به گفته یک الیگارش مطرح روسیه، این کشور نسبت به تحریم‌های غربی مقاومت شگفت‌انگیزی نشان داده است
به گفته یک الیگارش مطرح روسیه، این کشور نسبت به تحریم‌های غربی مقاومت شگفت‌انگیزی نشان داده است

آلگ دریپاسکا، الیگارش میلیاردر روسی و از شخصیت‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین رهبر این کشور به فایننشال تایمز گفته که از عملکرد اقتصاد روسیه در بحبوحه جنگ با اوکراین شگفت‌زده شده است

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ الیگارش روس، آلِگ دریپاسکا گفت، با وجود تحریم‌های تحمیل شده به روسیه توسط کشورهای غربی و پس از جنگی که فکر می‌کرد کرملین را ورشکسته می‌کند، باید اعتراف کند که از مقاومت اقتصاد این کشور «شگفت‌زده» شده است.

دریپاسکا که یکی از ثروتمندترین شخصیت‌های روسیه است، به فایننشال تایمز گفت که مسکو با ایجاد روابط تجاری جدید با کشورهای جنوب جهانی و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید داخلی، از تلاش‌ها برای منزوی‌ کردن اقتصاد روسیه جان سالم به در برد.

در همین حال، بخش خصوصی نسبت به آنچه وی تنها تا چند ماه قبل انتظار داشت، قدرتمندتر ظاهر شده است. «من تعجب کردم که کسب‌وکارهای خصوصی تا این حد انعطاف‌پذیر ظاهر شدند. من کم و بیش مطمئن بودم که حداکثر ۳۰ درصد از اقتصاد فروپاشیده می‌شود، اما این رقم به مراتب کمتر بود.»

«بله، هزینه‌های جنگ و همه این نوع یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی وجود دارد، اما هنوز هم این کندی به طرز شگفت‌آوری کم است… اقتصاد خصوصی راه خود را برای فعالیت موفقیت‌آمیز پیدا کرد.»

مقاومت آشکار روسیه با وجود قطع شدن ارتباطش با بازارهای جهانی و زنجیره‌های تأمین، مایه افتخار رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین است، که هفته گذشته گفت «پس از آنکه ما فشار بیرونی بی‌سابقه‌ای را دیدیم، اکنون مرحله ترمیم برای اقتصاد روسیه به پایان رسیده است.»

در پی آغاز یک جنگ تمام عیار با اوکراین، روسیه به سختی مورد تهاجم قرار گرفت، اما از آن زمان موفق شد از تحریم‌های G۷ در مورد اکثریت قریب به اتفاق صادرات نفت خود جلوگیری کند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ ۱.۳ درصد رشد خواهد کرد. پیش‌بینی هفته گذشته پوتین صعودی‌تر بود و رشد ۲.۸ درصد در سال جاری را نشان می‌داد، رقمی که بیش از دو برابر حداکثر پیش‌بینی کابینه خودش در ماه آوریل است.

اظهارات دریپاسکا، بنیانگذار تولیدکننده پیشرو آلومینیوم موسوم به روسال (Rusal)  و شرکت انرژی مادر آن EN+، حاکی از افزایش اعتماد به نفس در بین نخبگان مسکو است مبنی بر اینکه که روسیه با وجود این ترس اوایل جنگ که تحریم‌ها، اقتصاد این کشور را از پای درمی‌آورند، نسبتاً آسیب‌ناپذیر ظاهر شده است.

دریپاسکا که ثروتش توسط فوربس ۲.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود گفت: «من همیشه نسبت به این اسلحه جادویی تردید داشتم، همانطور که آلمانی‌ها قبلاً می‌گفتند، تحریم‌ها نظام مالی به را به عنون ابزاری برای چانه‌زنی و مذاکره مسلح می‌کند.»

وی گفت: «ما تلاش زیادی کردیم تا دنیا را از نظر تجارت، سرمایه‌گذاری‌ و جریان اطلاعات جهانی‌سازی کنیم. دورانی که تصور می‌شد می‌توان از تحریم به عنوان یک سلاح استفاده کرد تمام شده است. این سلاحی قرن نوزدهمی است. ما نمی‌توانیم کارایی آن را در قرن ۲۱ مشاهده کنیم.»

دریپاسکا یکی از معدود الیگارش‌هایی بود که اگرچه محتاطانه اما در ماه‌های اولیه از حمله به اوکراین انتقاد کرد. با این حال اگرچه او گفت که وی «هیچ سودی» در این درگیری ندیده است، اما اظهارات ضد جنگ خود را اخیراً در میان فشارهای فزاینده‌ای بر الیگارش‌ها برای پرداخت مالیات بیشتر و در برخی موارد تسلیم دارایی‌های خود به دولت، کاهش داده است.

