تردد موش‌های غول‌پیکر در این محله قدیمی پایتخت
تردد موش‌های غول‌پیکر در این محله قدیمی پایتخت

اکوایران :‌ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در ادامه سلسله بازدیدهای محله گردی خود، این با به محله جوادیه رفته و گزارش آن را در دویست و سی و دومین جلسه صحن شورا ارائه کرد.

ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران در صحن شورا گزارش محله‌گردی خود از محله «‌جوادیه»‌ در منطقه ۱۶ را قرائت کرد و گفت: گزارش امروز را به یکی از محلات قدیمی شهر تهران در ناحیه یک منطقه ۱۶ که قطعا نام شناخته شده‌ای برای شهروندان تهرانی است یعنی محله جوادیه اختصاص دادم. محله ای با حدود ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت که عمدتا از قشر شریف و زحمتکش کارگری هستند. عبور راه آهن از این محله که همچنان ریل‌هایش روی زمین قرار دارد ضمن این که آلودگی صوتی و آلودگی هوا را برای اهالی محله به ارمغان آورده، تعداد قابل توجهی از پلاک های مسکونی حریم راه آهن را نیز از نوسازی و توسعه محروم کرده و پیگیری های مدیریت شهری در ادوار مختلف برای حل این مشکل راه به جایی نبرده است.۴۴ درصد از کالبد محله را بافت فرسوده تشکیل داده و علی رغم تسهیلاتی که شورای ششم و شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کردند، به دلیل ریزدانگی و متراژهای زیاد و کمتر از صد متر در حال حاضر حدودا صد پلاک توانستند پروانه نوسازی بگیرند و به همین سبب املاک متروکه و رها شده زیادی در این محله است؛ از قبیل گرمابه های عمومی قدیمی، قالی شویی، سینما، کارخانه و شعبات رها شده بانک  که اکثرشان محل اتراق و تجمع معتادین و آسیب دیدگان اجتماعی شده است. یکی از این قالی شویی ها در این دوره توسط شهرداری تملک شده و در حال تبدیل شدن به یک بوستان محلی است؛ اما برای تملک سایر اماکن مذکور برنامه و اعتباری پیش بینی نشده است. برخی از این املاک متروکه بانک های دولتی هستند. پنج بانک در این محله شعباتشان را کامل تعطیل کردند و بستند  و رفتند و به مردم خدمات نمی دهند و روی عابربانکشان هم آهن گذاشتند و جوش زدند که مردم حتی نتوانند از عابربانکشان هم استفاده کنند که علتش را عدم صرفه اقتصادی گفتند و به نفعشان نیست و گردش مالی ندارند.

او ادامه داد:‌ اگر این وضعیت ادامه پیدا کند فکر می کنم در یکی دو سال آینده سه چهار شعبه بانکی که همچنان در محله ماندند نیز شعباتشان را تعطیل کنند. یکی از این املاک یک مرکز پروتئین است که متعلق به شهرداری می باشد و قرار بوده به عنوان میدان تره بار محلی مورد بهره برداری قرار بگیرد تا مردم این محله مجبور نشوند برای خرید روزانه شان مسافت زیادی را طی کنند؛ ولی متاسفانه به سرانجام نرسیده و این محل همچنان متروک است. پل عابر پیاده جوادیه از روی ریل های راه آهن محله جوادیه را به ایستگاه مترو خط سه متصل می کند؛‌ مردم برای رسیدن به ایستگاه مذکور ناچارند دو کیلومتر مسافت را طی کنند و از روی این پل عبور کنند که پله های پل مکانیزه نیست و افراد مسن و ناتوان جسمی به سختی از پله هایش بالا و پایین می روند. محوطه ای مقابل ایستگاه جوادیه در مرز بین منطقه ۱۶ و ۱۱ پارکینگ یا به تعبیری قبرستان دوچرخه های مربوط به شرکت بیدود  است که از خرداد ۱۴۰۰ ،‌ ۳ هزار و ۵۰۰  دستگاه دوچرخه زیر باد، آفتاب و باران رها شدند و مدیرعامل شرکت مذکور و بسیاری از کارمندان نیز شرکت را رها کردند و رفتند و به تلفن ها هم جواب نمی دهند و فقط دو نفر نگهبان بدون هیچ گونه حقوق و خدماتی سه سال است که نگهداری از این دوچرخه ها را بر عهده دارند و همچنان بلاتکلیف و سرگردانند که چه بکنند و هزینه های نگهداری را از کجا بیاورند.

