مقایسه قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار ایران
مقایسه قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار ایران
سال‌هاست برنج خارجی تلاش می‌کند جای برنج اعلای ایرانی را روی سفره خانواده‌ها بگیرد، درحالی‌که به‌رغم تفاوت قیمت این دو نوع برنج، انتخاب اول و آخر بسیاری از خانواده‌ها برنج‌های باکیفیت ایرانی است.

حتی برای خریدارانی که بودجه محدودتری دارند، برنج های ایرانی خوش قیمت و پرمحصول مثل ندا و خوشپخت محبوب‌تر از برنج‌های بی‌کیفیت خارجی هستند. در ادامه این مقاله ضمن معرفی برنج ایرانی و خارجی به بررسی قیمت و خرید برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی خواهیم پرداخت.

معرفی برنج‌ اعلای ایرانی

برنج ایرانی در تمام دنیا به عنوان برنجی خوشپخت و خوش عطر و طعم شهرت یافته و یکی از غذاهای اصلی مردمان تمام دنیاست. بهترین کیفیت این برنج از خاک گیلان و مازندران برداشت می‌شود و از نظر طعم و مزه و پخت، حتی از نظر دانه‌های یکدست، هم‌اندازه و خشک، یک سر و گردن از انواع برنج‌های خارجی بالاتر است. از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی می‌توان به هاشمی و طارم اشاره کرد که به‌خاطر عطر و طعم دلنشین، پخت عالی و تناسب عالی با ذائقه و سلیقه ایرانی، پرطرفدارترین نوع برنج اصیل ایرانی شناخته می‌شوند.

مزیت های برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی

در ایران برنج ایرانی به‌مراتب بیشتر از برنج‌های بی‌کیفیت و به‌اصطلاح «پلاستیکی» خارجی طرفدار دارد و این محبوبیت به‌خاطر مزیت‌های پرشمار آن است. برنج ایرانی منبع غنی ویتامین‌های گروه B و سرشار از ویتامین E است، کلسیم، فسفر و سدیم به فراوانی در این برنج یافت می‌شوند و اسیدفولیک زیادی دارد. حتی عده‌ای معتقدند مصرف منظم این برنج به کاهش وزن، سوءتغذیه و کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند. درحالی‌که برنج‌های خارجی همچون برنج هندی، پاکستانی، تایلندی و انواع برنج ژاپنی در مقایسه با برنج ایرانی خواص چشمگیری برای بدن ندارند.

اصلی‌ترین مزیت برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی طعم و عطر بی‌نظیر آن است که هنگام پخت تمام فضای خانه را پر می‌کند. این برنج مواد نگهدارنده ندارد و سرشار از ارزش غذایی است. با این حال اگر آن را در محیطی خشک، خنک و به دور از نور شدید آفتاب نگه دارید، حدودا ۵ سال دوام می‌آورد. البته بهتر است ظرف ۲ سال بعد از شالیکوبی مصرف شود. بعد از این مدت، حتی اگر دچار آفت نشود، عطر و طعم اولیه را نمی‌توان از آن انتظار داشت.

مقایسه قیمت برنج ایرانی و خارجی

مقایسه قیمت برنج ایرانی و خارجی

از طعم و ظاهر و خواص برنج که بگذریم، یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی در قیمت آنهاست. برنج‌ خارجی در درجه اول برای جبران قیمت نسبتا بالای برنج ایرانی وارد بازار شد، اما از آنجا که برنج مرغوب ایرانی به‌مراتب خوشمزه‌تر، خوش‌طعم‌تر و سالم‌تر از برنج‌های پلاستیکی خارجی است، نتوانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند و جای برنج ایرانی را بگیرد. چراکه ما ایرانی‌ها طعم واقعی برنج اصیل را چشیده‌ایم و صرفا به خاطر قیمت آن را با یک جایگزین کم ارزش تغییر نمیدهیم!

