سایه سنگین بنگاه داری بانکها برسر دانش بنیان ها
سایه سنگین بنگاه داری بانکها برسر دانش بنیان ها

اقتصاد ایران: مأموریت اصلی بانک‌ها به‌جریان انداختن سرمایه مردم برای رونق تولید است؛ اما یک نخبه فناور می‌گوید همکاری نکردن بانک‌ها به یک مانع جدی برای تولید دانش‌بنیان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،تولید پمپ‌های پیشرفته صنایع مختلف، موضوع فعالیت یکی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان منطقه ویژه اقتصادی پیام است. پای صحبت مدیرعامل این شرکت که از توان مهندسی داخلی برای رفع نیازهای صنعتی استفاده می‌کند، نشستیم تا از نزدیک با گوشه‌ای از پیشرفت‌های فناورانه پیام آشنا شویم. البته این تولیدکننده دانش‌بنیان مسائلی را نیز مطرح کرد که دغدغه بسیاری از فناوران است.

مهدی فرج‌پوروند، مدیرعامل این شرکت، خود و فعالیت‌های شرکت را این چنین معرفی کرد: بنده حدود ۴۰ سال است که در صنعت تولید انواع پمپ‌های صنایع نفت، آب، پتروشیمی و نیروگاهی فعالیت دارم و حدود ۲ سال است که موفق به راه‌اندازی یک شرکت تخصصی در این حوزه به کمک مهندسان جوان و تحصیل‌کرده شدیم.

سایه سنگین بنگاه داری بانکها برسر دانش بنیان ها

 

وی افزود: شرکت ما یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توربوماشین در منطقه خاورمیانه است. در این شرکت انواع پمپ‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال نفت و آب را به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی ساخته می‌شود. تمام مراحل طراحی مهندسی، مدل‌سازی، ریخته‌گری، ماشین‌کاری، تست و نصب و راه‌اندازی این پمپ‌ها در این شرکت انجام می‌شود.

فرج‌پوروند در خصوص اهمیت این محصولات گفت: پمپ‌هایی که در این شرکت تولید می‌شود کلیدی‌ترین تجهیزات پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و خطوط انتقال نفت و آب در کشور است. در زمینه ساخت این پمپ‌ها، صفر تا صد خط تولید و دانش آن به صورت بومی در کشور وجود دارد. همچنین به هیچ وجه به خارج از کشور وابسته نیستیم و تمامی تجهیزات به طور ۱۰۰ درصدی توسط مهندسان ایرانی ساخته می‌شود. بخش طراحی مهندسی ما با مهندسان جوانی از رشته‌های مهندسی مکانیک، متالورژی، صنایع و برق هستند. 

او در خصوص محصولات با برند دانش‌بنیانی در شرکت اضافه کرد: در شرکت ما انواع پمپ‌های bb2، bb3، bb5، bs4، bs6 و پمپ‌های عمودی مخازن تولید می‌شود. این پمپ‌ها همگی محصولات های‌تک و دانش‌بنیان هستند که با توجه به سفارش نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های کشور ساخته می‌شوند. برخی پمپ‌های تولیدی شرکت از۶۰ یا ۱۰۰ تن وزن دارند و جزء تجهیزات سنگین و پیشرفته صنعت نفت و پتروشیمی هستند.

سایه سنگین بنگاه داری بانکها برسر دانش بنیان ها

 

فرج‌پوروند تأکید داشت: در این مجموعه، در کنار پمپ‌ها، موتورهای ضد انفجار نیز تولید می‌کنیم. تمامی موتورهای مورد استفاده در پالایشگاه‌ها بایستی ضد انفجار و شعله باشند. این پالایشگاه‌ها، معمولا پر از گازهای اشتعال‌زا هستند و ممکن است با کوچک‌ترین اشتباهی هزینه زیادی را ایجاد کند. در شرکت دانش‌بنیان ما، قطعات مهم و پیشرفته مورد استفاده در انواع پمپ‌های پالایشگاهی طراحی و ساخته می‌شود. پمپ‌های ساخت این شرکت هم‌اکنون در چندین پالایشگاه مهم کشور، از جمله پارس جنوبی و مهر استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص عمده مشکلات شرکت تصریح کرد: در حال حاضر کمبود نقدینگی، اصلی‌ترین مشکل ما در مسیر تولید است. اخیرا بانک‌ها در تأمین مالی، ما را همراهی نمی‌کنند و به همین دلیل کمبود سرمایه داریم. متأسفانه بانک‌های ما با عوامل تولید همکاری ندارند.

او خاطرنشان کرد: با این وجود و با وجود زمینه برای حمایت از تولید ملی و بومی، متاسفانه هنوز سیر پمپ‌های خارجی و به خصوص چینی به کشور جاری است و بازار ایران به روی سازندگان خارجی همچنان باز است. در حال حاضر شرکت تنها با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است و اگر تأمین نقدینگی مورد نیاز صورت گیرد، قادر خواهیم بود که علاوه بر پاسخگویی به حجم بالایی از نیاز داخل، به سمت صادرات و بازار جهانی نیز حرکت کنیم.

سایه سنگین بنگاه داری بانکها برسر دانش بنیان ها

 

فرج‌پوروند تصریح کرد: قیمت پمپ‌های تولیدشده در این مجموعه دانش‌بنیان نسبت به نمونه‌های اروپایی بسیار پایین است و در مقایسه با نمونه‌های چینی نیز کیفیت بالایی دارد و اگر محصول چینی‌ها به کیفیت مطلوب برسد، باز هم محصولات تولیدی این شرکت قیمت به‌صرفه‌تری خواهد داشت.

وی تأکید داشت: بانک تسهیلات نمی‌دهد و در ازای درخواست تسهیلات، وثیقه می‌خواهد. در مقابل، با توجه به قوانین یانک‌ها سند کارخانه نیز به دلیل آنکه سند زمین آن اجاره‌ای است، نمی‌تواند به عنوان وثیقه قرار داده شود. رقبای ما شرکت‌های چینی هستند و از هرگونه تسهیلات و حتی وام‌های کم‌بهره برخوردار هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان کمبود تسهیلات را مانعی برای توسعه محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: ۶ سوله ۳۶۰۰ متری داریم که ۲ سوله تکمیل نشده است؛ یکی از این سوله‌ها نیز در صورت تکمیل برای تولید الکتروموتورهای ضد انفجار مورد استفاده قرار خواهد گرفت که برای اولین بار در ایران تولید و ساخته می‌شوند و تنها به خاطر کمبود نقدینگی راه نیفتاده است. این تجهیزات در حال حاضر از خارج از کشور وارد می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا موفق به استفاده از تضمین صندوق نوآوری و شکوفایی برای وثیقه‌گذاری شده است یا خیر، تأکید کرد: آقای دکتر خیاطیان طی بازدیدی که از مجموعه داشتند، قول مساعدت دادند، اما تا این لحظه هنوز موفق به همکاری با صندوق نشدیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]