چرا شیرخشک در داروخانه‌ها کم است؟
چرا شیرخشک در داروخانه‌ها کم است؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فاصله چند ماهه واریز سهم یارانه ارزی شیر خشک به حساب داروخانه‌ها توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: در مجموع به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و همچنین عدم پرداخت سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده است و توان مالی لازم برای تامین شیر خشک را ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود مهدوی‌نیا با اشاره به وضعیت کمبود شیرخشک در خوزستان اظهار کرد: بعد از اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارز شیر خشک را از ارز ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۶۰۰ رساند، قیمت شیر خشک تقریبا دو برابر شد اما سازوکاری تعیین کردند و گفتند باید شیرهای خشک را در سامانه تی‌تک ثبت کنند تا مشتری شیر خشک را با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند و ما به تفاوت آن توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب دارودخانه ها واریز شود.
وی افزود: با توجه به اینکه بین خرید شیر خشک توسط داروخانه‌ها و واریز ما به تفاوت توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها فاصله چند ماهه وجود دارد، بخش زیادی از پول، از گردانه تامین و توزیع خارج می‌شود، بنابراین نه تنها داروخانه بلکه شرکت‌های توزیع‌کننده هم دچار مشکل شده‌اند و این پول در حال خارج شدن از چرخه تولید هم است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سهم یارانه ارزی که باید توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب داروخانه‌ها واریز شود با فاصله چند ماه واریز می‌شود و این مساله موجب شده است پول در یک جا و آن هم در سازمان هدفمندی یارانه‌ها دپو شود و امکان تولید و تامین شیر خشک سخت شده است.
وی ادامه داد: در مجموع به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و همچنین عدم پرداخت سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده است و توان مالی لازم برای تامین شیر خشک را ندارند.
مهدوی‌نیا بیان کرد: با وجود همه این شرایط، داروخانه‌ها احساس تعهد دارند و همچنان در حال مقاومت هستند تا شیرخشک را تامین کنند اما اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها این مشکل را حل نکند، روز به روز این وضعیت بدتر می‌شود.
وی عنوان کرد: بخش قابل توجهی از نوزادان، از طریق معاونت بهداشت دانشگاه و به صورت رایگان یا با مبلغ بسیار پایین شیر کوپنی دریافت می‌کنند که مدتی تامین نشد و بار شیر خشک کوپنی هم به بار شیر خشک غیرکوپنی افزوده شد و مصرف را بالا برد در نتیجه، ذخایر شیر خشک کمتر شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کمبود شیرخشک از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در نتیجه ذخایر شیر خشک در داروخانه‌ها و منازل کمتر شد بنابراین هر چه شیر خشک در کارخانه تولید می‌شود، مستقیم از تولید به مصرف است و ذخیره نمی‌شود بنابراین با تعطیل شدن چند روزه یا کمبود ماده اولیه و متوقف شدن تولید شیر خشک برای چند روز هم، کمبود شیرخشک خود را نشان می‌دهد.
مهدوی‌نیا بیان کرد: ماهانه حدود ۶۰۰ هزار قوطی شیر خشک در خوزستان نیاز داریم که تامین این مقدار به صورت تدریجی انجام می‌شود و مردم نمی‌توانند کل سهمیه خود را در یک مراجعه دریافت کنند.
وی افزود: کمبود شیر خشک تنها مربوط به خوزستان نیست و مربوط به کل کشور است. مقرر شده است مجلس شورای اسلامی دستگاه‌های مربوطه را دعوت کند تا ملزم شوند کار را سامان‌دهی کنند تا از این وضعیت خارج شویم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]