بودجه باشگاه‌های فوتبال دولتی چقدر است؟
بودجه باشگاه‌های فوتبال دولتی چقدر است؟

با آن‌که بسیاری از باشگاه‌های بزرگ فوتبال دنیا به صورت خصوصی اداره می‌شوند، اما این موضوع در ایران کاملا برعکس است و بیش از ۸۰ درصد باشگاه‌های فوتبال بودجه دولتی دارند که این موضوع و هزینه‌هایی که تیم‌های دولتی خرج می‌کنند هر ساله سر و صدای زیادی به پا می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حدود ۲۰ سال از اولین اقدام برای واگذاری تیم‌های دولتی و سپردن آن‌ها به بخش خصوصی می‌گذرد اما بنا به گفته بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور همچنان از ۱۶ تیم لیگ برتری، ۱۳ تیم دولتی، صنعتی و معدنی هستند که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند! 
در میان تیم‌های فوتبال که بودجه دولتی می‌گیرند نام دو تیم پرطرفدار پایتخت، استقلال و پرسپولیس بیش از هر تیم دیگر مطرح است. همواره بودجه‌ای که از سوی دولت به این دو تیم اختصاص پیدا می‌کند و همچنین نحوه خرج کردن آن مورد انتقادات جدی قرار گرفته است.
بودجه سرخابی‌های پایتخت چقدر است؟
در فصل جاری لیگ برتر فوتبال، سقف بودجه تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا ۴۰۰ میلیارد تومان و حداکثر بودجه باشگاه‌های لیگ برتری ۳۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. باشگاه پرسپولیس تهران در صدر باشگاه‌های دولتی قرار دارد که بودجه ۳۲۵ میلیاردی به آن اختصاص یافته است.
باشگاه استقلال تهران، یکی دیگر از تیم‌های پرطرفدار فوتبال ایران است که در فصل جاری لیگ برتر درخواست بودجه ۳۳۰ میلیارد تومانی ارائه کرد اما این پیشنهاد از سوی سازمان لیگ مورد پذیرش قرار نگرفت و این تیم با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی به استقبال فصل رفت.
بودجه سایر باشگاه‌های دولتی
در میان باشگاه‌های دولتی/صنعتی فوتبال ایران، باشگاه سپاهان اصفهان با بودجه ۳۲۵ میلیاردی در صدر قرار گرفته و باشگاه فوتبال خوزستان با ۳۰۰ میلیارد تومان در رده بعدی قرار دارد. باشگاه‌های ذوب آهن اصفهان، صنعت نفت آبادان، آلومینیوم اراک به ترتیب ۱۸۰، ۱۳۰ و ۱۲۰ میلیارد تومان، فرم بودجه خود را به سازمان لیگ ارسال کردند.
پس از اعلام رقم بودجه تیم‌های لیگ برتری، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد رعایت سقف قراردادها و عدم گذر باشگاه‌ها از بودجه مصوب شده پیش آمد که باعث شد سازمان بازرسی کل کشور به این ماجرا ورود کند. با این حال هنوز بحث بودجه عمومی که به باشگاه‌های فوتبال داده می‌شود و نحوه خرج کردن آن توسط باشگاه‌ها حل نشده و باشگاه‌هایی که بودجه دولتی دارند با انتشار بیانیه‌های مختلف یکدیگر را مورد شدیدترین انتقادها قرار می‌دهند. 
ضمن آنکه در فصل جاری برخی از باشگاه‌ها سقف در نظر گرفته شده را رد کردند که این موضوع صدای سایر باشگاه‌ها را درآورد و برخی از باشگاه‌ها با جریمه نقدی و ورزشی مواجه شدند اما در نهایت برخی از جریمه‌ها بخشیده شد و با گذشت چند ماه از شروع فصل جدید لیگ برتر همچنان بحث در خصوص بودجه‌ تیم‌ها و سقف در نظر گرفته شده برای مخارج باشگاه‌های دولتی داغ است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]