۵ دلیل مصرف قرص غضروف ساز
۵ دلیل مصرف قرص غضروف ساز

مکمل‌های غضروف ساز که در دسته مکمل استخوان و مفاصل قرار می‌گیرد یکی از مهم‌ترین نوع مکمل است که می‌تواند سلامت استخوان‌ها و مفاصل و همچنین تحلیل غضروف‌ها را در سنین بالاتر تضمین کند.

غضروف شکلی از بافت همبند است که در سراسر بدن یافت می شود و نقش مهمی در  انعطاف پذیری دارد. غضروف‌های عضوی سخت و در عین حال انعطاف پذیر است که از کلاژن، پروتئین و قند تشکیل شده. غضروف در قسمت های مختلف بدن از جمله بینی، گوش ها و مفاصل مانند زانو، باسن، شانه ها و انگشتان وجود دارد. مصرف صحیح قرص غضروف ساز می‌تواند به حفظ سلامت این بخش مهم از بدن کمک زیادی کند. که در این بخش به معرفی دلایل مصرف این نوع مکمل استخوان می‌پردازیم.

غضروف و آرتروز

مکمل غضروف ساز  مثل قرص کلسیم به عنوان درمانی برای استئوآرتریت مورد بررسی قرار گرفته ، وضعیتی که با تجزیه غضروف در مفاصل مشخص می‌شود. مصرف غضروف کوسه یا گاو در مکمل‌های غضروف ساز یا مکملی به نام کندرویتین (یکی از اجزای غضروف)، می‌تواند به ترمیم یا رشد غضروف جدید در مفاصل آسیب دیده به بدن کمک کند.

۵ دلیل مصرف قرص غضروف ساز

قرص غضروف ساز چیست؟

مکمل های غضروف ساز که به عنوان قرص های غضروف ساز نیز شناخته می شوند، مکمل هایی هستند که برای حمایت و تقویت سلامت غضروف در بدن طراحی شده اند. همان طور که گفته شد غضروف یک بافت همبند انعطاف پذیر و انعطاف پذیر است که در قسمت های مختلف بدن از جمله مفاصل، گوش ها، بینی و لوله های برونش یافت می شود. بالشتک و حمایت از مفاصل را فراهم می کند و اجازه حرکت صاف و کاهش اصطکاک را می دهد.

تئوگلیکان ها و آب تولید می کنند. این ماتریکس به غضروف خاصیت انعطاف پذیری و جذب ضربه منحصر به فرد می دهد. بر خلاف سایر بافت‌های بدن، غضروف فاقد رگ‌های خونی است که باعث می‌شود ترمیم و بازسازی آن به کندی انجام شود.

دلیل نیاز به قرص های غضروف ساز

به دلیل افزایش سن، آسیب یا بیماری هایی مانند استئوآرتریت، غضروف ممکن است فرسوده شود و منجر به درد، سفتی و کاهش انعطاف پذیری و تحرک شود. هدف قرص های غضروف ساز تامین مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای ترمیم و رشد غضروف، در نتیجه کاهش علائم و بهبود عملکرد مفاصل است.

غضروف کوسه

یکی از منابع محبوب مکمل های غضروف ساز، غضروف کوسه است. غضروف کوسه بافتی است که در باله‌های کوسه‌ها قرار دارد.

مردم از غضروف کوسه برای شرایط مختلف از جمله استئوآرتریت، پسوریازیس و موارد دیگر استفاده می‌کنند. غضروف کوسه با غضروف گاو متفاوت است و نباید آن را با کندرویتین اشتباه گرفت که می تواند از غضروف کوسه نیز تهیه شود.

انواع قرص غضروف ساز

همان طور که اشاره شد غضروف یک بافت همبند حیاتی است که در قسمت های مختلف بدن از جمله بینی، گوش ها و مفاصل مانند زانو، باسن، شانه ها و انگشتان یافت می شود. غضروف دارای ماهیتی سخت و انعطاف پذیر است که از کلاژن، پروتئین و قند ساخته شده.

۱.مکمل حاوی غضروف کوسه

غضروف کوسه برای درمان های مختلفی از جمله سرطان و آرتروز پیشنهاد شده. این ایده که کوسه‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند (هرچند نادرست) منجر به این باور شد که غضروف کوسه‌ها می‌تواند تومورها را با جلوگیری از تشکیل رگ‌های خونی جدید کوچک کند.