دریپاسکا گفت: «من درک نمی‌کنم که چرا نباید ]این جنگ[ از هر دو طرف متوقف شود… من بعید می‌دانم که هیچ یک از طرفین در این جنگ به هدف اعلام شده خود برسند.» او همچنین افزود: «آیا شما جت‌های جنگنده F-۱۶ و F-۳۵ ارائه می‌دهید؟ می‌دانید، تنها هدفی که به آن می‌رسید رنج بیشتر خواهد بود و زندگی‌های بیشتری از بین می‌رود، این همه کشته و زخمی فقط برای شاید ۵، ۱۰، ۲۰، ۲۵ کیلومتر این طرف یا آن طرف‌تر.»

اوکراین تماس‌هایی مانند دعوت دریپاسکا را برای «مذاکرات واقعی» به این دلیل که این امر باعث افزایش دستاوردهای سرزمینی روسیه می‌شود، رد کرده است. این الیگارش روسی افزود: «اما جنگ بیشتر به معنای ۵۰،۰۰۰ کشته دیگر از طرف هر دو طرف [و] شاید ۱۵۰،۰۰۰ زخمی تا سال آینده باشد. آیا شما واقعاً اعتقاد دارید که داشتن ۲۰۰۰۰۰ نفر کشته و زخمی دیگر عاقلانه است؟ چه کسانی یک ۱۲ ماه دیگر باید رنج ببرند؟»

کرملین سال گذشته از دریپاسکا خواست که انتقادات خود را تعدیل کند، در حالی که دادستان‌ها یک مجتمع هتلی را که متعلق به اوست، تصرف کردند و آن را به یک بنیاد مرتبط با پوتین تبدیل کردند، وی از اظهار نظر در مورد این قسمت خودداری کرد.»

برای توضیح «انعطاف‌پذیری» اقتصاد، دریپاسکا به سرمایه‌گذاری کرملین در صنعت و تلاش برای مجبور کردن بنگاه‌های ناکارآمد دولتی که بر اقتصاد حاکم هستند برای افزایش ظرفیت اشاره کرد، که بخشی از آن در حمایت از تلاش‌های جنگی بوده است.

«سرمایه‌داری دولتی این مجتمع‌های عظیم را با بهره‌وری و دستمزد پایین ایجاد کرده است. با کمال تعجب امروز می‌بینم که در برخی از کارخانه‌های آن‌ها، دستمزدها شبیه به دستمزدها [در شرکت‌هایی] بودند که من در همان منطقه تأسیس کردم.» «آن‌ها پول دارند، آن‌ها استخدام می‌کنند، آن‌ها رقابت می‌کنند.»

دریپاسکا، که از سال ۲۰۱۸ توسط ایالات متحده و از سال ۲۰۲۲ توسط اتحادیه اروپا تحت تحریم‌های شخصی قرار گرفته است، گفت که سفرهای وی به آسیا او را متقاعد کرده است که برخی کشورهای جنوب جهانی در برابر فشار برای پیوستن به تحریم‌های غربی مقاومت می‌کنند و این کمکی حیاتی برای روسیه است.

وی گفت: «می‌دانید، این افراد باید هر روز ۱ میلیارد نفر را تغذیه کنند و شما از آن‌ها می‌خواهید که تسلیم شوند یا رنج ببرند.» «این یک اشتباه جدی برای افرادی بود که فکر می‌کردند می‌توانند از این مکانیسم عالی برای فشار بر رژیم‌های استبدادی استفاده کنند.»

تجارت با چین در ۸ ماه اول ۲۰۲۳ با ۳۲ درصد افزایش سالانه،  به ۱۵۵ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که تجارت با هند در نیمه اول سال به ۳۳ میلیارد دلار رسیده است.

دریپاسکا گفت، در همین حال، ثروت روسیه در منابع طبیعی، باعث می‌شود که یک شریک تجاری بسیار جذاب برای کشورهایی باشد که به صادرات انرژی، فلزات و مواد غذایی آن وابسته هستند.

وی گفت: «از یک میلیارد نفر بعدی که در شرف به دنیا آمدن هستند، ۷۰ درصد در این منطقه حضور خواهند داشت. بیایید با واقعیت روبرو شویم آن‌ها توسعه می‌خواهند، آن‌ها به منابع، راه‌حل‌ها و تجارت روسیه نیاز دارند.»

وی گفت: «اعتقاد به اینکه تحریم‌ها [جنگ] را متوقف می‌کنند یا تغییر رژیم را ایجاد می‌کنند یا به نوعی ما را به پایان درگیری نزدیک می‌کنند…  نه! ما نیاز به راه حل دیگری داریم.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]