داد: اکنون داروخانه‌ها و مراکز درمانی از تأخیر در پرداخت یارانه توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر شکایت دارند و با این اقدام، پرداخت یارانه دارو نظام‌مند می‌شود، جمع بندی این کار انجام شده و درصورت آماده شدن بسترهای لازم، صورتحساب‌ها به مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌شود. البته لازم است لیست کامل داروخانه‌ها و مراکز درمانی باید در اختیار سازمان قرار گیرد تا بتوان این کار را انجام داد.

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: قیمت تمام شده دارو از یارانه پرداختی در برخی اقلام بیشتر است و از همین رو یارانه دارو پرداخت می‌شود، البته دولت به دنبال آن است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را کاملاً از دارو حذف کند.

عسگری خاطرنشان کرد: ثبت نام جدید برای دریافت یارانه همواره وجود داشته است البته از مردم تقاضا داریم تا یک ماه آینده منتظر بمانند تا با متصل شدن به پنجره واحد دولت بتوانند از خدمات الکترونیک استفاده کنند، در سامانه جدید امکان ثبت نام برای دریافت یارانه ایجاد شده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]