بر سر مردم در سیل اخیر ارسباران چه گذشت؟
بر سر مردم در سیل اخیر ارسباران چه گذشت؟

جلسه ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی روز دوشنبه، ۱۳ شهریورماه، در شهرستان اهر تشکیل شد تا مسئولان استان حوادثی که در جریان سیل اخیر ارسباران رخ داد را بررسی کرده و برای جبران خسارات چاره اندیشی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در این جلسه با بیان اینکه مخاطرات طبیعی زمین در هر منطقه‌ای تعریف می‌شود، گفت: همیشه وقتی از آمادگی حرف می‌زنیم همه به یاد زلزله می‌افتند در حالیکه ما از نظر سیل در آمار، رکورددار هستیم.

جبارعلی ذاکری، بر ضرورت برخورد جدی با ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر مسیل‌ها و رودخانه ها تاکید کرد و افزود: آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها مهم بوده و ساخت و سازهای انجام شده در این محدوده‌ها باید شناسایی شوند.

وی ادامه داد: شناسایی مناطق آسیب پذیر و همچنین انجام اقدامات لازم برای کاهش خسارت‌های احتمالی باید مورد توجه قرار گیرد.

ذاکر همچنین بر جابه جایی واحدهای مسکونی آسیب دیده در مناطق آسیب پذیر و همچنین پوشش بیمه‌ای برای مقابله با مخاطره‌های طبیعی تاکید کرد.

وی در خصوص سیل اهر اظهار کرد: سیل اهر یک اتفاق نامبارک بود ولی اطلاع‌رسانی به موقع و پیش‌بینی درست سازمان هواشناسی منجر شد تا این حادثه بدون مصدوم و فوتی باشد و حضور به موقع امدادرسانی منجر شد تا احتمال فوتی و مفقودی نیز به صفر برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، نیز در این جلسه به جزئیات خسارات سیل هفته گذشته به شهرستان‌های شمالی استان اشاره کرد و افزود: سیل در شهرستان خداآفرین به ۲۵ روستا حدود ۲۳ میلیارد تومان، در شهرستان ورزقان به پنچ روستا حدود ۱۷ میلیارد تومان، در شهرستان کلیبر به ۲۹ روستا حدود پنچ میلیارد تومان، در شهرستان هوراند به ۱۱ روستا حدود ۱۷ میلیارد تومان و در شهرستان اهر به ۳۱ روستا حدود ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

محمدباقر هنربر، افزود: سیل عمدتا موجب تخریب پل، اماکن عمومی، کانال‌ها، راه‌های روستایی، راه و پل‌های بین مزارع، پل‌های عبوری، باغات و مزارع و آسیب به واحدهای تجاری، زیرساخت‌های آب، برق، گاز، مخابرات، کندوهای عسل، وسایل معیشتی به ویژه در شهرستان اهر، تلف شدن احشام و تخریب حدود ۶۰ خودرو شده است.

وی به اعمال راهکارهایی برای پیشگیری از خسارات حوادث غیر مترقبه تاکید کرد و افزود: حدود ۵۰ درصد از کشور تحت مخاطره سیل و زلزله قرار دارند در حالی که حدود شش درصد از مخارج کشور، صرف پرداخت خسارات می‌شود. بلایای طبیعی سالانه حدود ۲۵ همت  به فعالیت‌های اقتصادی کشور زیان وارد می‌کند اما اگر ریالی در راستای پیشگیری از این حوادث سرمایه گذاری شود، حدود هشت برابر از هدررفت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز افزود: تعداد ۱۴۳۹ واحد مقاوم سازی شده و حدود ۴۸۷ واحد غیر مقاوم در روستاهای شهرستان اهر وجود دارد که سیل به ۹۸ واحد غیر مقاوم خسارت وارد کرده و این واحدها نیازمند بازسازی و تعمیر هستند.

حجت الله سروری، از وجود ۲۵۲ واحد مسکونی خسارت دیده در بافت فرسوده شهر اهر خبر داد و افزود: حدود ۵۰ واحد در بافت فرسوده نیازمند بازسازی و حدود ۲۵۲ واحد مسکن تعمیری در شهر اهر وجود دارد که در راستای ایمن و مقاوم سازی این واحدها باید در سازمان‌های مربوطه تصمیم جدی برای آن اتخاذ شود.

