فوری؛ ادعای بلومبرگ: مبادله زندانیان ایران و آمریکا دوشنبه انجام می‌شود
فوری؛ ادعای بلومبرگ: مبادله زندانیان ایران و آمریکا دوشنبه انجام می‌شود

خبرگزاری بلومبرگ مدعی شد که تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا احتمالا روز دوشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، خبرگزاری “بلومبرگ” در خبری به نقل از منابع مطلع مدعی شد که ایالات متحده و ایران قرار است تا اوایل روز دوشنبه هفته آینده طبق توافقی که صورت گرفته، تبادل زندانیان را انجام دهند.

این خبرگزاری ادعا کرد که تاریخ دقیق مبادله هنوز تعیین نشده، اما احتمالاً در ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور)، یک روز قبل از برگزاری نشست سالانه رهبران جهان مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام خواهد شد.

طبق توافق ایران و آمریکا در این فرآیند قرار است ابتدا پول‌های ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد.

مبلغ پول‌های ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد.

در این تبادل، پنج زندانی آمریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو زندانی دیگر) در قبال آزادسازی ۵ نفر از ایرانیان در بند آمریکا آزاد می‌شوند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۹ شهریور  اعلام کرد که در توافق تبادل زندانیان، بزودی این پنج زندانی ایرانی نیز آزاد خواهند شد که برخی از آنان در آمریکا می‌مانند و برخی نیز به ایران بازخواهند گشت.

بر اساس اعلام نمایندگی ایران در سازمان ملل این پنج نفر عبارتند از: مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی، امین حسن زاده، کاوه لطف الله افراسیابی.

 “متئو میلر”، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته به وقت محلی در نشست خبری خود درباره انتقال دارایی‌های ایران به بانک‌های قطر گفت: «ما انتظار داریم که در روزهای آینده این پول به مقصد نهایی در قطر منتقل شود.»

وی همچنین مدعی شد: «با توجه به مکانیسم‌هایی که در دسترس ما هستند، ما به این حساب‌ها دسترسی کامل داشته و می‌توانیم در صورت تلاش ایران برای انجام اقداماتی که نقض این توافق و نقض تحریم‌های ما است، آن‌ها را مسدود کنیم.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]