در زمان نگارش این مقاله، قیمت یک بسته ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی حدودا ۱۰ هزار تومان از برنج‌های ایرانی خوش‌قیمت مثل ندا و فجر کمتر است. با پرداخت این اختلاف جزئی، دست‌کم می‌دانید برنجی که بر سر سفره می‌آورید کجا و در چه شرایطی کشت شده و خیالتان آسوده است که برنج ایرانی مصرف می‌کنید! برنج‌های خوش‌قیمت ایرانی مثل ندا، فجر و شیرودی با قیمت کمتر پایینترین قیمت برنج و بهترین کیفیت را تضمین می‌کنند. برای مصرف روزانه نیز می توانید از برنج سرلاشه که کیفیت برنج ایرانی رادارد استفاده نمایید. تنها تفاوت برنج سرلاشه این است که دانه های آن شکسته شده اند و ممکن است برای مجالس و مهمانی ها مناسب نباشد.

قیمت برنج شمال چقدر است؟

انواع برنج شمال بسته به اینکه چقدر باکیفیت باشند، در چه شرایطی کاشت شوند، مجلسی و خوش‌پخت‌ باشند، چقدر سم‌زدایی شوند، دانه‌های کشیده، نرم و روغنی داشته باشند، قیمت‌های متفاوتی دارند. مثلا برنج هاشمی در مقایسه با طارم بعد از پخت دانه‌های نرم‌تر و چرب‌تر و چاق‌تر دارد و در طول کشت کمتر در معرض آفاتی مثل «کرم ساقه‌خوار» است.

با توجه به دلایلی که بالا گفتیم، نتیجه این می‌شود که قیمت برنج ایرانی معروف ما، یعنی هاشمی نسبت به برنج‌های دیگر بهتر باشد. هم‌چنین سم‌پاشی کمتر باعث می‌شود محصول نهایی سالم‌تر و از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. توجه داشته باشید که برنج هاشمی، تنها یک نوع دارد، اما می‌تواند از نظر ظاهری به صورت دانه‌ریز یا دانه‌بلند دیده شود. برنج هاشمی در مناطقی مثل فریدونکنار و آستانه اشرفیه از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

آیا قیمت برنج افزایش می یابد؟

اگرچه در چند سال اخیر شاهد نوسان شدید قیمت برنج در بازار ایران بوده‌ایم، قیمت این غذای اصلی در فصل تولید نه‌تنها افزایشی نداشته، بلکه تا حد زیادی کاهش یافته است. افزایش عرضه برنج به بازار و ازدیاد آن باعث شده تا قیمت‌ها کاهش یابند و تمام خانوارهای ایرانی با هر میزان بودجه‌ای که دارند، بتوانند برنج سالم و باکیفیت مصرف کنند. در حال حاضر خبری در ارتباط با افزایش قیمت برنج ایرانی شنیده نمی‌شود. البته صرفا با بررسی قیمت برنج امروز نمی‌توان قیمت برنج در روزهای آینده را پیش‌بینی کرد.

برنج ایرانی ارزان به‌جای برنج خارجی نامرغوب

اگر از آن‌دسته افرادی هستید که کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنید و به هر قیمت طعم برنج اصیل ایرانی را ترجیح می‌دهید، سراغ محصولاتی مثل هاشمی، طارم، کشت دوم و صدری بروید که عطر و طعم فوق‌العاده خوبی دارند. اما اگر قیمت تمام شده محصول برایتان مهم است و همین اختلاف قیمت، شما را به‌سمت برنج‌های خارجی می‌کشاند، می‌توانید محصولاتی مثل برنج ندا، فجر و شیرودی را جایگزین برنج‌های خارجی کنید. این محصولات به‌رغم کیفیت مطلوب و نام خوبی که دارند، با ارزان‌ترین قیمت در اختیار شما قرار می‌گیرند.

خرید برنج ایرانی مرغوب

در هر نقطه‌ای از ایران هستید، کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید تا برنج باکیفیت و ارزان ایرانی را در بسته‌بندی ‌با وزن‌های مختلف به‌صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید. فروشگاه اینترنتی کاویش ضمن نمایش قیمت روز انواع برنج باکیفیت ایرانی، تجربه این خرید را برایتان ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر از همیشه می‌کند. کافی است سفارش خود را ثبت کرده و منتظر بمانید تا در اسرع وقت برای شما ارسال گردد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]