اردوغان عضویت سوئد در ناتو را با قرارداد اف-۱۶های آمریکا مرتبط دانست
اردوغان عضویت سوئد در ناتو را با قرارداد اف-۱۶های آمریکا مرتبط دانست

رئیس‌جمهوری ترکیه تلویحاً اعلام کرد ترکیه تنها در صورتی به وعده خود برای پیوستن سوئد به ناتو موافقت می‌کند که واشنگتن به آنکارا جنگنده اف-۱۶ بفروشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از دیدار با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در مسیر بازگشت از نخجوان به خبرنگاران گفت که هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اخیراً با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود درباره عضویت سوئد در ناتو گفت‌وگو کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اردوغان با بیان اینکه دولت آمریکا موافقت کنگره این کشور با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ را به موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو گره زده، گفت: حرف من این است که اگر شما کنگره دارید، ما هم پارلمان داریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اگر آن‌ها (واشنگتن) به وعده خود عمل کنند، ما هم به وعده خود (برای موافقت با عضویت سوئد) عمل خواهیم کرد. پارلمان ترکیه حرف آخر را درباره عضویت سوئد در ناتو خواهد زد.

ترکیه در اکتبر ۲۰۲۱ خواستار خرید چندین جنگنده آمریکایی اف-۱۶ به ارزش کلی ۲۰ میلیارد دلار و همچنین ۸۰ کیت به‌روزرسانی برای جنگنده‌های فعلی خود شد. مقامات عالی‌رتبه کنگره آمریکا با فروش این جنگنده‌ها مخالفت کرده‌اند؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در صورت موافقت آنکارا با عضویت سوئد، بهبود روابط با یونان و حفظ فاصله با روسیه، کنگره آمریکا با این فروش موافقت خواهد کرد.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تایید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. با این حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شده است. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تایید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.

آنکارا پیش‌از این خواستار خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا شده بود؛ اما با خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه، این قرارداد توسط آمریکا فسخ شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]