عضو شورای شهر تهران گفت:  این شرکت با حوزه حمل و نقل شهرداری قرارداد داشته و از شهرداری پول گرفته و این ایستگاه ها را با مجوز شهرداری زده بود و به هر دلیل که این ایستگاه ها تعطیل و دوچرخه ها جمع آوری شدند، سه سال کافی بود برای این که مراجعه کنند و تکلیف این دوچرخه ها را مشخص کنند. در حاشیه پل جوادیه و ریل راه آهن باغ راه یا فضای سبزی ایجاد شده، ولی به سبب نداشتن روشنایی و مبلمان شهری به گفته اهالی در شب، محل اتراق و تجمع معتادین و کارتن خواب ها شده است. البته مردم از جمع‌آوری آسیب دیدگان اجتماعی از سطح محله توسط شهرداری فعلا رضایت دارند و چند روز اخیر شهرداری در این زمینه خوب فعال شده، اما نگران بازگشت مجددشان هستند؛  زیرا در گذشته هم این جمع آوری و بازگشت مجدد را بارها تجربه کردند. در خصوص سرانه های خدمات شهری محله به طور کامل محروم است؛ اما وقتی با مردم صحبت می کنیم به جای گلایه از کمبود سرانه ها، مهمترین دغدغه ذهنیشان حضور گسترده اتباع بیگانه است که به گفته مردم ۶۰ درصد جمعیت محله را اتباع بیگانه تشکیل دادند و چهره محله را تغییر دادند. برخی از کسب و کارها را به تعطیلی کشاندند. با تعدادی از کارگران ساختمانی، بناها و مشاغل مشابه که در خیابان و میدان منتظر کار بودند صحبت کردم و معتقد بودند دستمزد پایین اتباع باعث بیکاری آنان شده است. از چند مدرسه دولتی محله بازدید کردم که سال ساختشان سال ۱۳۳۳ و ۱۳۳۸ بود و حداقل ۱۰ تا  ۳۰ درصد دانش آموزانشان را اتباع تشکیل می دادند. سقف یکی از مدارس در حال ریزش بود که با داربست و پایه های موقت حفظ کرده بودند و بچه ها زیر این سقف درس می خواندند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه اجاره واحدهای فرسوده با قیمت های بالا توسط اتباع، تجمع و زندگی ده ها نفر از اتباع در یک واحد مسکونی، عدم تطابق فرهنگی و رفتاری بین آنها  و مردم و نارضایتی مدیران مدارس و درخواست اختصاص واحد آموزشی جداگانه برای اتباع دغدغه های ذهنی مردم، مسئولین مدارس و اولیای بچه هاست،‌ تاکید کرد:  در محله جوادیه ۲۳ مسجد داریم که مایه افتخار است. در مورد سرانه های فرهنگی به جز ۲۳ مسجد و یک سرای محله کوچک  که یادگاری از دوره چهارم بوده و خیلی هم فعال است هیچ سرانه فرهنگی در محله وجود ندارد. حضور معنوی ۳۷۹ شهید سرافراز و ده ها شخصیت فرهنگی، هنری و ورزشی و مدیران عالی کشوری و سرداران دفاع مقدس که متولد شده و تربیت شده این محله هستند سرمایه انسانی ارزشمند و معنوی برای محله فراهم کردند. سرانه فضای سبز محله دو متر است و به جز یک بوستان که در این دوره در حال احداث است و مراحل نهاییش را می گذراند، یک بوستان دیگر در محله وجود دارد. فضای سبز حاشیه معابر و درختان حاشیه ها در خیابان نیاز به رسیدگی جدی دارد و مردم از نگهداری فضای سبزی که به شدت به آن نیاز دارند رضایت ندارند. یک پروژه در حال ساخت بود که از کنارش عبور می کردیم و در این خیابان کلا دو درخت بود که در مقابل این پروژه بود و سازنده پای هر دو سیمان ریخته بود و عکس گرفتیم و به آقای سالاری‌پور و معاون خدمات شهری نشان دادیم.

