میزان واردات برنج در سال جاری ۷۰۰ هزار تن اعلام شد
میزان واردات برنج در سال جاری ۷۰۰ هزار تن اعلام شد

معاون بازرگانی جهاد کشاورزی گفت: در ۸ ماه سال جاری نزیک به ۷۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد و در نهایت تا پایان سال به حدود یک میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم احمد خانی نوذری معاون بازرگانی جهاد کشاورزی اظهار داشت: نیاز سالانه ایران به برنج ۳ تا ۳٫۵ میلیون تن است که با توجه به شرایط آب و هوایی سالانه ۲ تا ۲٫۵ میلیون تن تولید می شود.

وی افزود: بر این اساس سالانه حدود ۴۰ درصد نیاز  کشور به برنج از محل واردات تامین شده است و سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن واردات و در برخی از سال‌ها تا ۲ میلیون تن واردات وجود داشت.

معاون بازرگانی جهاد کشاورزی ادامه داد: در ۱۴۰۱ با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار داخلی واردات افزایش یافت و ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن از این محصول به کشور وارد شد، با این کار قیمت این محصول در بازار متعادل شد؛ در سال جاری نیز قیمت برنج ایرانی در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اعلام معاونت زراعت جهاد کشاورزی درباره تولید ۲٫۵ میلیون تن برنج در سال جاری، برای واردات این محصول در سال جاری سقف در نظر گرفته شد؛ پیش بینی می‌شود میزان واردات در سال جاری در مقایسه با سال قبل  ۶۰۰ هزار تن تا ۷۰۰ هزار تن کمتر باشد.

وی گفت: برنامه ریزی شده است سقف واردات برنج برای سال جاری کمتر از یک میلیون تن باشد و برای هر واردکننده سهمیه در نظر گرفته شده است.

معاون بازرگانی جهاد کشاورزی ادامه داد: در ۸ ماه سال جاری نزدیک به ۷۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد و در نهایت تا پایان سال به حدود یک میلیون تن خواهد رسید.

.

 

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]