مقدمه اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ درآمد اصلی شرکت از محل قراردادهای خوزستان و هرمزگان است و شرکت نیز طی شفاف سازی در ۱۶ مهر ماه اعلام کرده که نوسان قیمت سهام شرکت بدلیل افزایش درآمدهای عملیاتی در ناحیه هرمزگان در شرکتهای زیر مجموعه می باشد که آثار آن در گزارش فعالیت ماهانه مرداد و […]

مقدمه

اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ درآمد اصلی شرکت از محل قراردادهای خوزستان و هرمزگان است و شرکت نیز طی شفاف سازی در ۱۶ مهر ماه اعلام کرده که نوسان قیمت سهام شرکت بدلیل افزایش درآمدهای عملیاتی در ناحیه هرمزگان در شرکتهای زیر مجموعه می باشد که آثار آن در گزارش فعالیت ماهانه مرداد و شهریور ماه اعلام شده است. رشد درآمد عملیاتی در تابستان قابل توجه بوده و به تازگی سود مجمع را واریز کرده و افزایش سرمایه ۷۱ درصدی از محل سود انباشته داشته است، لذا سهامداران در انتظار اعمال سهام جایزه ناشی از افزایش سرمایه در پرتفویشان هستند در برآوردی امسال حدود ۱۲۰۰ الی ۱۴۰۰ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.
معرفی
تایدواتر خاورمیانه در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۴۷ به شماره ثبت ۱۲۳۴۱ و با نام شرکت داریوش با سرمایه ۱۰ میلیون ریال منقسم به یک هزار سهم با هدف فعالیت در زمینه های ارائه خدمات دریایی به سکوهای نفتی و کشتی های حمل نفت، نصب و تعمیر لوله های زیردریایی، ساخت اسکله و حوضچه های تعمیراتی و نیز حمل و نقل دریایی در تهران به ثبت رسید و بعد از چند ماه با مشارکت شرکت تایدواتر آمریکا به صورت ۵۱-۴۹، شرکت سهامی عام تایدواتر خاورمیانه تمکیل شد. در سال ۱۳۸۳ تایدواتر خاورمیانه در ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﺮخﻫﺎی ﺳـﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار درج شد و در نهایت عرضه اولیه سهام بخشی از سهام شرکت در ۲۲ دی ماه همین سال به وقوع پیوست.
پس از انقلاب اسلامی مدیران و سهامداران خارجی شرکت از کشور خارج شدند. بعد از مدتی شرکت تحت پوشش و نظارت دادستانی انقلاب قرار گرفت و اداره امور آن در سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ به سازمانها و نهادهای مختلف دولتی واگذار شد.
در ﺳﺎل ۱۳۶۸ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻣﺼﺎﻟﺤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻮرخ ﭼﻬﺎرم ﻣﺎه ﻣﻲ سال ۱۹۸۵ کلیه ۴۹ درصد از ﺳﻬﺎم ﺷـﺮﻛﺖ ﺗﺎﻳﺪ واﺗﺮ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻪ دوﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ مبلغ ۶۹۹ هزار دﻻر واﮔﺬار و ﻫﻴﺎت دوﻟﺖ به موجب ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺷﻤﺎره ۵۴۳۹/ت/۷۵۴ به تاریخ چهارم آبان ۱۳۶۸ ﺑﻪ واﮔﺬاری ﺳﻬﺎم ﻳﺎد ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻨﺎدر و ﻛﺸﺘﻴﺮاﻧﻲ اﻗﺪام کرد.
در این دوران پای تایدواتر به عملیات بندری بازشد و در ادامه این شرکت توانست رشد چشمگیری را از لحاظ گستره فعالیت و درآمدزایی تجربه کند و به بزرگترین اپراتور کانتینری و یکی از اپراتورهای بزرگ کالای فله در کشور تبدیل شود. تسلط تایدواتر بر عملیات کانتینری تا اوایل دهه ۹۰ ادامه داشت. حضور تایدواتر در پروژه های لایروبی نیز در این دوران به شدت افزایش یافت.
در سال ۸۷ واگذاری سهام شرکت‌های بزرگ دولتی از جمله تایدواتر به بخش خصوصی از سوی سازمان خصوصی سازی در دستور کار قرار گرفت و در خلال این رویداد شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد به عنوان مالک جدید تایدواتر شناخته شد.
در سال ۹۰ با آغاز تحریم های هسته‌ای علیه ایران، نام تایدواتر در فهرست تحریم‌های خزانه داری آمریکا و اتحادیه‌اروپا قرار گرفت. امری که فعالیت در بندر شهید رجایی را به علت حضور تایدواتر با مشکلات عدیده ای مواجه کرد و در نهایت نیز به خروج تایدواتر از این بندر در سال ۹۳ منجر شد. در سال ۹۴ با امضای توافقنامه هسته‌ای و لغوتحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران، نام تایدواتر از فهرست تحریم ها خارج شد اما در سال ۹۵ با تصویب قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها موسوم به قانون کاتسا در این کشور، تایدواتر بار دیگر در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت. در ادامه این سال مجموعه مهر اقتصاد تصمیم به خروج کامل از تایدواتر گرفت. پس از این رویداد موسسه مالی و اعتباری کوثر در ۱۷ خرداد همان سال با خرید سهام شرکت فراز انرژی دنا (به عنوان سهامدار ۶۳ درصدی تایدواتر)، به عنوان سهامدار عمده این شرکت شناخته شد. موسسه مالی و اعتباری کوثر در نهایت در سال۹۷ سهام شرکت فراز انرژی دنا را به شرکت سیما مارین بندرعباس واگذار کرد تا از این طریق پس از نزدیک به ۱۰ سال سرانجام سکان هدایت تایدواتر به بخش خصوصی واگذار شود.
سهامداران عمده فعلی شرکت
 شرکت فراز انرژی دنا با مالکیت ۶۴.۳۸ درصد شرکت و سپس سرمایه گذاری افتخار سهام با ۲.۱۶ درصد مالکان اصلی شرکت هستند.

