فروش دارو با درز اطلاعات بیمار همراه است/داروفروشی آسان میشود و خلاف ها سنگین تر
فروش دارو با درز اطلاعات بیمار همراه است/داروفروشی آسان میشود و خلاف ها سنگین تر

محمدعلی مظلومی درباره مصرف دارو در جامعه اظهار داشت: “نباید به هیچ عنوان تسهیل داروفروشی را مورد قبول قرار دهیم، زیرا تجویز منطقی دارو با تسهیل داروفروشی کاملاً در تضاد است.”

وی به نگاه موافقان فروش آنلاین دارو در کشور اشاره کرده و افزود: “اگر در یک داروخانه داروساز حضور نداشته باشد، باید آن داروخانه بسته شود. در داروخانه، به تمام قوانین و مقررات، دارو را به بیماران یا همراهانی که هویت آنها تأیید شده است، تحویل می‌دهیم. نمی‌توانیم دارو را به پیک تحویل دهیم. نمی‌توانیم به خاطر چهار نفری که تنها به منافع مالی خود فکر می‌کنند، سطح سیستم بهداشت و درمان را پایین بیاوریم و تمامی ضوابط و قوانین را به سؤال ببریم.”

مظلومی ادامه داد: می‌گویند چرا وزارت بهداشت این کار را انجام نمی‌دهد، من معتقدم وزارت بهداشت با چالش‌های زیادی روبرو است که باید به آنها بپردازد.

وی افزود: من معتقدم مردم هنوز به مراجعه به داروخانه نیاز دارند و هنوز ترجیح می‌دهند خمیردندان را هم از داروخانه بخرند نه از پلتفرم‌ها و سایت‌های فروشگاهی. دلیل آن حضور داروساز است که آنجا حضور دارد.

مظلومی گفت: کار داروساز فقط فروش دارو نیست، اشتباه است که همه چیز را تجاری ببینیم. روز اولی که وارد کلاس دانشکده شدیم، به ما گفتند دارو سم است. حالا باید یاد بگیریم سم را چقدر بدهیم تا عوارض ندهد و حالشان بهتر بشود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت هزار مشکل دیگر دارد، باید اول آن مشکلات را حل کند و بعد به موضوعی بپردازد که عده‌ای که فقط منفعت مالی از آن می‌برند، مطرح می‌کنند. این عده القا می‌کنند و فشار می‌آورند که این اتفاق بیافتد. این کار حتماً اشتباه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ما نیازها و اولویت‌های مهم‌تری در نظام سلامت داریم. کار حاکمیت که فقط تسهیل‌گری نیست. در داروخانه روی من قمه کشیدند چون نمی‌خواستم لورازپام و دیازپام بدون نسخه بدهم. در داروخانه زحمت می‌کشیم که دارو کمتر بدهیم و با این برخورد مواجه می‌شویم. حتماً دارو دادن به بیمار برای داروخانه هم سود دارد ولی من این کار را نمی‌کنم.

محمد رئیس زاده، روز دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در نشست خبری دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی، افزود: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در حوزه اخلاق پزشکی و اخلاق دارویی مربوط به سکوهای فروش دارو در کشور است.

وی تاکید کرد: در مبحث پلتفرم‌ها یکی از موضوعات مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، مسائل مربوط به حریم شخصی و حفظ اطلاعات بیماران است.

رئیس زاده یادآور شد: اطلاعات شخصی بیماران در نظام توزیع دارو باید محفوظ بماند و سکوهای فروش دارو به هر شکل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: در حال حاضر و با مکانیسم کنونی فروش دارو در پلتفرم‌ها تضمینی برای حفظ این اطلاعات وجود ندارد که این موضوع در تضاد با اخلاق پزشکی و اخلاق دارویی است.

رئیس زاده افزود: ما از ابتدا مخالفت خود را با این نحوه فروش دارو اعلام کرده‌ایم، در عرضه و فروش دارو، سوءاستفاده از اطلاعات بیماران به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]