کدام سهم صنعت شیمیایی از تغییر نرخ خوراک متضرر شد؟ / چرا «اهرم» روان‌تر از «توان» معامله می‌شود؟
کدام سهم صنعت شیمیایی از تغییر نرخ خوراک متضرر شد؟ / چرا «اهرم» روان‌تر از «توان» معامله می‌شود؟

تقریبا بر کسی پوشیده نیست که دو صندوق اهرمی بازار به واسطه چینش پرتفو و ارزش آن، بازتاب معقولی از وضعیت کلی بازار سهام دارند. به همین واسطه معاملات آن دو صندوق زیر ذره‌بین تحلیل گران بوده تا علاوه بر شناسایی سهم و صنعت پر اقبال در زمان کوتاه‌تر، سودآوری خود را افزایش دهند چرا که دامنه نوسان آنها ۱۰ درصد است و در رالی‌های بازار عملکرد بهتری را ثبت می‌کنند.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ اما پس از مصوبه بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر قیمت خوراک در حالی که همگان انتظار مثبت پرقدرتی را داشتند، واکنش اهرم و توان به آن متفاوت بوده است. برای پی بردن به چرایی این امر ابتدا چینش سبد این دو صندوق را مقایسه خواهیم کرد!

11111

یک تفاوتی که در سبد این دو صندوق مشهود بوده و نرخ تسعیر تاثیر به‌سزایی در روند آن سهم‌ها دارد، وجود نماد شگویا در پرتفو صندوق توان است.

شرکت ملی پتروشیمی اعلام کرد که اکثر شرکت‌ها قادر به فروش محصولات خود با نرخ مبادله‌ای هستند اما در لیست منتشره اثری از محصولات پتروشیمی تندگویان نبود !

شگویا در تولید گرید بطری و الیاف مشغول به فعالیت است که یکی از محصولات بالادستی جهت تولید آنها پارازایلن است. این شرکت تامین این ماده را از پتروشیمی نوری انجام می‌‌دهد که همانطور که در شکل زیر مشخص است، افزایش قیمت شامل حال پتروشیمی نوری شده می‌شود.

به بیان دیگر، شگویا که تا پیش از این پارازایلن را با قیمت ۲۸٬۵۰۰ تومان خریداری کرده، زین پس باید همان محصول را با دلار مبادله‌ای یعنی ۳۷٬۵۰۰ تومان خریداری کند بدون اینکه افزایشی در نرخ فروش محصولات خود را تجربه کند. همین شرایط سبب شد در معاملات این دو روز که واضحا تحت تاثیر همین اخبار بوده است، شاهد افت تقریبا ۳٪ شگویا و رشد ۷٪ پتروشیمی نوری باشیم.

در نتیجه همین تفاوت ۱۰ درصدی مابین افت و رشد این دو سهم کافی است که معاملات اهرم با اقبال بیشتری نسبت به همتای خود مواجه شود. رشد ۵.۱٪ توان در مقابل افزایش ۹.۳ درصدی صندوق اهرم!

0000

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]