سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 31326
  • 07 اکتبر 2023 - 12:11
  • 141 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چرخش بزرگ بن سلمان؛ نفت در ازای امتیازات گسترده کاخ سفید؟

چرخش بزرگ بن سلمان؛ نفت در ازای امتیازات گسترده کاخ سفید؟
چرخش بزرگ بن سلمان؛ نفت در ازای امتیازات گسترده کاخ سفید؟

به گزارش اکوایران، عربستان سعودی به کاخ سفید گفته است که اگر قیمت نفت خام بالا باشد، مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد.

به گزارش اکوایران، عربستان سعودی به کاخ سفید گفته است که اگر قیمت نفت خام بالا باشد، مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد، اقدامی با هدف جلب حسن نیت در کنگره برای توافقی که در آن پادشاهی عربستان اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و به گفته مقامات واشنگتن، عربستان و ایالات متحده در ازای آن یک پیمان دفاعی با آمریکا می‌گیرد.

به گفته وال‌استریت‌ژورنال، این تفاهم بخشی از تلاش برای امضای یک توافق سه جانبه است که احتمالاً شامل کمک‌های هسته‌ای ایالات متحده نیز می‌شود و نشان‌دهنده تغییر قابل توجه ریاض است که یک سال پیش درخواست دولت بایدن برای کمک به کاهش قیمت نفت و مبارزه با تورم را رد کرد و به موجب تنش در روابط دو کشور شد.

با این حال، مذاکره‌کنندگان سعودی تاکید کردند که شرایط بازار هر اقدامی را در زمینه تولید هدایت می‌کند و مقامات آشنا با این مذاکرات گفتند که این گفتگوها نشان‌دهنده یک توافق بلندمدت برای کاهش قیمت‌ها نیست.

سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید و دولت عربستان سعودی به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

نفت

گفت‌وگوها در مورد توافق بر به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی متمرکز شده است – اقدامی که می‌تواند ژئوپلیتیک خاورمیانه را تغییر دهد- عربستان در ازای توافق فروش تسلیحات ایالات متحده، تضمین‌های امنیتی و کمک به ایجاد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی را می‌گیرد.

چنین توافقی برای بایدن یک پیروزی دیپلماتیک تلقی می‌شود، آن هم در زمانی که او با یک نبرد سخت برای انتخاب مجدد مواجه است.

عربستان سعودی از زمان تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸، این رژیم را به رسمیت نشناخته است. توافق بالقوه که برای برقراری روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند، روابط اسرائیل را با جهان عرب گسترش می دهد، بر موقعیت نظامی جمهوری اسلامی ایران تاثیر می‌گذارد و تلاش‌های چین برای جانشینی نفوذ آمریکا در منطقه را محدود می‌کند.

به گفته این مقامات، دو مقام ارشد کاخ سفید، برت مک گورک و آموس هوچستاین، اواخر ماه گذشته به عربستان سعودی رفتند و در آنجا تاکید کردند که افزایش قیمت نفت، جلب حمایت واشنگتن را دشوارتر می‌کند.

کاخ سفید ممکن است برای توافق به حمایت کنگره نیاز داشته باشد. مذاکره کنندگان اکنون در حال بحث بر سر یک پیمان دفاعی جدید با پادشاهی عربستان هستند که می تواند به تایید سنا و همچنین حمایت ایالات متحده از تلاش‌های عربستان برای ایجاد برنامه هسته ای غیرنظامی و میلیاردها دلار فروش تسلیحات نیاز داشته باشد.

سفر مک گورک و هوخشتاین در بحبوحه افزایش قیمت نفت انجام شد، به طوری که شاخص جهانی نفت برنت در این سه ماهه ۲۵ درصد افزایش یافت و تا ۹۵ دلار در هر بشکه معامله شد. در روزهای اخیر قیمت نفت کاهش یافته است و روز جمعه بالای ۸۴ دلار در هر بشکه معامله شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت 09 مه 2024

بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت

اکوایران: داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد سطح تولید اوپک در آوریل ثابت باقی ماند و همین امر نشان می‌دهد برنامه این گروه برای کاهش تولید، به شکل کامل اجرایی نشده است.

عربستان چگونه نفرین نفت را مهار کرد؟ 09 مه 2024

عربستان چگونه نفرین نفت را مهار کرد؟

اکوایران: اقتصاد ایران در تاریخ خود در چندین بازه زمانی با بیماری هلندی مواجه شده است. این درحالیست که برخی کشورها مانند عربستان سعودی نیز درآمدهای نفتی زیادی دارد اما دلیل اینکه عربستان مانند کشور ما در دام نفرین نفت گرفتار نشده است چیست؟

کسری بودجه عربستان ادامه دارد / رشد قیمت نفت برای مشتریان آسیایی توسط ریاض 09 مه 2024

کسری بودجه عربستان ادامه دارد / رشد قیمت نفت برای مشتریان آسیایی توسط ریاض

اکوایران: کسری بودجه عربستان برای ششمین سه‌ماهه متوالی ادامه دارد که علت آن کاهش تولید نفت و تأمین مالی پروژه‌های مربوط به چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.