اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ تغییر سیاست ارزی دولت و رشد نرخ تسعیر ارز پالایشی ها نیز سبب شد تا این گروه خوش بدرخشد و در کنار سیاست های کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ کرک اسپردهای جهانی رشد خوبی را از کف بهار سال جاری، تجربه کنند، به طوری که رشد […]

اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ تغییر سیاست ارزی دولت و رشد نرخ تسعیر ارز پالایشی ها نیز سبب شد تا این گروه خوش بدرخشد و در کنار سیاست های کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ کرک اسپردهای جهانی رشد خوبی را از کف بهار سال جاری، تجربه کنند، به طوری که رشد این شاخص به محدوده تابستان سال گذشته سبب شد تا انتظارات درخصوص صورت های مالی پالایشی ها در تابستان بهبود یابد. رشد قیمت نفت و رشد سایر محصولات پتروشیمی می تواند محرک خوبی برای رشد بازار باشد و شاید معامله گران بازار سهام به قیمت های جهانی وزن قابل توجهی را اختصاص داده باشند.
در ادامه مروری بر گزارش سه سهم بزرگ پالایشی در بازار سرمایه خواهیم داشت:

شتران:

پالایش نفت تهران در ۶ ماهه‌ی ابتدایی سال ۱۴۰۲ به سود خالص ۱۲۳،۷۶۳،۲۴۵ میلیون ریالی رسیده است که سهم ۳ ماه تابستان بیش از ۸.۴ همت بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت از ۶% در بهار به ۱۵% تابستان رسیده و حاشیه سود خالص شرکت نیز از ۹ به ۱۶ درصد رسیده است. کرک اسپرد شرکت پالایش نفت تهران از ۲۵.۹ دلار بهار ۱۴۰۱ به ۷.۸ دلار در بهار ۱۴۰۲ رسیدوه بود با توجه به افزایش تقاضا برای فرآورده‌های گازوئیل، بنزین و سوخت جت و رشد قیمت جهانی فرآورده‌ها در تابستان، شاهد رشد بیش از ۹۰ درصدی کرک اسپرد شتران بوده‌ایم و به ۱۵ دلار رسیده است. همین رشد عامل اصلی رشد سودآوری و افزایش حاشیه سود شرکت در تابستان نسبت به بهار شده است. همچنین نرخ تسعیر ارز برای ۵ ماه ابتدایی سال ۲۸۵،۰۰۰ ریال بوده است و از اواسط شهریور ۳۷۵،۵۴۷ ریال محاسبه شده است. از جمله نکات حائز اهمیت برای این شرکت ارز ۳۷۵،۰۰۰ ریالی نیمه دوم سال می‌باشد.

 شاوان:

سود خالص شرکت پالایش نفت لاوان در ۶ ماهه‌ی ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۱۴،۶۷۵،۵۰۲ میلیون ریال رسیده است که شاوان ۸۵% از این سود خالص را در تابستان بدست آورده است.حاشیه سود ناخالص شرکت از ۴% به ۱۲% و حاشیه سود خالص از ۲% به ۱۰% رسیده است.
عامل اصلی رشد سودآوری شرکت در تابستان نسبت به بهار ۱۴۰۲، رشد کرک اسپرد فرآورده‌ها و پالایشگاه‌ها می‌باشد. کرک اسپرد شاوان در بهار ۸.۶ دلار بوده است که در تابستان ۱۳.۴ دلار بوده است. همچنین نرخ تسعیر ارز برای ۶ ماه ابتدایی سال ۲۸۵،۰۰۰ ریال بوده است و از جمله نکات حائز اهمیت برای این شرکت ارز ۳۷۵،۰۰۰ ریالی نیمه دوم سال می‌باشد.

 
شپنا و یک گزارش عالی:

سود خالص شرکت پالایش نفت اصفهان در ۶ماهه‌ی ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۲۲۹،۵۳۴،۵۵۲ میلیون ریال رسیده است که ۶۷% از آن حاصل از عملیات شرکت در تابستان است.حاشیه سود ناخالص و خالص شرکت به ترتیب ۱۵ و ۱۶ درصد بوده است که نسبت به بهار ۱۴۰۲ بیش از ۵% رشد نشان می‌دهد.کرک اسپرد تابستان ۱۴۰۲ شپنا حدود ۱۶ دلار بوده است که عمده رشد سودآوری شرکت به دلیل افزایش ۶ دلاری کرک اسپرد نسبت به بهار بوده است. همچنین شرکت، دلار شهریور ماه را ۳۳۹،۸۵۱ ریال در نظر گرفته است که برای ۶ ماه دوم به ۳۷۵،۰۰۰ ریال می‌رسد. نکته‌ای که باید درباره شپنا مدنظر قرارداد، شناسایی بیش از ۵ همت(۲۲۳ ریال به ازای هر سهم) از محل سایر درآمدهای عملیاتی می‌باشد.
بررسی نموداری شپنا:

یک فلت در حال شکل گیری است که از ۹۹ شروع شده و هنوز در موج صعودی (B) هستیم. (B) یک دیامتریک مد نظر است. شاخه F تمام شده و بارعایت حد حمایت قوی ۷۵۰ تومان یک رشد خوب داریم. محدوده مهم مقاومتی ۸۶۰-۸۷۰ و سپس ۱۰۰۰-۱۲۸۰ تومان است. پس از تکمیل الگو وارد موج صعودی (C) خواهیم شد.

 شپنا، شتران و شاوان؛ بررسی سه سهم بزرگ پالایشی!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]