امیرعبداللهیان: توافق برای معاملات تجاری ایران ‌و سوریه با پول ملی دو کشور صورت گرفت
امیرعبداللهیان: توافق برای معاملات تجاری ایران ‌و سوریه با پول ملی دو کشور صورت گرفت

وزیرخارجه ایران گفت: توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور (ایران و سوریه) که در حال اجرایی شدن است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی راد؛ حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران بعد از گفتگو با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کرد.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: در جریان سفر هیات عالی رتبه سوریه به تهران علاوه بر همکارم آقای مقداد دو تن از اعضای دیگر کابینه سوریه در این سفر حضور دارند. وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات و تعدادی از معاونان و مدیران کل وزارتخانه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی سوریه در تهران حضور دارند.

وی توضیح داد: ما همزمان گفتگو با وزیر خارجه، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را به ریاست آقای بذرپاش شاهد هستیم. در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای دو کشور و با پیگیری مستمر وزرای کابینه در دو کشور شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی کردن توافقات اقتصادی، تجاری و فناوری بین دو کشور هستیم. توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور که در حال اجرایی شدن است، آغاز سفر زائرین ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور، همچنین افزایش پروازهای هوایی بین دو کشور، برخورداری تجار از حذف تعرفه‌های تجاری و ترانزیت از جمله موضوعات پیشرفت کرده بین تهران و دمشق است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در خصوص آخرین تحولات مرتبط با سوریه و منطقه و برخی موضوعات بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه اظهار داشت: مایلم عملیات تروریستی اخیر در منطقه سیده زینب در دمشق و پاکستان را به ملت و دولت دو کشور تسلیت بگوییم و به شدت این اقدامات را محکوم کنم. بایستی با دقت زنگ خطر را جدی بگیریم و به اقدامات مشترک منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم توجه کنیم.

وی ادامه داد: ما اتفاق نظر داشتیم که صلح در سوریه جز از عدم دخالت کشورهای بیگانه، بازگشت آوارگان و لغو تحریم‌های یکجانبه غرب محقق نخواهد شد. لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. اخیرا نشست بیستم کارشناسان ارشد در فرمت آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را در خصوص امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه به خوبی درک می‌کنیم، ولی معتقدیم حضور نظامی در خاک سوریه راه‌حل نیست. چارچوب نشست‌های چهارجانبه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران را مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه می‌دانیم. نیروهای اشغالگر آمریکایی جز تشدید ناامنی در سوریه و حمایت از تروریست‌ها در ادلب دستاورد دیگری در منطقه نداشتند و خروج فوری نیروهای نظامی و اشغالگر آمریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات و امنیت این منطقه می‌دانیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: بر بازگشت فوری و امن آوارگان سوری به مناطق قبلی خود تأکید داریم و معتقدیم برخی کشورها  وطرف‌های غربی که مانع بازگشت آوارگان هستند و با بودجه‌های سازمان ملل آنها را به تشویق در ماندن بیرون از سوریه می‌کنند باید به بازگشت آوارگان کمک کنند.

وزیر خارجه سوریه در این نشست گفت:‌ سفر رئیسی صفحه جدیدی از گسترش روابط بین دو کشور بود. گام‌های عملی آغاز شده و با دستورات رهبران دو کشور تلاش داریم آنها را گسترش دهیم. همانطور که امیرعبداللهیان به برخی جنبه‌های توافقات حاصله و راه‌های عملیاتی کردن آن اشاره کرد. سفر رئیسی صرفا برای حل و فصل مسائل اقتصادی نبود بلکه درباره مسائل سیاسی و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت شد. ما می‌گوییم ملت‌های منطقه و عربی از اقدامات برخی کشورها به ستوه آمده‌اند و ما در کنار ملت فلسطین برای تحقق حقوق مشروع خود می‌ایستیم.

وی گفت: اتفاقاتی که امروز در رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است، نشانگر عمق بحران‌های این رژیم جعلی است و تلاش می‌کند به شهرک‌نشینی‌های خود ادامه دهد. ملت اصیل در سرزمین‌های اشغالی ملت فلسطین است و خوشحالیم از انتفاضه‌ها و دستاوردهای ملت فلسطین. این رژیم را به خاطر جنایات علیه این ملت محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه گفت: جولان به وطن اصلی خود بازخواهد گشت. شهروندان سوری تلاش دارند به وطن واحد خود جمهوری عربی سوریه بازگردند. از همه تلاش‌ها برای وحدت بخشی بین اعراب و مسلمانان حمایت می‌کنیم و از دیپلماسی فعال ایران در این مسیر تمجید می‌کنیم.

المقداد گفت: درباره روند آستانه و اشغالگری آمریکا در شرق سوریه صحبت کردیم. می‌خواهم به کنگره آمریکا بگویم که این جنایاتی که در سوریه انجام می‌دهند و جنایات جنگی است. مطمئنا پایان خواهد یافت و ملت مقاوم سوریه اجازه نمی‌دهند که این اشغالگری ادامه یابد و ملت سوریه آنها را مجبور می‌کنند از خاک سویه عقب نشینی کنند. وجود آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است. چون سوریه این را درخواست نکرده و سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی است.

وزیر خارجه سوریه افزود: سوریه و دوستان سوریه ناتوان نیستند که به وجود داعش پایان دهند. آمریکا تلاش می‌کند ابزارهای خود را از منطقه جابه جا کند تا اهدافش را محقق و سیاست یکجانبه گرایی خود را ادامه دهد.

