ثبت شرکت در تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان | راهنمای کامل مراحل و مدارک ثبت
ثبت شرکت در تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان | راهنمای کامل مراحل و مدارک ثبت
پیش از اینکه با جزئیات ثبت شرکت و موسسه در شهرهای مختلف آشنا شویم، اجازه دهید تا کمی به ویژگی‌های استان و شهرها بپردازیم.

به صورت کلی تفاوت زیادی در نحوه، مراحل و مدارک مورد نیاز ثبت شرکت در شهرهای مختلف وجود ندارد. تفاوت عمده بیشتر در هدف و موضوع فعالیت اقتصادی و مناسب‌ترین شهر برای فعالیت اقتصادی شما می‌باشد تا با توجه به آن شهر که در آن شرکت خود را ثبت می‌کنید انتخاب نمایید. در ادامه به نقاط مثبت و منفی شهرهای مختلف می‌پردازیم تا با اطلاعات و علم بیشتری شهر مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

ثبت شرکت در تهران

استان تهران با مرکزیت شهر تهران پرجمعیت‌ترین استان ایران است. آب‌وهوای این منطقه به دلیل قرار گرفتن در دامنه جنوبی رشته‌کوه‌های البرز بسیار متنوع است. ارتفاعات شمالی استان سردسیر و نیمه‌مرطوب هستند، اما هر چه به سمت جنوب حرکت کنیم هوا گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود. این ساختار اقلیمی موجب شده است که تنوع چشمگیری در فعالیت‌های اقتصادی وجود داشته باشد. از سوی دیگر، رودخانه‌هایی دائمی و پرآب مثل جاجرود و لار از شمال استان سرچشمه می‌گیرند و به جنوب آن می‌رسند. ساخت سدهایی مثل امیرکبیر و لتیان در مسیر این رودها، نیروی برق و آب آشامیدنی مورد نیاز مردم را تامین می‌کند.

این استان به شانزده شهرستان تقسیم شده است. شهرستان تهران در مرکز استان تهران واقع شده است و بیشترین جمعیت را دارد. پاکدشت، شهریار، قدس و اسلامشهر به ترتیب در رتبه‌های بعدی جمعیتی قرار دارند. بهارستان، ورامین، ملارد، ری، قرچک، پردیس، رباط‌کریم، دماوند، پیشوا، شمیرانات و فیروزکوه دیگر شهرستان‌های تهران هستند. نحوه ثبت شرکت در تهران در تمام شهرستان‌های آن یکسان است. بنابراین، هزینه ثبت شرکت در تهران در تمام شهرهای آن برابر است. قدمت تاریخی شهر ری و طبیعت زیبای شمیران همیشه مورد توجه گردشگران بوده‌اند. شهر دماوند نیز یکی از مقاصد تفریحی مهم است که در زمستان پذیرای علاقه‌مندان به اسکی می‌شود. شهرستان شهریار واقع در غرب استان نیز از نظر اقتصادی رو به رشد است. از پاکدشت نیز نباید غافل شد که از مهم‌ترین قطب‌های پرورش گل و گیاه در منطقه است.

جغرافیای صنعتی و اقتصادی شهر تهران

تهران پایتخت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. متمرکز بودن مهم‌ترین مراکز اداری و نهادهای دولتی در این شهر موجب رونق اقتصادی شده است. صاحبان صنایع و کارآفرینان نیز با در نظر گرفتن همین شرایط، دفاتر کاری خود را در این کلان‌شهر افتتاح می‌کنند. ثبت شرکت و موسسه در تهران بزرگ گزینۀ بسیار مناسبی برای تمام فعالان اقتصادی است. جاده‌هایی امن به تمام استان‌های مجاور و نیز چند پایانه مسافربری، فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن موجب شده است که از سراسر ایران به این شهر بیایند. تهران همچنین مقصد اصلی تاجران بین‌المللی به ایران است. بازار فرهنگ و هنر نیز بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور در تهران رونق دارد. در سال‌های اخیر، ثبت شرکت در تهران در تمام حوزه‌ها اعم از آموزشی و بهداشتی تا گردشگری و فناوری بسیار فراگیر شده است.