وی به آمادگی کامل بنیاد مسکن برای شروع آوار برداری تاکید کرد و گفت: بنیاد مسکن استان آمادگی کامل برای آواربرداری، احداث و تعمیر واحدهای آسیب دیده است که طبق برآورد اولیه حدود ۱۵ میلیارد تومان منابع نیاز است.

بیوک رئیسی، قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: در سیل اخیر بیشترین خسارت با دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی مربوط بود و کشاورزان این منطقه ضررهای بسیار دیده اند و در تامین نهادهای خود با مشکل مواجه هستند .

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: متاسفانه صندوق بیمه محصولات کشاورزی تاکنون ریالی از بابت خسارات سیل به کشاورزان پرداخت نکرده است.

احمد محرم‌زاده اضافه کرد: امسال پنج مخاطره و آسیب شهرستان و کشاورزان استان را تهدید کرده که شامل سرمازدگی، تگرگ، سیل، خشکسالی و دوباره سیل بود که متاسفانه صندوق‌های بیمه هیچ خسارتی نداده اند.

وی به مشکل حاشیه نشینی در شهر اهر نیز اشاره کرد و گفت: این مشکل که بنا به دلایلی انباشته شده موجب افزایش خسارت در مواقع بحرانی می‌شود که باید به صورت ریشه‌ای رفع شود.

محرم‌زاده با تاکید براینکه پیشگیری بهترین راه در مقابله با بحران‌هاست اضافه کرد: مدیریت بحران باید تنخواه کافی را در اختیار داشته باشد تا در مواقع ضرورت می‌تواند کمک‌های لازم را انجام دهد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس، همچنین بر ضرورت ایجاد کمربند شرقی در اهر تاکید کرد و گفت: ساخت این کمربند به مداخله بهتر در مواقع بحرانی در این منطقه از شهر کمک می‌کند.

حیدر فتح‌زاده، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی نیز در  این جلسه اظهار کرد: ۳۸ درصد جمعیت اهر در منطقه سیل‌زده قرار دارد؛ ما وظیفه تامین اعتبار و تسریع در زمان خدمت‌رسانی را برعهده داریم.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم را با سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداری آذربایجان‌شرقی در خصوص تامین اعتبار برای مناطق سیل‌زده داشته‌ایم و اگر مسؤولان ذی‌ربط  تسریع در جمع‌بندی را انجام داده و به دست ما برسانند ما هم با قدرت روند رسیدگی را تسریع خواهیم بخشید.

وی تاکید کرد: باید برنامه و جمع‌بندی این جلسات را به قدری سریع انجام دهید تا ما هم از آن طرف در سریع‌ترین زمان به مشکلات افراد سیل‌زده رسیدگی کنیم.

محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آب ۱۰ هزار مشترک در جریان سیل اخیر قطع شده بود، گفت:با تلاش شبانه روزی، آب این مشترکین در مدت هشت ساعت وصل شد؛ آبرسانی به ۲۸ روستا در جریان سیل اخیر با مشکل مواجه شد که ۲۳ مورد آن به صورت موقت برطرف شد اما مشکل پنج روستا همچنان باقیست و در مجموع ۲۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات آبی شهرستان‌ اهر در این سیل خسارت وارد شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از آماده باش کامل اداره راهداری استان در هنگام وقوع سیل و پاکسازی معابر و ایجاد عبور موقت بعد از رسوب گذاری خبر داد و افزود: حدود پنچ کیلومتر آسفالت راه‌های روستایی در اثر سیل خسارت دیده است.

غلامرضا رسول زاده، افزود: سیل به شهرستان اهر در دو مرحله ۴۰ میلیارد تومان، در شهرستان ورزقان حدود ۱۰ میلیارد تومان، در شهرستان کلیبر حدود هشت میلیارد و در شهرستان خداآفرین بالای ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است که در راستای حل مشکلات و کمک به ارگان‌های شهری تقریبا ۵۰ دهانه پل‌های بزرگ و راه‌های بین مزارع و عشایری بازگشایی شده است.