امانی با بیان اینکه محله جوادیه به جگرکی‌هایش معروف است،‌ اضافه کرد: در زمینه نظافت در حاشیه خیابان دشت آزادگان قصابی‌های زیادی هستند که گوسفندان را شبانه یا عصرانه ذبح می کنند و پووست، خون و ضایعات همراه با بوی تعفن و حضور پرشمار حیوانات موزی به ویژه موش‌ها شرایط یک پیاده روی سه متری را غیر قابل تحمل کرده است.

محله ای که میدان بهمن موسوم به کشتارگاه را به خودش اختصاص داده و  نظافتش چنگی به دل نمی زند. البته سطل های زباله اش نو شده و هر چه سطل زباله در سطح محله دیدیم نو بود و آشغالی پیرامونشان ندیدیم و فقط یک نفر زباله گرد را دیدیم که با احتیاط و با دست داشت زباله ها را از سطل جدا می کرد. برخی از نواحی در شهر تهران حداقل سه تا شش محله زیر مدیریتشان است؛ ولی ناحیه منطقه فقط یک محله دارد؛ یعنی جوادیه یک ناحیه دارد و یک ناحیه در آنجا برای اداره جوادیه مستقر است و انتظار رسیدگی به حل مسائل ابتدایی خدمات شهری توقع زیادی نیست که ناحیه همه وقتش را بگذارد تا فقط به مسائل محله برسد؛ چون مسئولیتی ندارد و محله دیگری تحت مسئولیتش نیست.

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به وضعیت وخیم حیوانات موذی در سطح شهر تهران گفت:‌ اخیرا طرح جدید نگهداشت شهر که اجرا شده است.  واحدی که کار مبارزه با حیوانات موزی و جمع آوری موش ها را انجام می داد از حوزه سامان دهی به حوزه سازمان مدیریت پسماند رفته است. این یک واحد تخصصی است و افراد آموزش دیده داشتند و شرکت هایی بودند که این کاره بودند.

او ادامه داد: این طور که با بچه های نواحی و خدمات شهری منطقه صحبت می کردم هم در محله گردی منطقه ۱۶ و هم محله گردی قبلی، این جا به جایی باعث شده این کار افت پیدا کند. به سمت تابستان که می رویم حتما جمعیت موش ها اضافه می شود. از آقای پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری خواهش می کنم جلسه بگذارند و این بحث را تعیین تکلیف کنند. این یک کار تخصصی است و شرکت هایی که قبلا این کار را می کردند تجربه دارند و سازمان مدیریت پسماند تازه در این بخش وارد شده و این موجب افزایش جمعیت موش ها شده است.