ثبت شرکت در مشهد

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی و شهری زیارتی و سیاحتی است که در شمال شرق ایران قرار دارد. مشهد مهم‌ترین قطب گردشگری مذهبی کشور و دومین شهر مذهبی در جهان به شمار می‌آید، مشهد از نظر صنعتی و اقتصادی در رتبه دوم در ایران محسوب می‌گردد به طوریکه دومین قطب تولید خودرو و از اصلی‌ترین مراکز تولید چرم در ایران شناسایی می‌شود. مشهد در زمان حکومت افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور کشور بعد از تهران است و این پایتخت معنوی ایران، علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) که مقصد اصلی مسافران برای سفر بوده، دارای جاذبه‌های جذاب و منحصر به فرد دیگری نیز می‌باشد. ثبت شرکت در مشهد، برای سهامداران و مدیران شرکت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این استان به ۳۳ شهرستان تقسیم شده است که مشهد، نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، کاشمر و قوچان بزرگ‌ترین آنها هستند. باخرز، بجستان، بردسکن، بینالود (طرقبه شاندیز)، تایباد، تربت‌جام، جغتای، جوین، چناران، خلیل‌آباد، خواف، خوشاب (با مرکزیت سلطان‌آباد)، داورزن، درگز، رشتخوار، زاوه، زبرخان (با مرکزیت قدمگاه)، سرخس، ششتمد، صالح‌آباد، فریمان، فیروزه، کلات، کوه‌سرخ، گلبهار، گناباد و مه‌ولات دیگر شهرستان‌های آن هستند. گفتنی است که نحوه ثبت شرکت در استان خراسان رضوی در تمام شهرستان‌های آن یکسان است. بنابراین، هزینه ثبت شرکت در مشهد با دیگر شهرها برابر است. شهرک‌های صنعتی کاویان، چرمشهر و رباط‌سنگ نیز از مهم‌ترین مراکز تولیدی این استان هستند.

جغرافیای صنعتی و اقتصادی شهر مشهد

شهر مشهد مرکز استان و پایتخت معنوی کشور است. شیعیان جهان در تمام طول سال از سراسر دنیا برای زیارت حرم امام رضا (ع) به مشهد سفر می‌کنند. بخش بسیار مهمی از اقتصاد این کلان‌شهر بر پایه ارائه خدمات گردشگری مذهبی استوار است. تولید و فروش زعفران، فیروزه، عقیق، فرش، هل و زرشک نیز بخش دیگری از درآمد ساکنان را تشکیل می‌دهد. همچنین وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد نظیر آرامگاه فردوسی در توس در فصل‌های گوناگون مسافران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. ثبت شرکت در مشهد در حوزه گردشگری رشد چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است و افراد بسیار زیادی در حال ورود به این عرصه هستند.

ثبت شرکت در شیراز

این استان به سی و شش شهرستان تقسیم شده است. شهرستان شیراز با نزدیک به دو میلیون نفر ساکن، پرجمعیت‌ترین آنها است. مرودشت، کازرون، فسا، داراب، جهرم، لارستان، فیروزآباد و ممسنی به ترتیب در رتبه‌های بعدی جمعیتی قرار دارند. آباده، لامرد، اقلید، کوار، نی‌ریز، زرین‌دشت، قیر و کارزین، استهبان، مُهر، زرقان، کوه‌چنار، خرامه، گراش، سپیدان، خرم‌بید، فراشبند، رستم، ارسنجان، خفر، خنج، اوز، بیضا، سروستان، بختگان، پاسارگاد، بوانات، و سرچهان دیگر شهرستان‌های این استان هستند. گفتنی است که نحوه ثبت شرکت در استان فارس در تمام شهرستان‌های آن یکسان است. بنابراین، هزینه ثبت شرکت در شیراز با دیگر شهرها برابر است. از مناطق دیدنی این استان مانند تخت جمشید، نقش رستم، بیشاپور، رودخانه فهلیان و دریاچه بختگان نیز نباید غافل ماند.

جغرافیای صنعتی و اقتصادی شهر شیراز

از نقاط قوت شهر شیراز و مزایای ثبت شرکت در این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. شیراز مرکز استان فارس و پرجمعیت‌ترین شهر آن است. هوای عالی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر آن موجب رونق همیشگی صنعت توریسم در این شهر شده است. فرودگاه بین‌المللی شیراز یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی در سفرشان به ایران است. مسافران ایرانی نیز برای رفتن به آرامگاه حافظ و سعدی و دیدن خانه‌ها و باغ‌ها و مساجد بسیار زیبا به این شهر سفر می‌کنند. ثبت شرکت در شیراز در زمینه فعالیت‌های خدماتی و رفاهی رشد بسیار چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است. صنایع دستی اصیل و بسیار متنوع این شهر نیز بسیار مورد توجه تمام بازدیدکنندگان است. خاتم‌کاری‌های شیراز نه تنها در بازار وکیل که در بازارهای جهانی نیز مخاطبان فراوانی دارد. تعدادی دانشگاه مهم ایران نیز در این شهر قرار دارند که دانشجویانی از سرتاسر ایران و کشورهای مختلف دارند. به دلیل پویایی این شهر، تاسیس شرکت در شیراز یکی از گزینه‌های اصلی بسیاری از فعالان اقتصادی محسوب می‌شود.

