جزئیات اقدامات دولت در بخش تعاون/ افزایش ۶ برابری سهمیه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان
جزئیات اقدامات دولت در بخش تعاون/ افزایش ۶ برابری سهمیه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان

معاون تعاون وزارت کار گفت: سهمیه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان نسبت به سنوات گذشته از ۵۰دلار به ۳۰۰دلار برای مناطق عادی افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد. طبق گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می‌توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد.

مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت کار  در نشست هم‌اندیشی خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص پیوند عملی خیریه‌ها و تعاونی‌ها اظهار کرد: دو اصل ۴۳و ۴۴در قانون اساسی برای تبیین باید‌ها و نباید‌های فقر و محرومیت‌زدایی در کشور توسط شهید آیت‌الله بهشتی طراحی و تصویب شد.

وی افزود: به نقل از شهید بهشتی تعاونی‌ها بهترین مبدل واگذاری‌های اموال دولتی به مردم به‌طور مطلوب هستند.

مسکنی، تعاونی‌های فراگیر را یکی از مسیر‌های مهم حمایت از سه دهک اول درآمدی عنوان و اضافه کرد: تعاونی‌ها یک مدل موفق اشتغال‌زایی در مناطق محروم هستند.

وی نقش دولت‌ها را در محرومیت‌زدایی از مناطق محروم تسهیل‌گری بستر و ظرفیت‌سازی دانست و گفت: تنها راه‌حل نجات کشور تعاون همکاری و مشارکت مردمی است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعاون را اجتماعی‌ترین بخش اقتصاد کشور دانست و گفت: در هفته تعاون سال جاری بهره برداری از ۱۳۸طرح تعاونی در سطح مناطق روستا‌یی کشور با سرمایه مردمی ۵۰۷۲نفر و با همکاری شرکای اجتماعی بخش تعاون به ویژه نهادهای حمایتی فعال در مناطق روستایی و محروم با سرمایه گذاری بیش از ۸۴۶میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۱۹۵۶ نفر آغاز شد.

معاون امور تعاون وزارت کار تأکید کرد: خلاء حضور سمن‌ها و خیرین در بخش تعاون بیش از بیش احساس می‌شود و پیوند فعالان اجتماعی و بخش تعاون قطعاً موجب ثمرات خیر برای جامعه است این خلا با حضور وسرمایه گذاری مستقیم خیران ویا سهامدار غیر عضو شدن آنها در تعاونیهای حمایتی قابل پوشش است.

وی، از طراحی و انتشار مجموعه آموزشی ۲۵قسمتی ویژه فعالان اجتماعی خبر داد و گفت: سهمیه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان نسبت به سنوات گذشته از ۵۰دلار به ۳۰۰دلار برای مناطق عادی افزایش داشته است.

مسکنی با اشاره اقدامات معاونت امور تعاون در دولت مردمی سیزدهم گفت: تشکیل تعداد ۹۷۳تعاونی روستا تعاون با اشتغالزایی ۱۷۵۸۹نفر در دولت سیزدهم و اعطای تسهیلات به ۵۹طرح روستا تعاون به مبلغ ۱۵۶میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۸۲۷نفر، همکاری با قرارگاه مهر امام رضا(ع) جهت تشکیل تعاونی‌های جدید در مناطق محروم با تشکیل تعداد ۶۲تعاونی، فعال‌سازی تعداد ۱۰طرح تعاونی، اجرای تعداد ۷طرح تعاونی، تشکیل تعداد ۱۳۹تعاونی و اجرای تعداد ۲۵طرح تعاونی در مناطق محروم با همکاری بنیاد علوی، صدور ۴۷۲۱۸بیمه‌نامه و واگذاری تعداد ۲۴۰کارگزاری به تعاونی‌ها با هدف گسترش بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر در تعاونی‌های روستایی و تشکیل و راه‌اندازی ۳۹تعاونی فراگیر ملّی با عضویت ۱۳۸۵نفر و فرصت شغلی ۱۹۹۵نفر به‌منظور فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی اقدامات مهم معاونت امور تعاون در این مسیر است.

انتهای پیام/

 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]