ساز و کار محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۲/حدکثر عیدی ۱۵ میلیون تومان شد! +افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها
ساز و کار محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۲/حدکثر عیدی ۱۵ میلیون تومان شد! +افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها

محاسبه عیدی کارگران و کارمندان یکی از دغدعه‌های مهم این قشر می‌باشد.

به گزارش نبض بازار، در این گزارش به بررسی کامل محاسبه عیدی و سنوات در سال ۱۴۰۲ و نحوه تعیین مبلغ عیدی خواهیم پرداخت.باید گفت که عیدی مشمولان قانون کار با مشمولان دسـتگاه‌های دولتی متفاوت است. عیدی کارکنان دولت در پایان هرسال توسط دولت تعیین می‌شود. ولی عیدی کارگران مشمول قانون کار براساس فرمول مندرج در قانون مذکور مشخص می‌شود. براساس این، فرمول عیدی کارگران دوبرابر آخرین حقوق آن‌هاست، مشروط بر اینکه از سه برابر حداقل حقوق سال مربوطه بیشتر نباشد.مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲، ۱۵.۹۲۴.۸۵۲ تومان و حداقل آن ۱۰.۱۶۵.۶۸۰ تومان است. قبل از هر چیزی باید اعلام کرد میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰% است. اینفوگرافی عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:
 

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از ۱۲ ماه چگونه است؟بر اساس تبصره ۱ ماده واحده قانون مذکور، برای کارکنانی که سابقه کارشان در کارگاه کمتر از یک سال است، مبلغ پرداختی عیدی به نسبت ایام کارکرد در سال و با احتساب شصت روز مزد به عنوان مبنای محاسبه، تعیین می‌شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. با توجه به این تبصره،  فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر است:
 

میزان عیدی کارگران با سابقه کمتر از یک سال

فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران، عیدی سال ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟با توجه به اینکه طبق قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از دوبرابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. مبلغ اعلام شده در مورد کارگرانی است که یک سال در کارگاه به کار اشتغال دارند. کسانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند به نسبت مدت کارکرد از عیدی برخوردار می‌شوند.برای محاسبه عیدی افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند، باید حقوق ماهانه را در عدد تعداد ماه‌های کاری ضرب کرده و حاصل آن را بر ۱۲ تقسیم کرد. عدد حاصل برابر با عیدی هر ماه است. حال باید این عدد را در ماه‌های کارکرد ضرب کرد.حقوق ماهانه کارگر × تعداد ماه‌های کاری                        ۱۲فرمول محاسبه عیدی به این صورت است که کارکرد عیدی در ماخذ عیدی ضرب و برعدد  ۳۶۵ تقسیم می‌شود:
 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]