او با اشاره به اینکه منطقه ۱۶ شش ناحیه و ۹ محله دارد؛‌ گفت: بعضی از نواحی فقط یک محله و بعضی از نواحی یک و نیم محله دارند که در بحث مسائل خدمات شهری نباید در منطقه مشکلی داشته باشیم. در زمینه حمل و نقل دسترسی به ایستگاه مترو جوادیه با احداث پل در حال انجام است و ایستگاه اتوبوس هم دراد؛ اما مردم از تاخیر طولانی اتوبوس ها و حتی کرایه بالای  امسال ناراضی بودند. مردم این محله کارگری هستند و شرایط اقتصادی خوبی ندارند. می گفتند برخی از اتوبوس ها کارت خوان ندارند و بعضی ها اصلا کارت ندارند و پول نقد می دهند و کرایه که ۴۵۰۰ تومان است، اگر ۵۰۰۰ تومان بدهند ۵۰۰ تومان را برنمی گردانند. در این محله ۵۰۰ تومان برای مردم اهمیت دارد. بایستی شرکت واحد به این مساله رسیدگی کند و اتوبوس هایی که به این محله می فرستد کارت خوان داشته باشند و اگر کارت خوان ندارند یا پول نقد از مردم می گیرند مابقی پول مردم را به آنها برگردانند. حضور انبوه وانت‌بارها، گسترش بساط مغازه ها، بستن مسیر عابران پیاده و انتقاد جدی مردم به زد و بند مأمورین انضباط شهری با این افراد،‌از دیگر مشکلات است. بدون استثنا هر کس که ما را می دید می گفت  پول می گیرند. مردم پیشنهاد می کنند این همه فضای رها شده در محله هست و فضایی به نام کارخانه نان است که شهرداری این را اجاره کند، اگر مالکش حاضر نیست بفروشد و اینجا را آماده کند و وانت‌بارها و بساط گسترها را در آنجا مستقر کند تا مردم بتوانند با همه مشکلات و کمبود سرانه ها در محله زندگی کنند.

امانی تاکید کرد: وضعیت آسفالت معابر مخصوصا در معابر و کوچه های فرعی نابهنجار است و نیاز جدی به نوسازی دارند. یک مجموعه ورزشی متعلق به سازمان ورزش در محله به مردم خدمات می دهد؛ هر چند مجموعه های خصوصی هم فعالند. یکی از مشکلات محله به دلیل عدم تعدد بوستان ها سرویس بهداشتی است که موجب ناهنجاری بصری و آلوده شدن معابر و بوی تعفن شده است. مردم محل و لکه هایی که در معابر عمومی به خاطر نبودن سرویس های بهداشتی ایجاد شده بود را به من نشان می دادند؛ موضوعی که تا به حال بارها در صحن شورا تذکر دادیم. این همه املاک و اماکن متروکه در محله وجود دارد و تملک تعدادی از آنها می تواند این مشکل را در این محله پرتراکم حل کند و به حداقل خود برساند. آخرین نکته تعطیلی دو سینمای توسکا و شیرین است که هر دو در خیابان اصلی محله قرار دارند و تبدیل شدنشان به مخروبه و پناهگاه معتادین و سرقت ابزار و لوازم آنها سبب نارضایتی مردم شده است؛ در حالی که احیای این دو مجموعه با کاربری های فرهنگی و آموزشی می تواند خیل عظیمی از جوانان  بیکار این محله را تحت پوشش قرار بدهد و موجب رشد فرهنگی محله شود.

او در نهایت خواسته‌های مردم را به صورت مختصر قرائت کرده و گفت: ۱ سامان دهی اتباع بیگانه و جلوگیری از ورود آنان به محله های قدیمی و کنترل حضورشان و جلوگیری از آسیب های احتمالی که مهمترین مورد است. ۲ تعیین تکلیف ریل های راه آهن. این دو مورد به شهرداری برنمی گردد و نمی خواهیم باری روی دوش شهرداری بگذاریم و می خواهیم حرف مردم را به گوش مسئولین بالا دست مثل وزارت کشور، سازمان اتباع و وزارت راه و شهرسازی تا برای محلات جنوبی تهران هم برای حضور اتباع و هم برای ریل راه آهن فکری بکنند. مردم می گفتند خوش به حال مردم مناطق ۱۷ و ۱۸ که ریل ها زیر زمین رفت و رئیس جمهور هفته پیش رفته و قولی به آنجا داده و ای کاش نسیم کوچکی از این باد رحمت به منطقه ۱۶ هم برسد و این دو مشکل به شکلی حل شود. ۳ تسهیل مقررات نوسازی بافت فرسوده به ویژه برای واحدهای ریزدانه. در این دوره درباره نوسازی کار بزرگی کردیم و کسی نمی تواند انکار بکند؛ اما هنوز تیغ تسهیلات ما نتوانسته بعضی از موانع را در برخی از محلات بردارد و این مردم همچنان در واحدهای نوسازی نشده زندگی می کنند. ۴ رفع سد معبر. در جاهای زیادی سد معبر دیدم،‌ در ساعت ۱۰۰ یا ۱۱ صبح در این محله اوضاع خیلی بد بود و مردم می گفتند اگر عصر بیایید راه برای عبور مردم از پیاده روها وجود ندارد. باید شهرداری و مسئولین حوزه خدمات شهری برای این موضوع در مناطقی که مردم این گونه تحت فشارند راه حلی پیدا کنند. پیشنهاد مردم این بود که کارخانه نان ماشینی را در اختیار این موضوع قرار بدهند. ۵ نوسازی مدارس دولتی به ویژه مدارسی که قدمتشان بیش از ۷۰ سال است و در حال ریزشند. ۶احیا یا تغییر کاربری دو سینمای قدیمی محله با هدف افزایش سرانه های فرهنگی. ۷ مکانیزه کردن پله های پل روی جوادیه که مردم خیلی از آن استفاده می کنند و رفت و آمد دارند تا تعیین تکلیف پل های پیاده در شهر تهران.

