تاخیر در کشت منجر به کاهش ۲۵ درصدی عملکرد کشاورزان می‌شود
تاخیر در کشت منجر به کاهش ۲۵ درصدی عملکرد کشاورزان می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نهاده‌های کشاورزان باید به موقع تامین شود و حتی تاخیر ۱۰ روزه در کشت می‌تواند منجر به کاهش ۲۵ درصدی عملکرد آنها شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز سال زراعی جدید اظهار کرد: ۳۰ درصد اشتغال کشور در اختیار بخش کشاورزی است که معادل ۴٫۵ میلیون بهره‌بردار می‌شود.

وی افزود: قوانین در حوزه کشاورزی بروز شده است که یکی از موضوعات جدی شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در گذشته نرخ محصولات اساسی کشاورزی در شورای اقتصاد تعیین و از بالا به پایین ابلاغ می‌شد که اکنون در شورای قیمت‌گذاری متشکل از دستگاه‌های مختلف و از جمله بخش کشاورزی و فعالین این بخش این نرخ تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: البته گله‌مند هستیم که چرا دولت به مصوبات این شورای مهم توجهی نمی‌کند.

عسکری ادامه داد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی در این شورا با توجه به هزینه‌های تولید و در نظر گرفتن دسترنج کشاورزان تعیین می‌شود که نباید به آن بی‌توجهی صورت گیرد.

وی در ارتباط با عدم پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: امسال را با چالش پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان از خرید تضمینی از جمله گندم مواجه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دیدارهای مستمری را مسئولان مختلف از جمله رئیس جمهور برای پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران داشتم. حتی در مورد وجود منابع مالی در وزارتخانه‌ها آدرس دادم.

عسکری افزود: کشاورزان از سال زراعی گذشته به خوبی ایفای نقش کردند اما مسئولان نتوانستند پاسخ مناسبی به آنان ارائه دهند و لازم است که هر چه سریع‌تر مطالبات آنها پرداخت شود.

وی با اشاره به مشکل پایانه‌های صادراتی تصریح کرد: در صورت تکمیل زیرساخت‌های صادراتی می‌توان اتفاقات خوبی در صادرات محصولات کشاورزی رقم زد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات خلق‌الساعه در دوره وزیر جهاد کشاورزی برداشته شده و دیگر به راحتی جلوی صادرات محصولات کشاورزی گرفته نمی‌شود.

عسکری تاکید کرد: از ۱۵ شهریور تا اواخر آذرماه فصل کاشت غلات است و در صورتی که ۱۰ روز این کشت عقب بیفتد ۲۵ درصد عملکرد کشاورزان کاهش خواهد یافت.

وی با انتقاد از بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به کشاورزان گفت: به غیر از بانک کشاورزی که تسهیلات مناسبی در اختیار کشاورزان قرار داده، در سایر بانک‌ها با چالش مواجه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود آنکه دولت هنوز مطالبات کشاورزان را پرداخت نکرده است اما بانک‌ها برای دریافت اقساط کشاورزان فشار وارد می‌کنند و حتی وثیقه آنها را اجرا کرده‌اند.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]