۲.مکملا حاوی  غضروف گاو

غضروف گاو از گاوها می آید و مشابه غضروف کوسه در مکمل ها استفاده می شود. برای درمان آرتروز کاربرد دارد، با این ایده که مصرف غضروف گاو یا مکملی به نام کندرویتین (بخشی از غضروف) به ترمیم یا رشد غضروف جدید در مفاصل کمک می کند. شواهدی که این موضوع را تأیید می کند، قطعی نیست.

۳.کندرویتین

کندرویتین بخشی از غضروف است و برای استئوآرتریت (OA) مورد استفاده قرار می‌گیرد. کندرویتین با کاهش درد به درمان OA کمک کند. کندرویتین معمولا با گلوکزامین، ماده دیگری که غضروف را تشکیل می دهد، مصرف می شود.

۴.گلوکزامین

گلوکزامین ماده دیگری است که در غضروف یافت می شود و در ترکیب با کندرویتین برای درمان آرتروز استفاده می شود. مانند کندرویتین، گلوکزامین نیز نتایج متناقضی در مطالعات دارد.

۵ دلیل مصرف قرص غضروف ساز

قرص ها و مکمل های غضروف ساز چه ترکیباتی دارند؟

۱.گلوکوزامین

گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که در غضروف یافت می شود. اغلب از صدف تهیه می شود یا در آزمایشگاه سنتز می شود. اعتقاد بر این است که مکمل های گلوکزامین باعث تشکیل و ترمیم غضروف می شوند.

۲.کندرویتین

کندرویتین یک کربوهیدرات پیچیده است که به غضروف در حفظ آب کمک می کند. معمولاً از غضروف گاو یا کوسه مشتق می شود اما می تواند سنتز شود.

۳.متیل سولفونیل متان

MSM نوعی گوگرد است که تصور می شود خواص ضد التهابی دارد. اغلب در مکمل های مفصلی برای کاهش درد و تورم گنجانده می شود.

۴.هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک ماده ای است که به طور طبیعی در مایع مفصلی وجود دارد. در برخی از مکمل ها برای کمک به روانکاری و نرم کردن مفاصل گنجانده شده است.

۵.کلاژن

کلاژن پروتئین ساختاری اصلی غضروف است. برخی از مکمل ها حاوی پپتیدهای کلاژن برای حمایت از سلامت غضروف هستند. به همین دلیل قرص کلاژن می‌تواند تاثیر خوبی روی درمان مشکلات زانو داشته باشد.

۶.ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی خاصی مانند ویتامین C و کلسیم ممکن است برای سلامت کلی استخوان و مفاصل گنجانده شوند.

۷.ترکیبات گیاهی

برخی از مکمل های غضروف ساز ممکن است حاوی گیاهانی مانند زردچوبه یا زنجبیل باشند که به دلیل اثرات ضد التهابی خود شناخته شده اند.

۵ دلیل مصرف قرص غضروف ساز

۵ دلیل مصرف قرص غضروف ساز

در این بخش به معرفی ۵ دلیل مصرف قرص غضروف ساز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱.حمایت از سلامت مفاصل

قرص های غضروف اغلب برای حمایت از سلامت مفاصل، به ویژه در افراد مبتلا به آرتروز مصرف می شوند. آنها ممکن است به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کنند.

۲ .اثرات ضد التهابی

ترکیباتی مانند MSM و زردچوبه دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است تورم و درد مفاصل را کاهش دهند.

۳.ترمیم غضروف بالقوه

گلوکزامین و کندرویتین می‌توانند باعث ترمیم غضروف شوند به همین دلیل می‌توان از مکمل‌های غضروف ساز برای ترمیم غضروف‌ها استفاده کرد.

۴.بهبود تحرک

با حمایت از سلامت مفاصل، مکمل های غضروف ممکن است تحرک و انعطاف پذیری را به ویژه در افراد مسن یا ورزشکاران افزایش دهند.

۵.درمان مکمل

قرص های غضروف ممکن است در کنار سایر درمان ها برای بیماری های مفصلی مانند فیزیوتراپی یا داروها استفاده شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]