طرح استاد-شاگردی یا برده‌داری مدرن؟
طرح استاد-شاگردی یا برده‌داری مدرن؟

کارشناس رفاه و تامین اجتماعی با انتقاد از گنجانده شدن طرح «استاد-شاگردی» در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: نداشتن هیچ نوع بیمه برای کارآموزی یکی از ایرادهای اصلی این طرح است.

علی حیدری عضو سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و کارشناس رفاه و تامین اجتماعی  در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به گنجانده شدن طرح «استاد-شاگردی» در لایحه برنامه هفتم توسعه مصوب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به انتقاد از این طرح دولت و اقدام مجلس پرداخت.

 وی با بیان اینکه انتقاد ما به اصل موضوع نیست بلکه به زیرساخت هایی که باید موجود باشد گفت: طرح «استاد-شاگردی» به این معنی است که فردی مهارتی را از یک استاد فرا بگیرد و در کار به اجرا در بیاورد که این موضوع مدت هاست که منسوخ شده ,‌چرا که در حال حاضرسیستم های تعمیر تغییر کرده است. در گذشته مکانیک های ماشین،  قطعه ای را تعمیر می کردند اما اکنون تعویض قطعه دارند. مکانیکی نمی کنند, یا دستگاه هایی آمده است که به جای مکانیکی که در گذشته تشخیص می داد که ایراد ماشین چیست؟ تشخیص می دهند. در حال حاضر مکانیک با دیاگ زدن تشخیص می دهد که چه مشکلی در ماشین وجود دارد. منطق کارتغییر کرده است. تولید ماژولارشده است. قطعه سازی و تعویض قطعه است. بنابراین بحث استاد شاگردی فقط در صنایع دستی و صنایع سنتی معنا پیدا می کند.

حیدی با تأکید بر اینکه بر اساس صدر و مقدمه و بندهای ۱و۲ و ۵ و ۷ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی و برنامه سوم, چهارم و پنجم و ششم  موضوع فراگیری پوشش‌های پایه و حداقلی بیمه‌های اجتماعی یک اصل مهم و ضروری است گفت: اتفاقاً در ارزیابی و طراحی نظامات تامین اجتماعی دنیا نیز در بین ۵ اصل فراگیری، جامعیت، کفایت، کارآمدی و پایداری مالی اولویت با اصل فراگیری است و در طراحی و پی ریزی هر نظام تامین اجتماعی اولویت با ایجاد پوشش کامل و همگانی در سطح پایه است.

وی افزود: حال آنکه در مصوبه کمیسیون تلفیق نه تنها دستمزد نیروی کار را در کارگاه‌های ۴ نفره شناور و توافقی کردند بلکه افراد موصوف را از شمول پوشش بیمه بازنشستگی، فوت (بازماندگان) و بیمه بیکاری محروم ساخته‌اند که این امر مغایر با مقاوله نامه‌های بین‌المللی پذیرفته شده از سوی ایران و نیز مغایر با اصول ۳و۲۹ و۴۳قانون اساسی و مغایر با سیاست‌های کلی برنامه هفتم و سیاست‌های کلی تامین اجتماعی خواهد بود.

کارشناس رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه متأسفانه در کشور شناسنامه کار نداریم اظهار داشت:یعنی نداشتن پرونده الکترونیک و کارت اشتغال و شناسنامه کار باعث شده است که ندانیم چه تعداد بیکار در کشور داریم.نمی دانیم چه تعداد آدم بیکار داریم.این باعث می شود وقتی که بازرس کار و تأمین اجتماعی به محیط کار وارد می شوند,‌متوجه نمی شوند که این واقعاً‌ نیروی کار است یا خیر؟! در خارج از دنیا نیروی کار شناسنامه اشتغال دارد.

 حیدری گفت: کارآموزی در محیط کار با ریسک هایی همراه است.درصد بروز خطا در حین کار برای اینها بیشتر است. چرا که کارگری که ماهر است, احتمال اینکه دچارحادثه بشود کمتر است تا کارآموزی که در حال یادگیری است. در این برنامه آمده است که این کارآموز بیمه نشود در حالی که ریسک بالایی برای بروز حادثه دارد. اتفاقاً این افراد باید بیمه شوند. این در حالی است که اگر این فرد در محیط کار دچار حادثه شغلی شود, هزینه زیادی برای کارفرما ایجاد می شود. بنابراین بهتر است از شروع کار بیمه داشته باشد.

وی  بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا هزینه این نوع اشتغال را برای کارفرما صفر می کنند. در کشورچین در برخی از ایالت ها که نرخ بیکاری بالا بود. دولت طرحی را اجرا کرد که علاوه بر اینکه بیمه کارگران را پرداخت می کرد,‌حقوق حداقلی به کارگر می داد تا هزینه ای برای کارفرما وجود نداشته باشد. در چنین طرحی اگرفرد دچار حادثه شود باید از جیب سازمان بیمه گر پرداخت شود. بنابراین باید هزینه بیمه برای افرادی که در معرض مخاطرات شغلی هستند پرداخت شود.

انتهای پیام/

 
 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]