ثبت شرکت در اصفهان

استان اصفهان در مرکز ایران واقع است و یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور محسوب می‌شود. جاذبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی موجب شده است که در تمام طول سال بازدیدکنندگان فراوانی از سراسر جهان به این استان زیبا سفر کنند. ثبت شرکت در اصفهان در حوزه گردشگری بسیار متداول است و افراد زیادی در زمینه ارائه خدمات توریستی مشغول به فعالیت هستند. از سوی دیگر، صنایع بزرگی نظیر ذوب‌آهن و فولاد مبارکه نیز بخش مهمی از منابع اقتصادی این منطقه را تشکیل می‌دهند. شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هِسا) نیز در شاهین‌شهر اصفهان فعال است.

این استان به بیست و چهار شهرستان تقسیم شده است. شهرستان اصفهان با حدود دو میلیون و دویست هزار نفر ساکن، پرجمعیت‌ترین آنها است. آران و بیدگل، اردستان، برخوار، بوئین و میاندشت، تیران و کرون، چادگان، خمینی‌شهر، خوانسار، خور و بیابانک، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، شهرضا، دهاقان، فریدون‌شهر، فلاورجان، فریدن، کاشان، گلپایگان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف‌آباد و نطنز دیگر شهرستان‌های آن هستند. گفتنی است که نحوه تاسیس شرکت در استان اصفهان در تمام شهرستان‌های آن یکسان است. بنابراین، هزینه ثبت شرکت در اصفهان با دیگر شهرها برابر است.

جغرافیای صنعتی و اقتصادی شهر اصفهان

شهر اصفهان مرکز استان و یکی از مراکز تاریخی ایران است. میدان نقش‌جهان، عمارت عالی‌قاپو، مسجد شیخ‌لطف‌الله، کاخ چهل‌ستون، سی‌وسه‌پل و بسیاری بناهای دیدنی دیگر، گردشگران را از سراسر دنیا به این شهر زیبا می‌کشانند. قدم زدن در چهارباغ و کرانه زاینده‌رود تجربه‌ای به‌یادماندنی برای توریست‌های خارجی بر جای می‌گذارد. صنایع‌دستی اصیل اصفهان نیز بسیار مورد توجه علاقه‌مندان است. فرش دستباف و صنایع‌دستی ظریفی نظیر میناکاری، سفالگری و قلمزنی نه فقط در بازار قیصریه اصفهان که در بازارهای خارجی نیز مخاطبان فراوانی دارند. همین موضوع موجب شده است که ثبت شرکت در اصفهان با موضوع صادرات و واردات نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته باشد.

ثبت شرکت در تبریز

به طور کلی شهر تبریز یکی از بهترین مناطق ایران است که افراد می‌توانند برای ثبت شرکت خود آن جا را انتخاب کنند‌‌. این شهر از نظر ارتباطاتی، سیاسی و اقتصادی، دفاتر اداری، تجاری و بازرگانی، حتی نظامی و صنعتی در موقعیت مناسبی قرار دارد‌‌. صنایع زیادی در این شهر مستقر هستند و از لحاظ گردشگری و توریستی هم بسیار پر طرفدار است‌‌. متناسب با قوانین تجارت در شهر تبریز، در زمان ثبت شرکت در تبریز به وسیله متقاضی، وی باید نوع کمپانی و موضوع کاری خودش را کاملاً مشخص کند‌‌.

شهرستان تبریز پرجمعیت‌ترین منطقه در استان آذربایجان شرقی است. آذرشهر، اهر، اسکو، بستان‌آباد، بناب، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب‌شیر، کلیبر، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس، هشترود و هوراند کامل‌کنندۀ بیست و یک شهرستان آذربایجان شرقی هستند. نحوه ثبت شرکت در آذربایجان شرقی در تمام شهرستان‌های آن یکسان است. بنابراین، هزینه ثبت شرکت در استان آذربایجان شرقی در تمام شهرهای آن برابر است. مرز مشترک این استان با کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان سبب شده است که تاسیس شرکت در تبریز و آذربایجان شرقی در زمینه بازرگانی نیز روند صعودی داشته باشد. همچنین مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان که یک منطقۀ برون‌بومی متعلق به جمهوری آذربایجان است نیز در این استان قرار دارد. این مرزها موقعیت بسیار مناسبی را برای صادرات و واردات به وجود آورده‌اند.

