اقتصاد ایران: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهور از انجام مقدمات برای شکل‌گیری بانک تخصصی با امکان ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان حوزه فناوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از تشکیل یک بانک تخصصی با گردش مالی ۱۰۰ همت در سال و بیمه خطرپذیر برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد. 

یکی از مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل تأمین مالی است. معمولا وقتی این شرکت‌ها از بانک‌ها درخواست وام می‌کنند بایستی ضمانت یا وثیقه در اختیار بانک قرار دهند. درخواست ضمانت از سوی بانک به این دلیل است که از توانایی بازپرداخت آن توسط شرکت اطمینان خاطر حاصل شود. این وثیقه زبایستی از جنس دارایی‌هایی مانند سند زمین یا ساختمان و غیره باشد.

از طرفی، معمولا شرکت‌های نوپا دارایی کمی دارند و ممکن است نتوانند ضمانت درخواستی بانک را تأمین نمایند. بخش عمده ارزش و دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمره دارایی‌های نامشهود از جمله مالکیت فکری، سرمایه‌های فکری و… است. همچنین معمولا ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود نیز با دشواری‌هایی روبروست.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در جمع کارآفرینان از تشکیل یک بانک تخصصی برای دانش‌بنیان‌ها خبر داد و اظهار داشت: وجود یک نهاد سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بزرگ و توانمند در ابعاد و اندازه‌های یک بانک، آن هم به صورت تخصصی و متناسب با الزامات و اقتضائات شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است. در تلاش برای اخذ موافقت‌ها و تأییدیه‌ها به منظور راه‌اندازی یک ونچربانک یا بانک تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان حوزه فناوری هستیم.

به گفته دهقانی این بانک قرار است تأمین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان را از طریق ارزش‌گذاری دارایی‌های ناشهود آن‌ها انجام دهد و از طرفی معیارها و ملاک‌هایی که در نظام جدید ارزشیابی و تشخیص صلاحیت دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است نیز به این ارزش‌گذاری کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به بلوغ زیست‌بوم دانش‌بنیان با حدود ۱۰ هزار شرکت گفت: زمینه‌ها و ظرفیت بسیار خوبی برای تأمین سرمایه و تأمین مالی زیست بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی توسط یک بانک خطرپذیر دانش‌بنیان وجود دارد به طوری که دست کم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال، سرمایه این بانک خواهد بود.

دهقانی همچنین از تشکیل یک بیمه تخصصی و خطرپذیر برای دانش‌بنیان‌ها نیز خبر داد و این بیمه قرار است به پوشش ریسک‌های این شرکت‌ها کمک کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]