موضوع فعالیت شرکت

انجام هرگونه خدمات بندری از جمله تخلیه و بارگیری، عملیات کانتینری، بارشماری، باربندی و ترخیص کالا در کلیه بنادر و مبادی و مرزهای گمرکی و ارائه خدمات مربوطه در رابطه با مکانیزه نمودن سیستم هوای تخلیه و بارگیری و حمل و نقل کالا، اجرای هرگونه خدمات کشتیرانی از جمله نمایندگی خطوط کشتیرانی، انجام عملیات حمل و نقل دریایی هر نوع بار مسافر بر روی کلیه آبها توسوط واحدها، انجام عملیات هیودروگرافی و لایروبی، تجسس و نجات، سالویج، غواصی، اطفاء حریق در دریا، پییگیری و مبارزه با آلودگی آب دریا و انجام راهنمایی کشتی ها و امور یدک کشی، طراحی، مشاوره و اجرای پروژه های عمرانی ساخت و سازه های دریایی انجام عملیات راهنمایی کشتی ها و امور یدکی، طراحی، مشاوره و اجرای پروژه های عمرانی ساخت سازه های دریایی، انجام امور سوخت و آب رسانی و تدارکاتی به کشتی ها در کلیه بنادر و آب های کشور و نیز حمل سوخت و آب برای جزایر، انجام هرگونه عملیات از جمله تاسیس شرکت های فرعی و وابسته، خریداری و تملک سهام شرکت های دیگر، حمل و نقل بین المللی کالا و ترانزیت.
عوامل موثر بر سود و زیان سهم حتاید
ریسک بازار عبارت است از نوسانات ارزش منصفانه جریانات نقدی عادی ناشی از ابزارهای مالی به دلیل تغییرات قیمت بازار به خود متشکل از دو نوع ریسک نرخ بهره و نرخ ارز می باشد
اعتباری به ریسک اشاره دارد طرف قرارداد در ایفای تعهدات قراردادی خود ناتوان باشد که منجر به زیان مالی برای شرکت شود. البته شرکت با اتخاذ سیاست های مبنی بر معامله تنها با طرف های قرارداد معتبر و یا اخذ وثیقه کافی تا حدودی این ریسک را کاهش داده است.
ریسک نقدینگی نیز یکی از دیگر از ریسک های مهمی هست که شرکت برای کنترل این ریسک یک چهارچوب ریسک نقدینگی مناسب برای مدیریت کوتاه مدت میان مدت و بلندمدت تامین وجوه و الزامات مدیریت نقدینگی تعیین کرده است.
در بخش سرمایه گذاری با توجه به شرایط تحریم شرکت با محدودیت خرید شناور تجهیزات و قطعات سازنده های دسته اول خارجی مواجه است و انجام خریدهای مذکور از طریق کانال های واسطه انجام می شود که منجر به افزایش هزینه های خرید و تامین می شود.

روی خط کدال و اخرین گزارش ماهانه شرکت

رشد درآمد عملیاتی دو ماه اخیر:

گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به  ۱۴۰۲/۰۶/۳۱

شرکت تاید واتر خاورمیانه طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ معادل ۱,۸۱۷,۲۰۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۲۲۷% افزایش داشته است.

حتاید با سرمایه ثبت شده ۷,۰۳۵,۹۸۹ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ مبلغ ۵,۳۰۳,۲۰۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹% رشد داشته است.

تحلیل تکنیکال شرکت:

تایم فریم هفتگی را در نمای لگاریتمی شاهد هستید. حمایت های مهم ۴۷۵-۴۳۰ تومان و هدف ها ۶۰۰-۷۶۰ تومان مهم هستند.
الگوی چندین ساله و بلند مدت حتاید به نظر یک سمیتریکال است . که در بخش دوم هستیم. با رشد سال ۹۹ تا حوالی ۴۹۱ تومان E تمام و اصلاح زمانبر F به صورت یک مثلث یا دیامتریک می تواند باشد. اگر مثلث باشد در آبان ماه در کف ۲۱۶ تومان تمام شده و رشد فعلی جهت تکمیل G از الگوی بالاتر است. به نظر این لگ به صورت دیامتریک شکل میگیرد و اواسط آن هستیم. حمایت مهم ۴۷۵ نزدیک است.

صفر تا صد «حتاید»؛ از رشد درآمدهای عملیاتی تا تحلیل نموداری

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]