وی از کمبود اعتبارات برای جبران خسارات وارد شده، تامین زیرساخت‌ها و تجهیز ناوگان اداره کل راهداری استان ابراز تاسف کرد.

شهردار اهر نیز در ادامه گفت: کانال‌های قسمتی از شرق شهر اهر به دلیل برخی از مسائل، جوابگوی سیل نشده و به داخل ساختمان‌های مسکونی نفوذ کرده و خسارت بیشتری وارد کرده است.

محمدباقر خانی، خاطرنشان کرد: شهرداری اهر از همان دقایق ابتدایی وقوع سیل در صحنه حضور یافته و نسبت به امداد رسانی به شهروندان اقدام کرده است. همکاران تا صبح روز چهارشنبه هفته گذشته، مناطق سیل زده را جهت رصد مصدومان و یا مفقودان احتمالی بررسی کردند که خوشبختانه در این سیل خسارت جانی نداشتیم.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری پس از وقوع سیل، گفت: تجهیزاتی با هماهنگی مدیریت بحران استانداری، شهرداری‌های تبریز، هریس، ارباتان، هوراند، کلیبر و منطقه هشت عملیات انتقال گاز کمک بسیاری کردند تا بتوانیم آثار و بقایای سیل را در شهر مدیریت کنیم.

شهردار اهر از به کارگیری ۲۰ دستگاه اعزامی از سایر شهرداری‌ها و ۳۰ دستگاه از شهرداری اهر، افزود: خسارت شدیدی به زیرساخت‌های شهر اهر در این سیل وارد شده و ۲۴۰ محله نیز به صورت سکونتگاه‌های غیر رسمی تبدیل شده که بسیار آسیب پذیر هستند.

وی ادامه داد: جدول‌های پیاده‌رو به طول پنج کیلومتر آسیب دیده و آسفالت‌ها به طول ۴.۲ کیلومتر، فضای سبز، مسیر و کانال‌ها که از دیوار سنگی بود به طول ۱.۵ کیلومتر به همراه شش پل آسیب دیده است.

معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر استان نیز در این جلسه گفت: با توجه به حادثه سیل اخیر اهر و بعد از اطلاع یافتن هلال احمر،  از شهرستان‌های اهر، کلیبر، هوراند و ورزقان سریعا ۱۰ تیم‌ امداد و نجات به محل حادثه جهت انجام عملیات امداد و نجات و ارزیابی اولیه مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

احمدی گفت: با هماهنگی فرمانداری اهر، قرار بر این شد که در داخل شهر اهر، شهرداری و اداره آتش نشانی و در روستاهای شهرستان، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر پشتیبانی کنند که خوشبختانه این عملیات با موفقیت انجام شد.

وی از نجات یک دستگاه خودرو حامل خانواده خبر داد و گفت: این خودرو در لحظات اولیه از غرق شدن در سیل توسط امدادگران و نجات‌گران مجموعه جمعیت هلال احمر نجات پیدا کرد.

مدیرکل هلال احمر مطرح کرد: حضور به موقع در روستاهای سیل زده جهت ارزیابی و تهیه گزارشات لازم برای اقدامات بعدی توسط تیم های ارزیابی که به شهرستان های اهر، کلیبر، ورزقان و هوران به مناطق حادثه اعزام شده بودند، موجب شد تا اقدامات بعدی بر اساس این گزارشات انجام شود.

وی گفت: بعد از دریافت گزارشات و ارزیابی های اولیه از مناطق آسیب دیده، اقلام از طرف مجموعه جمعیت هلال احمر توزیع شد. تعداد ۱۴ دستگاه چادر، ۱۵۰ تخته پتو و ۶۶ تخته موکت بین افراد آسیب دیده در روستاهایی که خانه آنها تقریبا ۸۰ درصد به بالا آسیب دیده بود، توزیع شد.

وی افزود: در داخل شهر اهر نیز با هماهنگی فرمانداری، مدرسه زینب کبری با ۲۰ دستگاه چادر امدادی جهت اسکان اضطراری افراد آسیب دیده مهیا  و به ۸۰ تخته پتو، ۴۰ تخته موکت، ۲۰ بالش و ۲۰ هیتر مجهز شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]