فضای کسب‌وکار و اقتصادی شهر تبریز

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و قطب اقتصادی آن است. امکانات رفاهی خوب سبب شده است که ثبت شرکت در شهر تبریز گزینه بسیار مناسبی برای فعالان اقتصادی باشد. همچنین وجود جاده‌های امنی که این شهر را به دیگر نقاط کشور متصل می‌کند دسترسی آسانی را برای مردم دیگر شهرها مهیا کرده است. فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز نیز امکان سفری سریع و راحت را برای تمام سرمایه‌گذاران و تاجران ایرانی و خارجی فراهم نموده است. همۀ اینها باعث تشویق بیشتر افراد برای ثبت شرکت در تبریز و آذربایجان شرقی شده است. بناهای تاریخی متعدد و اصیلی مثل مسجد و بازار تبریز، مسجد کبود و خانه مشروطه بر جاذبه‌های این منطقه افزوده است. صنایع دستی تبریز نیز در سراسر دنیا بسیار مشهور هستند و در منابع گوناگون بین‌المللی از تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش نام برده می‌شود. غذاهایی مثل کوفته تبریزی و دلمه برگ مو و شیرینی‌هایی مثل باسلوق و نوقا و پشمک نیز طرفداران فراوانی دارند و سالانه درآمد قابل توجهی را برای تهیه‌کنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان آنها حاصل می‌کنند.

انواع تقسیم‌بندی شرکت‌ها و مدارک مورد نیاز

انواع تقسیم‌بندی شرکت‌ها و مدارک مورد نیاز

پس از اینکه مزایا و نقاط قوت انواع شهرهای تجاری ایران را ذکر کردیم؛ نوبت به نحوه ثبت و تاسیس شرکت می‌رسد. همانطور که گفتیم شرکت‌های تجاری تحت قوانین تجاری با هدف جذب سود و منفعت اقتصادی و تقسیم آن میان اعضا تشکیل می‌شوند. کلیه‌ی فعالیت‌های شرکت نیز پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل می‌گیرد.

علاوه بر اینکه اشاره کردیم شرکت‌ها به دو دسته، شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی تقسیم می‌شوند؛ شرکت تجاری به ۷ نوع دیگر تقسیم بندی می‌شود که عموم افراد انواع شرکت را بر این ۷ نوع می‌شناسند.

  1. شرکت‌های سهامی (مانند شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام)
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

طبق تعریف قانون تجارت ایران، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شود و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه‌شان به قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند. همچنین در اسم شرکت باید عبارت «با مسئولیت محدود» قید شود، وگرنه آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب می‌شود و تابع مقررات آن خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  • کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا
  • اساس‌نامه با امضای همۀ اعضا (دو جلد)
  • شرکت‌نامه شرکت با مسئولیت محدود با امضای تمام شرکا (دو برگ)
  • نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت (از میان شرکا یا خارج از این مجموعه)
  • صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره با امضای کلیه شرکا، مدیران و بازرسان (دو نسخه)
  • تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود با امضای تمام شرکا (دو برگ)
  • گواهی مدیر شرکت مبنی بر تأدیۀ تمام سرمایه شرکت و ارائه مستندات آن در صورت غیرمنقول بودن آورده‌ها
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)

تعریف شرکت تضامنی

طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت ایران، شرکت تضامنی شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی برای امور تجارتی تشکیل شود. اگر دارایی‌های شرکت برای پرداخت تمام قرض‌ها کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قرض‌های شرکت هستند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی

  • شرکت‌نامه با امضای همۀ اعضا (دو نسخه)
  • تقاضانامه با امضای تمام شرکا (دو نسخه)
  • صورت‌جلسه با امضای کلیه شرکا (دو نسخه)
  • کارت ملی و شناسنامه تمامی شرکا (همچنین کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان)
  • نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت (از میان شرکا یا خارج از این مجموعه)
  • گواهی مدیر شرکت مبنی بر تأدیۀ تمام سرمایه شرکت
  • اساس‌نامه (دو نسخه، در صورت لزوم)
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)

تعریف شرکت نسبی

طبق ماده ۱۸۳ قانون تجارت ایران، شرکت نسبی شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شود. مسئولیت هر یک از این شرکا به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته‌اند. همچنین مطابق با ماده ۱۸۴، در نام شرکت باید عبارت شرکت نسبی و دست‌کم اسم یکی از شرکا قید شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نسبی