وی گفت: ما خواستار روابط بین‌المللی متوازن بین همه طرف‌ها هستیم. در تلاشیم پناهندگان به سوریه بازگردند. غربی‌ها تلاش می‌کنند پناهندگان به سوریه باز نگردند و می‌گویند شرایط در سوریه مناسب نیست. در تلاشند هیمنه و سیطره خود را بر سوریه و کشورهای منطقه بیشتر و بر ثروت‌های منطقه سیطره یابند. با نهادهای سازمان ملل برای تحقق اهداف انساندوستانه همکاری می‌کنیم ولی با اهداف کشورهای غربی همگام نخواهیم شد. آنها تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت سوریه وضع کردند. ملت ما در حصکه تلاش می‌کند بطری آب به دست بیاورد ولی به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به آب دست پیدا کند.

المقداد تصریح کرد: دولت و ملت سوریه به دنبال آزادسازی جولان هستند. آمریکا میلیاردها دلار ثروت سوریه اعم از محصولات زراعی و نفت را به خارج ارسال کردند. هرگونه افزایش نیروی نظامی آمریکا تشدید اشغالگری است و باید این اشغالگری پایان یابد.

وزیر خارجه  ایران در ادامه این نشست گفت: این پیشنهاد مطرح است که نیروهای نظامی ترکیه طبق جدول زمانبندی شده از اراضی سوریه خارج و به مناطق مرزی خود بازگردند. مقامات سوریه و رئیس جمهوری این کشور این منطق را پذیرفته‌اند که همزمان با عقب‌نشینی و خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه نسبت به تضمین امنیت مرزهای مشترک اقدام کنند. ایران و روسیه هم به عنوان تسهیل کننده و ضامن در این مسیر به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند. پیشنهاد کردیم مرحله جدید کارشناسان ارشد و وزرای خارجه برگزار و شاهد پیشرفت در پی‌گیری ایده‌های عملی برای بازگشت ثبات و امنیت به مرز سوریه و ترکیه می‌شود،‌ باشیم.

وزیر خارجه سوریه نیز گفت: افزایش نیروهای آمریکایی اقدام در راستای ادامه حمایت از تروریسم است. آمریکا تروریست‌ها را در مناطق مختلف جابه جا می‌کند. همه داعشی‌ها از اردوگاه‌هایی که تحت نظارت آمریکاست و در آنجا آموزش می‌بینند به مناطق دیگر سرازیر می‌شوند. هدف آنها تضعیف دولت سوریه و جلوگیری از احساس آرامش شهروندان است. کشورهای غربی نمی‌خواهند حقی برای کشورهای عربی قائل باشند.

وزیر خارجه سوریه درباره بازگشت کشورش به اتحادیه عرب گفت: پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، آمریکا و عرب به شدت خشمگین شدند و کشورهای عربی را به خاطر این تصمیم محکوم می کنند. ما تسلیم فشارها و باج خواهی‌ها نخواهیم شد. با کشورهای عربی در تماسیم تا روابط سوریه با کشورهای عربی تحت تاثیر آمریکا و نقش مشکوک غربی‌ها در منطقه نباشد. ما خوشحالیم که تحولات فعلی در بازگشت روابط بین ایران و برخی کشورهای عربی در جریان است.

وزیر خارجه ایران درباره مناسبات تجاری با سوریه اظهار کرد: کشور سوریه علی رغم درگیر بودن در جنگ طولانی مدت، به لحاظ برخورداری از امکانات از امتیازی ویژه برخوردار است. ما پروژه‌های مختلفی را توافق کردیم و توافقات درباره حوزه بندری، مخابرات و غیره در دستور کار مشترک دو کشور است. با توجه به ظرفیت‌های موجود در خصوص افزایش حجم تبادلات تجاری در بخش خصوصی هم کارها در مسیر درست خودش قرار دارد.کمیته‌های مختلفی برای پیگیری و اجرایی شدن سند جامع بین ایران و سوریه به ویژه با تمرکز بر همکاری‌های تجاری، فناوری و ترانزیت و سایر حوزه‌های مرتبط تشکیل شده و کار در حال انجام است.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در خصوص همکاری در موضوع ترانزیت، مسیر زمینی ترانزیتی ایران به عراق، سوریه و لبنان و از لبنان به دیگر کشورها جریان دارد. ما موانعی را در چند روز اخیر شاهد بودیم و اکنون موانع برطرف شده است. از زمانی که برنامه همکاری بلند مدت تهران و دمشق در جریان سفر رئیس جمهور به امضای دو کشور رسید، کمیته‌های مختلفی برای اجرایی شدن این سند جامع بر تمرکز بر همکاری‌های تجاری و فناوری تشکیل شده و کار به سرعت در حال انجام است.

وزیر خارجه در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز ساعت ۱۴:۳۰ نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی از مبدأ جده به صورت مجازی خواهیم داشت. هدف از برگزاری این نشست که به پیشنهاد ایران، عراق و عربستان با همراهی وزرای خارجه کشورهای اسلامی از جمله سوریه و دیگر کشورها برگزار می‌شود. در این نشست قرار  است به دلیل اهانت به کتب آسمانی و قرآن پیامی قوی و بازدارنده به صورت جمعی به دولت‌ها و کشورهایی که با اجازه دادن به هتک حرمت کتب آسمانی به افراط گرایی دامن می‌زنند، ارسال شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]