قرارداد نهایی با هند در چابهار تا دو هفته دیگر امضا می‌شود
قرارداد نهایی با هند در چابهار تا دو هفته دیگر امضا می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چند پیوست به قرارداد نهایی با اپراتور هندی اضافه کرده‌ایم و اگر هندی‌ها موردی بر این پیوست‌ها نداشته باشد قرارداد نهایی تا دو هفته آینده منعقد می‌شود.

به گزارش بازار، قاسم عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در نشست خبری امروز (پنجشنبه) ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی گفت: محدودیت در پذیرش کشتی‌ها از نظر طول و محدودیت فصل در بندر چابهار از بین رفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تعیین تکلیف قرارداد نهایی و ١٠ ساله با اپراتور هندی، گفت: اینکه دو هفته آینده قرارداد نهایی با اپراتور هندی منعقد می‌شود. چند پیوست به قرارداد نهایی اضافه کرده‌ایم و اگر هندی‌ها موردی بر این پیوست‌ها نداشته باشد قرارداد نهایی تا دو هفته آینده منعقد می‌شود.

وی ادامه داد: این قرارداد ١٠ ساله به صورت BOT است و در نهایت پس از پایان زمان قرارداد، تجهیزات بندری هند برای سازمان در بندر شهید بهشتی باقی می‌ماند. پیوست‌های قرارداد اضافه شده است. این پیوست‌ها از طریق وزارت امور خارجه به هند ارسال شده است. این قرارداد بناست طی یکی دو هفته آینده با حضور وزیر کشتیرانی هند امضا شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ترانزیت در بندر شهید بهشتی به رشد ٢۵٠ درصدی در ۶ ماهه اول امسال رسیده است، ادامه داد: برای تخلیه بارگیری کانتینر از بندر شهید بهشتی تخفیفات و مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم. تخفیفات چند درصدی قائل شده‌ایم تا این مسیر برای صاحبان بار به صرفه و هزینه عبور بار را برای صاحبان بار کم باشد. تا کنون ۵ بسته تشویقی به صاحبان بار ارائه کردیم و در حال حاضر در هر کانتینر تخفیف ۶٠٠ دلاری داریم.

عسکری نسب با بیان اینکه شرکت پیمانکاری کیهان، شیران زرین همکار با اپراتور هندی از زیرمجموعه‌های شرکت سینا و بنیاد مستعضان است، تاکید کرد: سهم درآمدی ایران و هند در سه بخش ترانزیت- واردات و صادرات متفاوت است اما در بخش ترانزیت سهم درآمدی ۵٠-۵٠ درصدی داریم که این بهترین حالت قراردادی است.

وی ادامه داد: هندی‌ها تا کنون ٢٠ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری ٨۵ میلیون دلار متعهد شده را انجام داده و انجام مابقی سرمایه‌گذاری مشروط به امضای قرارداد نهایی می‌دانند. قرارداد موقت مشروط به استفاده از تجهیزات بندری هند تا دی ماه امسال ادامه دارد و پس از آن اگر قرارداد به امضا نرسید، سیاست بعدی را دنبال می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه به توافقنامه اصلی که در زمان وزارت عباس آخوندی امضا شده، دست نزدیم، افزود: قرارداد کوتاه مدت ما با هندی تا دی ماه مهلت دارد و خوشبختانه با تغییر سفیر هند کارها با سرعت پیش رفت و پیش بینی می‌کنیم تا ۲ هفته آینده بین ایران و هند نهایی و امضا می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه گذاری ۱۲۵۰ میلیارد تومانی شرکت بخش خصوصی در پسکرانه بندر چابهار، تصریح کرد: قرارداد احداث ۲ پست اسکله پتروشیمی و نفتی به ارزش ۱۶۰۰ هفته حمل و نقل امسال امضا خواهد شد، ضمن اینکه اپراتورها به شدت به‌دنبال ایجاد اسکله‌های معدنی هستند.

عسگری نسب در خصوص دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران نیز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مرجع دریایی کشور است و ما به عنوان مسئول ۳۳ کنوانسیون دریایی، کار تخصصی را انجام می دهیم. ایجاد زیرساخت برعهده ماست و دبیرخانه شورای توسعه مکران تسهیل گری می‌کند و خیلی با شورا چالش نداریم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]