  • شرکت‌نامه با امضای همۀ اعضا (دو نسخه)
  • تقاضانامه با امضای تمام شرکا (دو نسخه)
  • صورت‌جلسه با امضای کلیه شرکا (دو نسخه)
  • کارت ملی و شناسنامه تمامی شرکا (همچنین کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان)
  • نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت (از میان شرکا یا خارج از این مجموعه)
  • گواهی مدیر شرکت مبنی بر تأدیۀ تمام سرمایه شرکت
  • اساس‌نامه (دو نسخه، در صورت لزوم)
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)

تعریف شرکت مختلط غیر سهامی

طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت ایران، شرکت مختلط غیر سهامی شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود و یک یا چند نفر شریک ضامن بدون انتشار سهام تشکیل شود. ‌شرکای با مسئولیت محدود کسانی هستند که مسئولیت آنها فقط به میزان همان سرمایه‌ای است که باید در شرکت بگذارند، اما شرکای ضامن مسئول تمامی قروضی هستند که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پدید آید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

  • شرکت‌نامه با امضای همۀ اعضا (دو نسخه)
  • اظهارنامه با امضای تمام شرکا (دو نسخه)
  • صورت‌جلسه با امضای کلیه شرکا (دو نسخه)
  • کارت ملی و شناسنامه تمامی شرکا (همچنین کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان)
  • نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت
  • گواهی مدیر شرکت مبنی بر تأدیۀ تمام سرمایۀ شرکای ضامن و تعهد دیگر شرکا برای تأمین سرمایۀ مقرر
  • اساس‌نامه (دو نسخه، در صورت لزوم)
  • نامۀ نمایندگی برای اشخاص حقوقی (در صورت وجود)
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)

تعریف شرکت مختلط سهامی

بر اساس مادۀ ۱۶۲ قانون تجارت ایران، «شرکت مختلط سهامی شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین عده‌ای شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل شود. ‌شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایۀ آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمه درآمده است و مسئولیت آنها به میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط سهامی

  • شرکت‌نامه (دو نسخه)
  • اساسنامه شرکت مختلط سهامی (دو نسخه)
  • صورت‌جلسۀ تکمیل‌شدۀ‌ مجمع عمومی موسسان (دو نسخه)
  • صورت‌جلسۀ تکمیل‌شدۀ‌ هیئت‌مدیره به منظور تعیین نمودن دارندگان حق امضا (دو نسخه)
  • نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت
  • گواهی بانکی تأمین حداقل ۳۵% سرمایه شرکت مختلط سهامی
  • گواهی و امضای مدیر شرکت مبنی بر پرداخت تمام سرمایۀ نقدی و تسلیم تمام سرمایۀ غیرنقدی شرکای ضامن
  • گواهی و امضای مدیر شرکت مبنی بر تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت کردن واقعی دست‌کم یک‌سوم از آن
  • نامۀ نمایندگی برای اشخاص حقوقی (در صورت وجود)
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)

تعریف شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی در ایران با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد. تاسیس تعاونی‌ها عمدتاً برای فعالیت در زمینه‌های تولید، مصرف، توزیع، خدمات، کشاورزی و مسکن است. این شرکت‌ها از نظر نوع فعالیت به دو دسته تولید و مصرف (توزیع) و از نظر نوع عضویت به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند. تعاونی‌هایی که در چند حوزه گوناگون مشغول به کار هستند شرکت تعاونی چند منظوره می‌گویند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی

  • اساسنامه شرکت تعاونی
  • تقاضانامه ثبت شرکت تعاونی
  • دعوت‌نامه تشکیل نخستین مجمع عمومی عادی
  • صورت‌جلسه اولین مجمع عمومی با امضای کلیه موسسان
  • اطلاعات کامل شرکت تعاونی (اعم از نام و آدرس آن،موضوع فعالیت، میزان سرمایه و درصد سهام هر یک از اعضا)
  • نام و مشخصات مدیران و بازرسان و قبول کتبی سمت مدیریت و بازرسی
  • شناسنامه و کارت ملی همۀ اعضای هیئت‌موسس و کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان
  • سوابق کاری و تحصیلی و مهارت‌های اعضا در رشته فعالیت مورد نظر
  • گواهی عدم سوء پیشینه اعضای موسس (کارکنان رسمی و پیمانی دولت با ارائه حکم کارگزینی از این مورد معاف می‌شوند)
  • گواهی بانکی و فیش واریزی دست‌کم یک‌سوم از سرمایه اولیه شرکت (در حسابی با عنوان «تعاونی در شرف تاسیس»)
  • قیمت‌گذاری آورده‌های غیرنقدی اعضا در حضور کارشناس رسمی دادگستری و زمان‌بندی تأدیۀ مبالغ تعهدشدۀ اعضا
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)

مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

به طور خلاصه باید مراحل زیر را طی کنید. پس با دقت به موارد زیر توجه کنید:

  • ابتدا باید نوع شرکت و متناسب با فعالیت خود را مشخص کنید.
  • تعیین شرکای شرکت یا همان سهامداران.
  • مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت که برای هر نوع شرکت حداقل‌هایی دارد.
  • انتخاب موضوع فعالیت شرکت بر اساس فعالیتی که دارید باید مشخص شود چون در آینده شما با شرکتی که دارید تنها فعالیتی که در این مرحله انتخاب کرده‌اید می‌توانید انجام دهید.
  • سپس انتخاب نام شرکت، شما ۵ عدد نام که حداقل باید ۳ سیلاب داشته باشند را باید انتخاب و بر اساس اولویت آنها را اعلام کنید.
  • تعیین چارت سمت هر عضو و مشخص کردن اختیارات و حقوق امضاء
  • ثبت نام آنلاین در سامانه اداره و بعد از آن انتظار برای تایید نام و دانلود اوراق برای امضاء و ارسال به اداره از سامانه.
  • ارسال کردن ۲ سری مدارک امضاء شده به همراه نامه تایید نام اداره
  • مراجعه به اداره جهت امضاء و تحویل اوراق
  • پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت.

هزینه ثبت شرکت چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه ثبت شرکت نیز ماند دیگر مولفه‌هایی ثبت شرکت در شهرهای تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. شما زمانی که قصد ثبت شرکتی را دارید در حال استفاده از خدمات هستید. به دلیل وجود فاکتورهای متعدد برای خدمات نمی‌توان قیمت دقیقی تعیین کرد. زیرا اکثر آن‌ها را اداره‌ها و موسسات مختلف ارائه می‌دهند. برای هزینه ثبت شرکت نیز چنین چیزی صادق است. بیشتر هزینه‌ای که برای ثبت شرکت پرداخت می‌کنید در ازاء واریزی اداره‌ها و همچنین ثبت آگهی در روزنامه‌های رسمی صرف می‌شود. از مواردی که در هزینه تاثیر گذار می‌باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمبر سرمایه شرکت

پس از اینکه تمامی کارهای ثبت را انجام دادید و آگهی تاسیس را نیز دریافت کردید باید به سایت مخصوص اداره ثبت شرکت مراجعه کنید و شماره تمبر دریافت کنید؛ سپس به سایت مربوط به اداره کشور رجوع کنید و مالیات حق تمبر را پرداخت کنید.

پست مدارک شرکت

پس از اینکه مستندات را تنظیم کردید، این مدارک باید به ادارات پستی تحویل داده شوند که اداره ثبت اسناد آن‌ها را تایید کرده است. در سال ۱۴۰۰ هزینه پست این مدارک ۲۷ هزار تومان بود، اما به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ و حمل و نقل این هزینه نیز دستخوش تغییر شده است.

روزنامه رسمی شرکت

زمانی مدارک شرکت شما تکمیل می شود که آگهی آن در روزنامه رسمی به چاپ رسیده باشد و تا زمانی که برای این کار اقدام نکرده باشید، نمی‌توانید برای افتتاح حساب یا اخذ مجوزها اقدام کنید.

برای مثال به طور میانگین هزینه‌ای که برای چاپ آگهی ثبت شرکت مسئولیت محدود در روزنامه رسمی در نظر می‌گیرند ۴۷۸۰۰۰ تومان است که در صورت بیشتر شدن تعداد کلمات، به این مبلغ اضافه می‌شود. هزینه روزنامه شرکت تعاونی کمتر از این میزان است و به طور میانگین روزنامه‌های رسمی هزینه‌ای در حدود ۳۸۸۰۰۰ تومان دریافت خواهند کرد. هزینه چاپ در روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ‌ترین آن‌ها، نوع روزنامه می‌باشد. روزنامه‌های مختلف هزینه‌های متفاوتی برای خدمات خود در نظر گرفته‌اند. هر چه روزنامه معروف‌تر باشد، در ازاء چاپ آگهی هزینه بیشتری دریافت می‌کند.

راهنمای انتخاب نام برای ثبت شرکت!!

از مراحل مهم برای ثبت شرکت، انتخاب نام شرکت است که این نام می‌تواند تاثیر زیادی در تجارت شما داشته باشد. امروزه به دلیل زیاد شدن تعداد شرکت‌ها، انتخاب اسم مناسب برای شرکت کمی سخت شده است و به همین دلیل شاید خودتان به تنهایی نتوانید اسمی منحصر به فرد و خاص پیدا کنید.

