در حمله اسراییل، سوریه تمام قوانین امنیتی‌اش مخدوش شده و در داخل کشورش به یک نمایندگی سیاسی که مسئولیت حفاظتش با آنها بوده، حمله شده است. آنها این مسئولیت را دارند که به مراجع بین‌المللی شکایت کنند.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و کارشناس امور سیاسی و بین‌المللی در خصوص حمله اسراییل به کنسولگری ایران گفت: در شرایط عادی حمله به یک مقر سیاسی و توجه نکردن به مصونیت‌های قانونی و بین‌المللی در یک کشور ثالث، برای دو کشور مورد نظر امکان مراجعه به مراجع بین‌المللی را ایجاد می‎کند.
وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر ایران، کشور میزبان (سوریه) که تمام قوانین امنیتی‌اش مخدوش شده و در داخل کشورش به یک نمایندگی سیاسی که مسئولیت حفاظتش را داشته حمله شده، می‎تواند شکایت کند. آنها این مسئولیت را دارند که به مراجع بین‌المللی رجوع کنند.
مجلسی اشاره کرد: اسراییل دست به ترور فرماندهان نظام ایران در دمشق زده و  چنین اتفاقی در هر صورت بزرگ است. ایران می‎تواند شکایت بین‌المللی حقوقی انجام دهد، ولی از لحاظ سیاسی با مشکلاتی روبرو است. من شخصاً تردید دارم در شرایطی که دولت ایران قرار دارد و سوابقی که داشته بتواند اقدام بین‌المللی کارسازی انجام بدهد.
وی در ادامه تصریح کرد: البته مراجعه به شورای امنیت و مطرح شدن این موضوع به سود کشور است. ولی مشکل این است که از چه کسی باید شکایت بکنیم؟ زیرا این مشکل وجود دارد که ایران اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد و نمی‌توانند به عنوان یک کشور از اسراییل شکایت کند. این مشکل فقط برای ایران وجود ندارد برای بسیاری از کشورهایی که اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسند، وجود دارد.
مجلسی بار دیگر اشاره کرد: البته سوریه در موقعیت مناسب‌تری برای شکایت قرار دارد، چرا که این اتفاق در خاک آن کشور رخ داده است. تعهداتی که به دیپلمات‌های ایران داشته به مخاطره افتاده است. برای آنها راحت‌تر است که شکایت کنند.
در خصوص احتمال جنگ ایران با اسراییل گفت: ایران عملاً در یک شرایط جنگی با اسراییل است. اسراییل به دلیل جنگ گسترده در غزه و همچنین تنش‌هایی که با لبنان دارد، بدش نمی‌آید با ایران وارد یک کشمکشی بشود. چون می‌داند این کشمکش یک جنبه جهانی پیدا خواهد کرد. زیرا آمریکا و حامیان غربی اسراییل موجودیت آنها را تضمین کرده‌اند و بدون شک وارد این تنش می‎شوند. با این حال شروع یک جنگ برای هیچ طرفی مناسب نیست.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]