ایجاد دو مرکز آزمایشگاه ساخت سریع در قزوین
ایجاد دو مرکز آزمایشگاه ساخت سریع در قزوین

رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: ایجاد دو مرکز آزمایشگاه ساخت سریع، بستر مناسبی برای صنایع و مراکز علمی و فناوری فراهم کرده است تا طرح‌های دانش بنیان و فناورانه خود را تجاری سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ «جعفر احمدی»رئیس پارک علم و فناوری قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن جلسات پارک علم و فناوری برگزار شد  ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد و اقدامات پارک علم و فناوری قزوین در چندسال گذشته، بیان کرد: احداث و ایجاد پردیس های فناوری مشترک تنها گوشه ای از فعالیت های این مجموعه بشمار می آید که پردیس فناوری مشترک با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و پردیس فناوری کشاورزی با سازمان جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی در حال فعالیت است.

وی افزود: پردیس فناوری مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و پردیس فناوری مشترک با شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین نیز در دست اقدام است.

احمدی عنوان کرد: اکنون ۲۲۹شرکت دانش بیان در استان وجود دارد که ۱۶۶شرکت در پارک و مراکز رشد پارک و ۶۳شرکت در سایر مراکز رشد و پردیس ها مستقر هستند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به دستاوردهای خوب پارک علم و فناوری قزوین در سال گذشته بیان کرد: در یک سال گذشته بر اساس ارزیابی شاخص های ۱۰ گانه از جمله اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینان استان، حضور هیات های اندیشه ورز، افزایش تولید و صادرات دانش بنیان، استان قزوین رتبه نخست کشوری کسب کرد در حالی که در سال گذشته رتبه ۲۴ داشتیم.

۱۶۱واحد فناور در پارک علم و فناوری قزوین

احمدی خاطرنشان کرد: مجموعه پارک علم و فناوری قزوین با ۱۶۱ واحد فناور فعالیت های متعددی در زمینه های مختلف انجام داده و انرژی های تجدیدپذیر و بهره ور برق یکی از این اقدامات است و با تمام توان در راستای افزایش همکاری های فی مابین از هیچ حماتی دریغ نخواهیم کرد.

استان قزوین دبیرخانه ملی و هاب صنایع شوینده کشور

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری قزوین با توجه به مزیت های کشاورزی و صنعتی موجود در این استان، به فعالیت در این عرصه پرداخته است اظهارکرد: با توجه به شناخت و سوابق واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در این مجموعه و با تاکید بر سند ملی آمایش سرزمین، به موجب حکمی از وزرت علوم، تحقیقات و فناوری، پارک علم و فناوری قزوین به عنوان دبیرخانه ملی و هاب زنجیره ارزش راهبردی فناوری های صنایع شیمیایی-شوینده کشور انتخاب شد.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین یکی از اتفاقات خیلی مهم در زمینه دستاوردهای پارک علم و فناوری استان قزوین را راه اندازی ۲ مرکز فب لب (آزمایشگاه ساخت سریع) عنوان کرد و افزود: این اتفاق مهم با حمایت معاون پارک علم و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت و در این مراکز، صنایع و مراکز علمی و فناوری می توانند ایده خود را به نمونه محصولات تجاری تبدیل کرده و ایده فقط در حد حرف باقی نمی ماند.

رتبه پارک علم و فناوری قزوین از سطح سه کشور به دو ارتقا یافت

احمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما گسترش فعالیت های پارک فناوری قزوین و فراهم شدن امکان جذب متخصصان بیشتر است و در این راستا سطح علمی پارک علم و فناوری قزوین از سطح سه کشوری به دو رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه پارک علم و فناوری قزوین جزو ۶ استان کشور است که در طرح برش های استانی قرار گرفته ادامه داد: تفاهم نامه های سه جانبه با معاونت علمی ریاست جمهور، استانداری قزوین و پارک علم و فناوری منعقد شد و براساس آن ۱۳هزار میلیارد ریال اعتبارتا دو سال به منظور توسعه و تجاری سازی پروژه های دانش بنیان و فناوری اختصاص یافته است.

احمدی تصریح کرد: فعالیت این طرح ها طبق مباحث آمایش سرزمینی همچون هوشمند سازی دشت قزوین، کشاورزی و مشاغل، توسعه صندوق های پژوهش و فناوری و تقویت ایمنی جاده های استان و زیست محیطی و مدیریت پسماند صورت می گیرد.

راه اندازی چهار مرکز رشد در استان قزوین

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به اینکه یکی از شاخص های مهم  ایجاد مراکز رشد در شهرستانها بود و حداقل باید سه مرکز عمومی را راه اندازی می کردیم گفت: در راستای تحقق این مهم چهار مرکز رشد در چهار شهرستان تاکستان، آبیک، البرز و بوئین زهرا به صورت رسمی راه اندازی شد و ایجاد مراکز رشد تخصصی نیز در دستور کار پارک علم و فناوری است.

احمدی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به طرح گرنت همساز وزارت علوم اظهار کرد: در این طرح، وزارت علوم با اختصاص یک هزار میلیارد ریال به ۶ پارک علم و فناوری؛ زمینه مناسب جهت تسهیلگری و تبدیل یک هزار ایده کاربردی و برتر به محصول فراهم کرد.

وی افزود: در استان قزوین فراخوان‌های ایده پردازی و جمع آوری ایده ها انجام شده و در مرحله داوری و ارزیابی قرار دارد.

۴۶

کد خبر ۱۹۷۰۴۵۲

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]