کارشناسان نخستین ثبت در این مرحله هم به شما کمک می‌کنند تا بتوانید اسمی ماندگار انتخاب نمایید. در انتخاب نام شرکت لازم است موارد زیر را مدنظر قرار دهید :

  • نام شرکت باید ریشه فارسی داشته باشد.
  • نام شرکت نباید لاتین باشد.
  • نام شرکت نباید با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافاتی داشته باشد.
  • مهم ترین اصل در انتخاب نام شرکت، تکراری نبودن آن است یعنی نباید قبل از شما کسی این اسم را برای شرکت خود انتخاب کرده باشد.
  • از اعداد می توانید در نام شرکت خود استفاده کنید ولی باید به صورت حروف نوشته شود.
  • در نام شرکت نباید از عنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان عصر حاضر استفاده شود.

سامانه‌های آنلاین ثبت شرکت‌ در شهرهای مختلف

به توجه به تصویب قوانین جدید در راستای الکترونیکی کردن بیشتر مراحل ثبت شرکت‌‌ها و ایجاد سیستم جدید اینترنتی سامانه‌ی ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری، متقاضیان می‌توانند مراحل ثبت شرکت خود را بدون مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری از طریق سامانه‌‌های اینترنتی شروع و دنبال نمایند.

سامانه‌های آنلاین ثبت شرکت‌ در شهرهای مختلف

در این راستا، حتی ثبت صورتجلسه‌ی تغییرات شرکت‌ها نیز اینترنتی شده است. آخرین اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم درخواست‌ها و همچنین آخرین وضعیت صورت جلسه‌ی ابرازی، مدارک مورد لزوم بخشنامه‌ها و شیوه نامه‌ اجرایی ثبت شرکت‌ها و اطلاع رسانی‌های آنی و پیگیری پاسخ درخواست ثبت شرکت‌ها از طریق سامانه‌های آنلاین به راحتی قابل دسترس است.

با گذر زمان همه روزه تعداد سامانه‌هایی که به صورت آنلاین ثبت شرکت را انجام می‌دهند بیشتر و بیشتر شده است. شما به عنوان فردی که می‌خواهد شرکت خود را ثبت کند حتما به دنبال سامانه‌ای سریع، مطمعن‌ و با پشتیبانی ۲۴ ساعته هستید تا در راه ثبت شرکت به مشکلی برنخورید. سامانه‌ای که می‌خواهید با آن کار کنید باید توانایی داشته باشد که اگر سوال یا مشکلی داشتید بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به راه حل مناسب برسید. سامانه ثبت شرکت ‌های آسان ثبت را می‌توان یکی از بهترین سامانه‌ها با پشتیبانی توسط تیم با تجربه‌ای دانست که می‌تواند به شما کمک کند.

مسیر ثبت شرکت و ثبت برند در ایران دارای پیچیدگی‌هایی است که بی‌توجهی به آنها ممکن است طی کردن آن را بسیار طولانی و دشوار کند. خدمات آنلاین به عنوان بهبود کیفیت ارائه انواع خدمات یکی از نشانه‌های توسعه است. استفاده از خدمات آنلاین با توجه به پیشرفت کسب و کارها و سرعت گرفتن روند رقابتی بسیار با اهمیت شده است. این امر دلیل شکل‌گیری کسب‌وکار آسان‌ثبت را بیشتر مشخص می‌کند؛ می‌توان گفت خدمات آسان ‌ثبت، براساس استانداردهای روز دنیا و با تکنولوژی‌های پیشرفته است.

ثبت شرکت چه شرایطی دارد؟

  • وجود حداقل دو نفر برای ثبت شرکت الزامیست.
  • هیئت مدیره و مدیر عامل نباید سوء پیشینه داشته باشند.
  • داشتن تاییدیه پست برای کد پستی الزامیست.
  • مدیر عامل فقط در یک شرکت می‌تواند مدیر عامل باشد.
  • تعداد اعضا هیئت مدیره می بایست در شرکت با مسئولیت محدود یک نفر به بالا و در شرکت سهامی خاص سه نفر به بالا باشد.
  • تعداد شرکا و سهامداران میبایست در شرکت با مسئولیت محدود حداقل دو نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر باشد.
  • برای ثبت شرکت سهامی خاص می بایست در بانک ۳۵ % از سرمایه شرکت بلوکه شود تا زمانی که روزنامه تاسیس چاپ شود.
  • مدیر عامل می‌تواند حسب مورد جزو سهامداران نباشد.
  • تمام فعالیت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای ممنوع می‌باشد.

