مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۶ / نبرد نابرابر آخرین آیفون رجیستر شده در ایران
مقایسه آیفون ۱۳ با آیفون ۱۶ / نبرد نابرابر آخرین آیفون رجیستر شده در ایران

آیفون ۱۳ پرومکس قدرتمندترین آیفون رجیستر شده در ایران است. این گوشی که قیمتی باورنکردنی در بازار ایران دارد چه تفاوت‌هایی با جدیدترین و قدرتمندترین آیفون یعنی ۱۶ پرومکس دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، آخرین مدل آیفون که در ایران رجیستر شد، آیفون ۱۳ بود. اکنون آیفون به سری ۱۶ رسیده است و بد نیست این دو نسل را مقایسه کنیم. اپل رسما به فروش آیفون ۱۳ پایان داده است اما این مدل هنوز در بسیاری بازارها خرید و فروش می‌شود.

طراحی و صفحه نمایش

از سه سال پیش تا کنون اپل تغییرات چندانی در طراحی خود نداده است و آیفون ۱۶ پرومکس از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آیفون ۱۳ پرومکس ندارد. البته در جزییات که دقت کنیم تفاوت آشکار می‌شود.

در حالی که اندازه دو گوشی تفاوت چندانی ندارد، صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرومکس بزرگ و ۶.۹ اینچ در مقابل صفحه نمایش ۶.۷ اینچی آیفون ۱۳ پرومکس است. این افزایش اندازه بیشتر به لطف کاهش حاشیه نمایشگر ممکن شده است.

گرچه در ابعاد آیفون ۱۶ پرومکس اندکی بزرگتر است اما در کمال تعجب وزن آن به لطف استفاده از تیتانیوم به شکل معناداری کمتر شده و از ۲۴۰ گرم به ۲۲۷ گرم رسیده است.

ناچ متفاوت و قدیمی آیفون ۱۳ پرومکس در کنار پورت لایتنینگ و فریم فولادی از مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری آیفون ۱۳ پرومکس با تازه‌ترین محصول آیفون است.

اپل در سری آیفون ۱۶ از تیتانیوم برای کاهش وزن و افزایش مقاومت استفاده کرده، صفحه نمایش آن حتی نسبت به آیفون ۱۵ نیز ۵۰ درصد مقاوم‌تر شده است.

دکمه اکشن و دکمه کنترل دوربین نیز در سری آیفون ۱۶ وجود دارد و در آیفون‌ ۱۳ خبری از این دکمه‌ها نیست.

دوربین

آیفون ۱۳ پرومکس از لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی در کنار لنز ۳ مگاپیکسلی اولتراواید و یک لنز با زوم ۳ برابر در پشت گوشی استفاده می‌کرد.

با نگاه به مشخصات دوربین آیفون ۱۳ پرومکس، مشخصات دوربین آیفون ۱۶ پرومکس با لنز اصلی فیوژن ۴۸ مگاپیکسلی که سرعت بالایی در خواندن داده برای تنظیم فوکوس دارد و تاخیر شاتر را به صفر می‌رساند. لنز ۴۸ مگاپیکسلی اولترا واید و لنز تتراپریسم با زوم ۵ برابری دوربین اصلی را همراهی می‌کنند.

اندازه حافظه رم و پردازنده

اپل برای آیفون ۱۶ پرومکس ۸ گیگابایت رم در نظر گرفته که با پردازنده جدید A18 ترکیب شده است. پردازنده جدید از فناوری ۳ نانومتری نسل دوم اپل بهره می‌برد.

در مقام مقایسه آیفون ۱۳ پرومکس با پردازنده A15 بیونیک و ۶ گیگابایت رم عرضه شده بود.

آیفون ۱۳ یا آیفون ۱۶؟ / نبرد نابرابر آخرین آیفون رجیستر شده در ایران

خبر بد برای دارندگان آیفون ۱۳ پرومکس این است که هوش مصنوعی اپل به ۸ گیگابایت رم نیاز دارد. پس برای بهره‌مند شدن از امکانات هوش مصنوعی اپل احتمالا باید گوشی‌ جدید خرید.

هر دو گوشی اکنون از سیستم عامل iOS18 استفاده می‌کنند.

باتری

باتری آیفون ۱۶ پرومکس ظرفیت بیشتری دارد و می‌تواند تا ۱۶ ساعت وبگردی مداوم با اینترنت ۵G را دوام بیاورد. باتری آیفون ۱۳ با ظرفیت کمتر می‌تواند تا ۱۲ ساعت در شرایط مشابه دوام دارد.

نتیجه‌گیری

با نگاه به مشخصات می‌توان گفت که این دو گوشی متعلق به دو دنیای متفاوت هستند. آیفون ۱۶ پرومکس صفحه نمایش بزرگتر، پردازنده قدرتمندتر، باتری بادوام‌تر و دوربین‌های بهتری دارد. در نهایت در دنیای هوش مصنوعی اپل با آیفون ۱۳ پرومکس احتمالا به روی شما بسته است.

۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]