 احمد صادقی پس از ارائه این گزارش در پیشنهادی خواستار شد:  با توجه به شروع فعالیت هیات امنای محلات، حضور یک نفر از هیات امنا، یا رئیس هیات امنا یا مدیر محله در صحن شورا در زمان ارائه و بررسی گزارش مربوط به آن محله خوب و مفید خواهد بود. وی افزود من از حضور آقای سالاری پور هم استفاده می کنم و در تکمله می گویم: کارگاه های خیلی از ایستگاه های فعال مترو، محصور و در دست پیمانکاران است، از جمله آنها می توان به ایستگاه کارگاه مترو علی آباد اشاره کرد، وی ادامه داد: آزادسازی این کارگاه ها به افزایش سرانه محلات در زمینه های مختلف کمک شایانی خواهد کرد.

پیرهادی عضو شورا:  من به نوبه خود از اقدام ارزشمند رئیس جمهور در بازدید از مناطق ۱۷ و ۱۸ تشکر می کنم، این اقدام قابل تقدیر است. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: ناظر به گزارش آقای امانی، دیروز، بنده و خانم سلیمانی و خانم معدنی پور نیز در بازدید از منطقه ۱۶ بودیم، وی ادامه داد: مردم مناطق ۱۵،۱۶ و ۱۹ و ۲۰ در جلسه دیروز معتمدین محلات با مردم، از ریاست جمهوری محترم درخواستی داشته اند و نامه ای هم در خطاب به ریاست جمهوری در حال تدارک دیدن هستند تا از ایشان دعوت کنند حتماً به منطقه ۱۶ آمده و مشکلات را از نزدیک مشاهده کنند. چرا که بسیاری از مشکلات این منطقه صرفاً با دستور ریاست جمهوری قابل حل نهایی است، که از جمله آنها می توان به حریم راه آهن، و معضلات دکل های فشار قوی برق اشاره کرد. این عضو شورا، در پایان، نوید داد تا در محله علی آباد جنوبی و خیابان باستانی پور، زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر که  توسط شهرداری منطقه تملک شده است، ان شاء الله در خرداد ماه و هفته محیط زیست، این زمین کلنگ میخورد و با پیگیری که از آقای مختاری، ریاست سازمان بوستان ها صورت پذیرفته است، حداکثر تا یکسال دیگر این پارک افتتاح خواهد شد. پیرهادی در پایان، از شهردار منطقه ۱۶، برای انجام ۵۰ پروژه مؤثر در این منطقه، تقدیر و تشکر کرد.

 مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری متذکر شد: در مناطق جنوبی با یک ناپایداری و شرایط سختی در بعضی مدارس مواجه هستیم، و شاید ورود شهرداری به صورت جدی در اعتبارات سالیانه می تواند به حل این معضل کمک کند، وی در پایان از زحمات شهردار منطقه ۱۶ تقدیر و تشکر کرد و افزود: ما ساختاری در شورا به عنوان میز خیرین مدرسه ساز داریم که حاصل تفاهم نامه ای بین شهردار ، رئیس شورا و وزیر آموزش و پرورش است و در آن توافق شده است که این ساختار در شورای اسلامی شهر تهران وجود داشته باشد، این اختیار تنفیذ شده به کمیسیون معماری و شهرسازی، جزو اولین احکام شورا بوده است و امیدواریم بتوانیم این مأموریت را بتوانیم به خوبی پیش ببریم و به سامان برسانیم.

 مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: بحث مدارس فرسوده در هفته گذشته با وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح شد و وزیر اذعان داشت: شما زمین مدرسه را در اختیار ما قرار بدهید، ما ساختمانش را با توان خود یا کمک گرفتن از خیرین مدرسه ساز خواهیم ساخت و ما باید بتوانیم از تمام مدارس شهر حمایت کنیم.

 در ادامه میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه محله جوادیه از جمله محله‌هایی است که در دوره مدیریت ششم و شهرداری، مورد توجه واقع شده است، گفت: در کنار مشکلات و آسیب‌هایی که وجود دارد، اقدامات خوبی در سال گذشته در این مرحله انجام شد؛ از جمله تملک یک قالیشویی بزرگ در این محله توسط شهرداری و تبدیل آن به یک بوستان که اواخر اردیبهشت ماه امسال افتتاح خواهد شد. وی افزود: احداث سرویس بهداشتی در همان بوستان پروژه دیگری بود که در محله جوادیه در دستور کار قرار گرفت، همچنین ۱۲ هزار ۶۴۰ متر مربع اجرای آسفالت در محله جوادیه داشتیم، بازسازی انهار هم از جمله اقداماتی بود که در راستای توسعه پروژه‌های محلی انجام شد؛ از دیگر پروژه‌های بسیار مهم امسال، تکمیل پارکینگ کنار بوستان و نیز احداث مجموعه ورزشی بسیار خوب به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان و در نهایت بازسازی سرای محله جوادیه که یکی از مراکز فرهنگی محله محسوب شده و مبلغ ۵ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است؛ به هر حال این نقاط ضعف در کنار کارهایی که انجام شده باید مورد توجه قرار گیرد و در سال ۱۴۰۳ هم بیش از ۵۰ پروژه توسعه محلی برای محله جوادیه پیش بینی شده که ان‌شاءلله بتواند حلاوت و شیرینی را در منطقه ۱۶ ایجاد کند.

 در جریان بررسی گزارش مربوط به محله جوادیه، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره به نزدیک شدن فصل گرما در خصوص نظافت شهر و موضوع انهار به عنوان مسئله عمومی شهر تهران متذکر شد: در جریان بازدیدهایی که از منطقه ۸ انجام شد، یکی از دغدغه‌ها و گله مندی‌هایی که مردم مطرح می‌کردند مسائل مربوط به نظافت شهر و موضوع انهار بود. پیش از این هم بازدیدهایی از محلات مختلف منطقه ۱۶ از جمله محله جوادیه انجام شد. در این بازدیدها ما شاهد عدم نظافت برخی از انهار برای مدت‌های بسیار طولانی در محلات مختلف بودیک که این امر موجب تجمع زباله و انواع حشرات در آنجا و گله مندی شهروندان شده است لذا درخواست می شود شهرداری نسبت به نظافت این انهار دقت و توجه ویژه داشته باشد.

رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه با تاکید بر اینکه این موضوع یک کار مشارکتی میان شهروندان و شهرداری است، تصریح کرد: به هر حال شهرداری باید به وظایف خود عمل کند و قاعدتاً باید فرهنگ سازی‌های لازم صورت گیرد تا انهاری که برای جمع آوری آب بوده مملو از زباله نشوند.