مزایا و معایب ثبت شرکت در شهرهای ایران

ثبت شرکت چه مزایایی دارد؟

صاحبان سرمایه، معمولا ترجیح می‌دهند تا کسب‌وکار خود را از مسیر راه‌اندازی یک شرکت تجاری رونق ببخشند. ثبت شرکت تجاری نه تنها برای شناسایی و اعتبار بخشیدن به فعالیت اقتصادی است، بلکه از نظر قانون و حاکمیت اجتماع، به منظور کسب وجه قانونی است. لذا در صورتی که شرکت بصورت یکی از شرکت‌های مندرج در قانون درنیاید و به ثبت نرسد، شرکت مزبور تضامنی محسوب خواهد شد که شرکای عادی حاضر به عدم ثبت و قبول مسئولیت تضامنی نیستند تاسیس هر شرکت تجاری، مستلزم طی کردن مراحل ثبت شر‌کت است. ثبت شرکت از نظر حقوقی و اقتصادی، برای یک کسب‌وکار مزایای زیادی به دنبال دارد.

  • ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مزیت ثبت شرکت که می‌توان نام برد این است که فعالیت یک کسب‌وکار به شکل قانونی و رسمی دنبال می‌شود و از این جهت، اعتبار کسب‌وکار بیشتر می‌شود.
  • با افزایش هرچه بیشتر اعتبار یک کسب‌وکار، جذب سرمایه، گسترش تجارت و تنظیم قراردادهای کلان نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.
  • همچنین یک شرکت ثبت‌شده می‌تواند برخی امتیازات تجاری را دریافت کند. برای مثال در مناقصات و مزایده‌ها هم به طور رسمی شرکت کند.
  • شرکای تجارت نیز با ثبت شرکت می‌توانند زیر چتر قانون تجارت، از حقوق خود دفاع کنند و اختلافات حقوقی خود را از مجاری قانونی دنبال کنند.
  • به دنبال ثبت شرکت، اساسنامه شرکت نیز در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد. در اساسنامه میزان سهام، سرمایه، نوع شرکت و غیره ذکر شده است. بنابراین، زمانی که بین شریکان و اشخاص ثالث من جمله مشتریان شرکت، اختلافی در مورد هر یک از این موارد پیش آید، با مراجعه به اساس‌نامه ثبت‌شده می‌توانند به راحتی این مشکل را حل کنند.
  • با ثبت شرکت، این امکان برای شرکت و نماینده قانونی شرکت فراهم می‌شود تا با اخذ کارت بازرگانی، در عرصه تجارت خارجی وارد شده و به امر صادرات و واردات بپردازد.

معایب ثبت شرکت تجاری در ایران

یکی از معایبی که ثبت شرکت دارد، ضرورت پرداخت مالیات است. البته باید دقت داشته باشید مالیات بر مبنای درآمد شرکت و سود حاصل از کار و فعالیت محاسبه می‌گردد. چنانچه شرکتی فعالیت نداشته باشد، کافی است اظهارنامه‌ای مبنی بر عدم فعالیت پر نماید. سپس آن را به اداره مالیات بدهد. به صورت کلی، پس از ثبت شرکت، نماینده قانونی شرکت مربوطه موظف است تا حداقل سالی یکبار به سراغ پلمپ دفاتر مالیاتی برود و آن را تحویل اداره مالیات دهد. برای ارائه اظهارنامه مالیاتی باید دفاتر مالیاتی پلمپ شوند. اگر شرکتی از این کار خودداری کند توسط دارایی جریمه خواهد شد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ آیا برای شرکت‌ها تهیه آن اجباری است؟

مالیات در ایران به صورت خوداظهاری محاسبه می‌شود. به این ترتیب که اشخاص حقوقی و حقیقی، بدون دخالت ممیزان و کارشناسان اداره مالیات، خودشان اعلام می‌کنند که چقدر درآمد داشته‌اند و چقدر باید مالیات پرداخت کنند. این کار از طریق تکمیل اظهارنامه مالیاتی یا اصطلاحاً فرم خوداظهاری انجام می‌گیرد.

خوداظهاری مالیاتی را اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران کسب درآمد می‌کنند، کسانی که تابعیت ایران را دارند و در خارج از کشور ساکن هستند ولی در ایران درآمدزایی می‌کنند باید ارائه کنند. همه افرادی که تابعیت غیر ایرانی دارند اما در ایران کسب درآمد می‌کنند نیز باید فرم خوداظهاری مالیاتی را ارسال کنند.

می‌توان گفت پرداخت مالیات از جمله بایدهای مشمولین مالیات بوده و در صورت عدم پرداخت، با جریمه‌های سنگینی روبرو خواهند شد. پس از بررسی اظهارنامه مالیاتی مشمولین مالیات توسط سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات مشخص شده و باید نسبت به پرداخت آن، اقدام نمایند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 3.7]