معاون جدید وزیر کار: از بخش تعاون غافل شدیم
معاون جدید وزیر کار: از بخش تعاون غافل شدیم

سرپرست معاونت امور تعاون بیان کرد: در کنار توجه به مسئله تحول گرایی، توجه به رویکرد بین الملل بخش تعاون اهمیت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بخش تعاون یکی از ارکان سه گانه اقتصاد ایران محسوب می شود. طبق ابلاغیه رهبری در مورد اصل «۴۴» قانون اساسی باید سهم این بخش در اقتصاد ایران به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند در حالی که سهم آن در حال حاضر تنها پنج درصد است و بسیاری در مورد رسیدن این سهم به ۲۵ درصد ابراز تردید کرده اند.

حامد ویس کرمی، سرپرست معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تکریم و معارفه معاونت امور تعاون درباره رسیدن به سهم ۲۵درصدی تعاون در اقتصاد به  ضرورت مشارکت بخش مردمی تعاون برای تحول گرایی اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و در سند توسعه بخش تعاون که سال گذشته ابلاغ شده بر اهمیت بخش تعاون تاکید شده است.

وی بیان داشت: نکته اصلی برای ادامه مسیر با کمک و حمایت بدنه مردمی بخش تعاون، رویکرد تحولی و تحول گرایی در بخش است و من معتقدم اگر به سمت تحول روش ها و اقدامات و تصمیمات حرکت نکنیم ، دستیابی به سهم ۲۵درصدی بخش تعاون ممکن نخواهد بود.

ویس کرمی ادامه داد: برای این تحول به مشارکت بخش مردمی تعاون نیاز داریم و دولت به تنهایی نمی تواند این مسیر را هموار کند و بخش مردمی باید هم در تصمیم گیری و هم تصمیم سازی حضور داشته باشد.

وی گفت: به دنبال تحقق توسعه بخش تعاون در حوزه توسعه صادرات، صنعت و خدمات و… هستیم و این مهم نیازمند نگاه و تمرکز بر توانمندی های درون زای کشور و هم نیازمند نگاه بیرونی برای بهره گیری از ظرفیت های بین المللی بخش تعاون می باشد.

سرپرست معاونت امور تعاون ادامه داد: در کنار توجه به مسئله تحول گرایی، توجه به رویکرد بین الملل بخش تعاون اهمیت دارد و نیازمند این هستیم که در این موضوع به طور جدی تمرکز کنیم.

وی افزود:  توجه به روزآمدی دست اندرکاران بخش تعاون در حوزه آموزش و پژوهش گام مهمی است و باید دانش را ارتقاء دهیم.  ما باید مبتنی بر دانش روز تصمیم‌سازی و تصمیم گیری کنیم و شاهد رشد و شکوفایی بخش تعاون باشیم.

*رشد ۳٫۵درصدی شاغلان بخش تعاون در سال ۱۴۰۱

در این مراسم مهدی مسکنی، معاون سابق امور تعاون، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و خدمات انجام شده در دوران تصدی معاونت، از حاضرین تشکر و قدردانی کرد.

مسکنی گفت: ما توانستیم نرخ رشد صادرات تعاونی ها را در سال۱۴۰۱ نسبت به سال قبل با رشد ۲۳درصدی افزایش دهیم و دو برابر صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: رشد ۳٫۵درصدی شاغلان بخش تعاون در سال ۱۴۰۱نیز براساس آمارهای مرکز آمار رقم خورده است. مسکنی بیان داشت: افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون با رشد ۱۲۴درصدی به ۶٫۳ همت رسید همچنین صدور بیش از ۳۰درصد ضمانت های تعاونی ها در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

معاون سابق امور تعاون در بیان سایر فعالیت های صورت گرفته، اظهار داشت: رشد ۳٫۵ درصدی پرداخت تسهیلات در بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۰و سال ۱۴۰همچنین بهره برداری از ۲۰۸۸طرح در این دوره و انجام بیش از ۲۱همت سرمایه گذاری و توسعه ۶۴ تعاونی دانش بنیان با عضویت ۱۵۸۰نفر در این دوران انجام شده است.

وی افزود: رونمایی از سامانه های مختلف نظیر سامانه کالا برگ الکترونیک، درگاه مشترک بین بانک و صندوق، سامانه نظارت بر تعاونی ها، سامانه تعاونی های آموزشگاهی و ….. همچنین بازنگری سند توسعه بخش تعاون بعد از ۱۰سال که با عزم رئیس جمهور در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ابلاغ شد و ۸۰حکم برای دستگاه های اجرایی تعیین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت نهادهای مردمی بخش تعاون، انجمن علمی و اقدامات دیگر با همت تمام همکاران بخش تعاون صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]