پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 23027
  • 04 سپتامبر 2023 - 20:16
  • 179 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تأثیر ۹۰ همتی تغییر نرخ تسعیر ارز بر زنجیره پتروپالایشی

تأثیر ۹۰ همتی تغییر نرخ تسعیر ارز بر زنجیره پتروپالایشی
تأثیر ۹۰ همتی تغییر نرخ تسعیر ارز بر زنجیره پتروپالایشی

اکوایران: با اعلام رسمی مبنا قرار گرفتن نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به عنوان نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی؛ زنجیره پتروپالایشی کشور تغییرات درآمدی و هزینه‌ای قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش اکوایران، امروز خبر تغییر ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورسهای کالایی توسط رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی سازمان بورس منتشر شد. مطابق این خبر، قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، که تا الان مبنای محاسبات قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات پتروپالایشی کشور در بورس کالا بود؛ به قیمت دلار حواله مرکز مبادله طلا و ارز تغییر کرده است.

این مسئله چندین اثر مهم بر درآمدزایی و سودآوری شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی کشور خواهد داشت. شاه‌میرزایی، معاون وزیر نفت در فروردین ماه امسال گفته بود که نرخ ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومانی برای مبنای محاسباتی نرخ فروش محصولات پتروشیمی‌ها در داخل کشور اعلام شد اما بلافاصله به دلیل تأثیر تورمی، این تغییر نرخ قابل قبول نبود و به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگشتیم. سال ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۱۲ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در داخل به فروش رفت که ارزش آن معادل ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

قیمت مرکز مبادله مبنای نرخ تسعیر خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی شد

پس از انتشار خبر تغییر ارز مبنای محاسباتی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز قیمت‌های جدید محصولات پتروشیمی را بر پایه ارز ۳۷ هزار و ۵۳۵ تومانی اعلام کرد که در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

با درنظر گرفتن فروش داخلی ۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی‌های کشور در سال قبل و افزایش ۹ هزار و ۳۵ تومانی ارز مبنای محاسباتی، می‌توان گفت که در یک سال آینده پتروشیمی‌های کشور در صورت ثبات سایر شرایط از جمله مقدار فروش، ۹۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رشد درآمدزایی خواهند داشت. 

سال گذشته ۲۴۲ میلیارد متر مکعب گاز در کشور مصرف شد. سهم مصرف گاز پتروشیمی‌ها از کل گاز مصرفی کشور در سال ۱۳۹۵ حدوداً ۸٫۶ درصد بوده که می‌توان گفت نزدیک به ۲۰ میلیارد و ۸۱۲ میلیون متر مکعب از گاز مصرفی سال گذشته به این صنعت اختصاص داشته است. از سوی دیگر، اصلاح مصوبه نرخ گاز صنایع و بازگشت به نرخ فرموله بر مبنای ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، سقف  ۵ هزار و ۳۵۴ تومانی برای هر متر مکعب گاز تعیین می‌کرد که با نرخ دلار حواله مرکز مبادله، این سقف تا ۷ هزار و ۵۱ تومان افزایش می‌یابد. با این تفاسیر و با در نظر گرفتن حجم مصرف گاز پتروشیمی‌ها، این تغییر نرخ حدوداً ۳۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان افزایش هزینه نیز روی دست پتروشیمی‌های کشور خواهد گذاشت.

رشد تقاضا و ورود سرمایه به بورس در روز تعیین تکلیف نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.