ارزش فروش دارو در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۳ همت بود/۱۲ درصد داروی خارجی فروخته شد
ارزش فروش دارو در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۳ همت بود/۱۲ درصد داروی خارجی فروخته شد

هر سال سازمان غذا و دارو کشور، آمارنامه دارویی کشور را منتشر می‌کند. این آمار شامل ارزش و تعداد داروهایی است که در بازار دارو فروخته می‌شوند. بازار داروی کشور در کلیت خود از دو کانال تامین می‌شود: داروهای تولید داخلی و داروهای وارداتی.

در گزارش ارائه شده، ذکر شده است که تعدادی از داروهای فروخته شده در کشور وارداتی هستند (میزان دقیق بررسی شده است) و ارزش این داروها نیز به چه میزان از کل فروش دارویی در کشور تعلق دارد (بررسی در ارزش ریالی انجام شده است).

در سال ۱۴۰۰ ارزش داروهای فروخته شده در بازار داروی ایران به ۶۳.۵ هزار میلیارد تومان (همت) رسیده است. بالغ بر ۱۲ درصد از این مقدار مربوط به فروش دارو‌های خارجی بوده است. این درحالی است که به لحاظ «تعدادی»، داروهای خارجی تقریبا یک درصد از کل داروهای فروخته‌شده در کشور را تشکیل می‌دهند.

یک سال قبل از این تاریخ، یعنی در سال ۱۳۹۹، تقریبا ۱۴ درصد از «ارزش ریالی» داروهای فروش‌رفته در کشور به داروهای خارجی اختصاص داشته است. با توجه به اینکه سهم «تعدادی» داروهای خارجی در سال ۹۹ اندکی کمتر از سال بعد بوده، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که در سال ۱۴۰۰، داروهای خارجی در مقایسه با سال قبل ارزان‌تر وارد کشور شده‌اند. یعنی به نسبت تعداد بیش‌تری دارو با ارزش پایین‌تر به کشور وارد شده است.

سهم ۱۲ درصدی داروهای خارجی از ارزش داروی فروخته‌شده در ۱۴۰۰

 داده‌های منتشر شده توسط سازمان غذا و دارو در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در کل کشور بالغ بر ۶۵ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان دارو به فروش رسیده است. این رقم از محل فروش حدودا ۴۹ میلیارد عدد دارو حاصل شده است. همچنین در این سال، بازار داروی کشور نسبت به سال ۱۳۹۹ بزرگتر شده و ۸۲ درصد رشد داشته است.

از کل ارزشی که به واسطه فروش دارو در کشور حاصل شده، ۸۷.۴ درصد از مجرای داروی داخلی و ۱۲.۶ درصد از مجرای داروی خارجی تامین شده است.

سهم ۱.۴درصدی داروهای وارداتی از کل داروهای فروخته شده در ۱۴۰۰

همین بررسی را می‌توان به صورت «عددی» هم انجام داد. اگرچه سهم ارزش ریالی داروهای وارداتی فروخته شده در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲.۵درصد بوده است اما تعداد داروهای وارداتی، سهم ۱.۴  درصدی از کل داروهای به فروش رسیده در بازار را به خود اختصاص داده است.

بنابراین ارزش ریالی این یک درصد داروی وارداتی، سهم نسبتا قابل توجهی از کل ارزش ریالی داروهای به فروش رسیده در کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۹ را دارد. لذا می‌توان گفت داروهای وارد شده به کشور در این سال نسبت به سال ۱۳۹۹ گران‌تر بوده‌اند.

آن‌چه تاکنون مطرح شده است مربوط به ارزش و مقدار فروش داروها در سال ۱۴۰۰ بوده است. اما باتوجه به شیوع بحران کرونا در این ایام، آیا در این سال مقدار داروهای وارداتی در مقایسه با سال ۱۳۹۹افزایش یافته و یا داروهای مورد نیاز کشور از طریق تولید داخلی تامین شده اند؟

ردپای کرونا در سهم داروهای خارجی از کل داروهای کشور

بررسی داده‌های منتشر شده توسط سازمان غذا و دارو حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ ، ارزش ریالی داروهای داخلی فروخته شده در کشور نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۸۶ درصدی داشته است. همچنین ارزش ریالی داروهای خارجی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ ، حدود ۵۶ درصد بالاتر رفته است. آن‌چه تاکنون گفته شد مربوط به ارزش ریالی داروهای وارداتی کل کشور بوده است.

بررسی داده‌های مربوط به مقدار فروش داروها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰، مقدار فروش داروی کشور بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۸۰۷  میلیون عدد بوده است. این تعداد در مقایسه با تعداد داروهای فروش رفته در سال ۱۳۹۹ رشد ۱۲ درصدی داشته است. باید توجه داشت که بخشی از این افزایش می‌تواند متاثر از تداوم بیماری کرونا باشد.

مشاهده می‌شود که بر خلاف افزایش سهم داروهای وارداتی از تعداد کل داروهای فروخته شده، سهم ریالی آن‌ها در سال ۱۴۰۰نسبت به سال ۱۳۹۹کمتر شده است. البته هرچند در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که این به معنای گرون‌تر بودن داروهای وارداتی سال ۱۳۹۹ باشد، اما اعداد این را نمی‌گوید و اتفاقا میانگین قیمتی داروهای وارداتی ۱۴۰۰ گرون‌تر از سال قبل خود بوده است.

علت آن است که قیمت داروهای داخلی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ رشد چشم‌گیری داشت و این باعث می‌شود گران‌تر شدن قیمت سطح عمومی داروهای وارداتی در دو نمودار استفاده شده در گزارش نیاید.

منبع:

اکو ایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]