اقراریان در ادامه بار دیگر به موضوع احداث سرویس بهداشتی در بوستان‌های شهر اشاره و تاکید کرد: با توجه به اینکه تهران به سمت سالمندی حرکت می‌کند، مسئله سرویس‌های بهداشتی عمومی است، یعنی با افزایش سن سالمندی در تهران باید مسئله افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی عمومی مورد توجه واقع شود. در محله جوادیه نیز یکی از گله‌مندی‌های شهروندان همین موضوع سرویس‌های بهداشتی بود. اما مسئله این است که سرویس‌های بهداشتی در زمان مراجعه شهروندان در ساعات پایانی شب بسته است که باید این مسائل مورد بررسی و توجه قرار گیرد. وی افزود: مسئله بسیار مهم و البته بدتر تعابیر و ادبیات سخیف و زشتی است که در سرویس‌های بهداشتی عمومی روی در و دیوار نوشته شده است، موضوعی که موجب نگرانی والدین شده است؛ نباید از طرح مسائل و موضوعات شهر در صحن شورا به عنوان صدای مردم خجالت بکشیم، این مسائل باید مطرح شود تا عزیزان شهرداری نیز به وظایف مهم خود توجه ویژه داشته باشند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم  در واکنش به گزارش بازدید امانی از محله جوادیه گفت: سد معبر به یک فرهنگ تبدیل شده است. اگر مردم از این افراد خرید نکنند چنین شرایطی پیش نمی آید اما این موضوع به یک فرهنگ اشتباه تبدیل شده و عادی شده است.

وی با بیان اینکه تمام مسائل تخصصی و دغدغه ما وسایل حمل و نقل عمومی است افزود: کسی که در شورا مسئله شخصی با دیگری ندارد و همه دغدغه رفع مشکلات حمل و نقل عمومی هستند.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: می توان استفاده از دوچرخه در روزهای سه شنبه را مجدداً رواج داد و به جای اینکه دوچرخه ها زیر باد و باران از بین برود، بهتر است در صورت استفاده مردم از بین برود.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته این موضوع را مطرح کرد که اگر زمینی در اختیار آنها قرار بگیرد با توان خود و یا خیرین مدرسه ساز نسبت به ساخت مدارس و نوسازی آن اقدام خواهند کرد.

در این جلسه محمدامین سالاری پور شهردار منطقه ۱۶ تهران نیز در پاسخ به تذکرات و پرسش های اعضای شورا، گفت: خوشبختانه وضعیت خدمات شهری منطقه رو به پیشرفت است و مردم از این خدمات در راستای نگهداشت شهر رضایت دارند.

وی افزود: موضوعات مختلفی در مورد منطقه مطرح شد اما اقدامات زیادی در حال انجام است. این محله ۳۰۰ هکتار وسعت و ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و با وجود اینکه بیش از ۴۰ درصد بافت دارد اما صدور پروانه در این محله دو برابر شده و سال قبل ۱۶۰ فقره پروانه در محله صادر شده است.

سالاری پور با بیان اینکه چند پروژه تجمیعی در محله در اجراست افزود: بیش از پنج هزار متر مربع به سرانه فضای سبز اضافه خواهد شد و پارکینگ زیرسطحی منطقه نیز در نیمه اول سال تکمیل می شود.

وی ادامه داد: سه چشمه سرویس بهداشتی در محله وجود دارد که یک مورد در بوستان تازه تأسیس و دیگری در پایانه این محله پیش بینی شده و در حال ساخت است.

سالاری پور با بیان اینکه قسمت کوچکی از این محله درگیر موضوعات خاصی از جمله استقرار جگرکی ها و مشکلات ناشی از آن از جمله لایروبی انهار روبرو است که تلاش بر رفع آن داریم گفت: ۱۵ پروژه توسعه محلی در محله جوادیه به پایان رسیده و ۱۵ مورد نیز در حال اجراست.

وی با اعلام اینکه ۲.۵ کیلومتر شبکه جمع آوری آب های سطحی صورت گرفت ادامه داد: یک پایانه اتوبوسرانی در حال احداث است که تا پایان خردادماه آماده بهره برداری خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به مشکلات ریل‌های راه آهن برای این محله نیز گفت: حریم راه آهن ۱۱۶ متر است که مردم را در سطح منطقه با مشکل مواجه کرده است.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]