اقتصاد ایران: سکان‌داران جدید در بزرگ‌ترین نهاد متولی شناسایی و گزینش نخبگان و استعدادهای کشور چه کسانی هستند و چه تخصص‌هایی دارند؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  مراسم تودیع و معارفه معاونان بنیاد ملی نخبگان برگزار شد و طی آن معاونان و مدیران جدید بنیاد معرفی شدند. در این گزارش قصد داریم به معرفی مختصر سکان‌داران جدید بزرگ‌ترین نهاد متولی شناسایی و گزینش نخبگان و استعدادهای کشور بپردازیم.

مطابق با انتصابات جدید در بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سیدافقهی به سمت قائم‌مقامی این بنیاد منصوب شد. وی دانش‌آموخته دوره دکتری مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی است و عضویت در هیئت مؤسس و هیئت امنای مرکز علم و فناوری شتاب (شبکه توانمندسازی استعدادهای برتر) و ریاست دانشکده و پژوهشکده فنی و مهندسی دانشگاه جامع امام حسین (ع) را در کارنامه اجرایی خود دارد. قائم‌مقامی پیشین این بنیاد را ناصر باقری‌مقدم بر عهده داشت.

مدیران جدید دربنیاد ملی نخبگان چه کسانی هستند؟

دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان، یاسین کیخا را نیز به عنوان سرپرست معاونت سرآمدان و نخبگان منصوب کرد. کیخا دارای فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) است و معاونت آموزش و پژوهش دانشکده و پژوهشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین (ع) را در سابقه اجرایی خود دارد. عباس ابراهیمی، فردی بود که تا پیش از کیخا به عنوان سکان‌دار این معاونت فعالیت داشت.

مدیران جدید دربنیاد ملی نخبگان چه کسانی هستند؟

انتصاب دیگر دهقانی مربوط به انتخاب رسول محمد قلی به عنوان دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده‌سازان است. محمد قلی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت است و معاونت آبادانی و پیشرفت مناطق بنیاد علوی از جمله سوابق اجرایی وی به شمار می‌رود. 

مدیران جدید دربنیاد ملی نخبگان چه کسانی هستند؟

سرپرستی معاونت توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان نیز به فرشاد سلیمانی سپرده شد. وی دارای مدرک دکتری مهندسی مواد از پژوهشگاه مواد و انرژی است و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر است و تا پیش از او، میثم شهبازی مدیریت این معاونت را بر عهده داشت.

مدیران جدید دربنیاد ملی نخبگان چه کسانی هستند؟

دهقانی در مراسم معارفه مدیران جدید اظهار کرد: آقای افقهی در کنار دانش تجربه سال‌ها فعالیت موفقیت در حوزه نخبگانی دارد و از این حیث در زمره افراد شناخته شده در نظام نخبگانی است آقای محمدقلی نیز در حوزه نخبگان و جریان مردمی برای نخبه پروری یک برند محسوب می‌شود و تجارب بسیار زیادی در این حوزه دارد. آقایان کیخا و سلیمانی نیز در حوزه مسئولیت کنونی خود در بنیاد ملی نخبگان جزو افراد با تجربه متعهد و متخصص هستند و امید است با فعالیت شبانه روزی این گروه مدیریتی بنیاد ملی نخبگان بتواند در کمترین زمان ممکن به جایگاه حقیقی خود برسد.

او تأکید کرد: گاهی یک مدیریت اشتباه یک ساختار اشتباه و یا یک تصمیم اشتباه می‌تواند یک نخبه جوان و پرانگیزه را از زیست نخبگانی خارج کند و در مقابل گاهی اصلاح زیرساخت‌ها و ساختارها زمینه را برای احیای یک نخبه فراهم خواهد کرد. به همین دلیل در فرصت کم مدیریت، افراد باید تمام توان خود را برای اثرگذاری ملموس و ارزشمند به کار بگیرند.

با توجه به این انتصابات جدید به نظر می‌رسد ریاست بنیاد ملی نخبگان، اصل جوان‌گرایی را به عنوان یکی از معیارهای اصلی انتخاب افراد در نظر گرفته است. با توجه به موضوعات روز در حیطه این بنیاد مبنی بر ضرورت حمایت از نخبگان و نگه‌داشت سرمایه انسانی و همچنین تغییر معیارهای شناسایی نخبگان از «مقاله‌محوری» به «مسئله‌محوری» باید دید آیا تیم جدید بنیاد نخبگان می‌تواند تحقق این ضرورت‌ها را تسریع کند یا خیر.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]