دلیل واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس
دلیل واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس

وجود چالش‌هایی در مصوبه سال ۹۹ بورس که بر اساس آن شرکت‌ها موظف به داشتن بازارگردان بودند، باعث بازنگری سازمان بورس شد و در نتیجه تصویب مصوبه جدیدی صورت گرفت که بازارگردانی را به بورس و فرابورس واگذار می‌کند.

در سال ۹۹، شرکت بورس تهران در هماهنگی با وضعیت نزولی بازار سرمایه، از طریق صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که به منظور حفظ ثبات بازار سرمایه و حفاظت از حقوق سهامداران، لازم است بازارگردانی از سوی ناشران و سهامداران در فرآیند پذیرش شرکت‌ها الزامی شود. این تصمیم به دلیل اهمیت الزامات نقدشوندگی بازار و نیاز به تنظیم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه اتخاذ شد.

بر این اساس هر ناشر ثبت شده در سازمان بورس مکلف شد از بازارگردان استفاده کند و کلیه ناشران قرارداد بازارگردانی با بازارگردان منعقد کردند.

بررسی چالش‌های مصوبه سال ۱۳۹۹ بورس

در این میان وجود چالش‌هایی در مصوبه سال ۹۹، مشکلاتی ایجاد کرد که سازمان بورس را برآن داشت تا مصوبه را مورد بازنگری قرار دهد.

یکی از چالش‌های مصوبه سال ۹۹ انبوه منابع ناشران بود که منابع مالی آن‌ها می‌توانست صرف تولید، سرمایه در گردش و پروژه‌های شرکت‌ها شود، اما صرف بازارگردانی شده بود.

چالش دیگر ممنوعیت تملک سهام شرکت‌های اصلی بر شرکت‌های فرعی زیر مجموعه بود که در پی آن باعث می‌شد یک ناشر، خود مالک سهام شرکت اصلی شود.

براین اساس مقرر شد مصوبه سال ۹۹ بازنگری شود و جلساتی با بورس و فرابورس برای ارائه راهکارهای لازم برای خروج از این چالش‌ها تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد.

در نهایت طی روزهای گذشته با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت و در کنفرانس خبری با حضور مدیران سازمان و بورس و فرابورس به جزئیات این مصوبه پرداخته شد.

به گفته عیوضلو عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهاداردر بازارهای بورس تهران، بازار اول و دوم فرابورس مصوبه سال ۹۹ از حالت الزام خارج شده است و این اختیار به بورس و فرابورس واگذار شد که اگر ناشری می‌خواهد از بازارگردان استفاده کند به این کار ادامه دهد.

عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که ناشران بازار اول بورس، همچنان می‌توانند بازارگردان داشته باشند اظهار کرد: دیگر ناشران نیز در طی زمان با هماهنگی بورس و فرابورس برای الزام داشتن و یا عدم استفاده از بازارگردانی آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

لغو مصوبه سال ۹۹ به معنای حذف بازارگردانی نیست

همچنین گودرزی مدیرعامل بورس تهران با ارائه توضیحاتی درباره لغو مصوبه سال ۹۹ گفته است حدود ۲.۵ درصد از ارزش معاملات سهم بازارگردان است که نشان می‌دهد در نقد شوندگی اثر بالایی ندارند.

به گفته گودرزی تا ۲ ماه آینده اسامی شرکت‌های بورسی که از بازارگردانی معاف هستند اعلام خواهد شد و شرکت‌هایی که ملزم به بازارگردانی هستند نیز مشخص می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران معتقد است لغو مصوبه سال ۹۹ به معنای حذف بازارگردانی نیست و تنها اختیار بازارگردانی را به بورس و فرابورس واگذار می‌کند.

سه قاعده برای بازار پایه

محمد علی شیرازی، مدیرعامل فرابورس در خصوص مصوبه اخیر بازارگردانی، با بیان این که سه قاعده برای بازارپایه وجود دارد، تاکید کرد: اولین قاعده مربوط به بانک، بیمه و نهادهای مالی بوده و دومین قاعده مرتبط با شرکت‌هایی است که سرمایه آنها از یک حدی بزرگتر و تعداد سهامداران آنها بیشتر است.

مدیرعامل فرابورس افزود: سومین قاعده متعلق به ناشرانی است که سهامداران قابل توجه اما نقدشوندگی کمتری دارند. البته شرکت‌هایی که نقدشوندگی قابل توجهی دارند، نیاز به این موضوع ندارند.

تغییر دامنه نوسان

وی در رابطه با دامنه نوسان اظهار داشت: افزایش دامنه نوسان به نقدشوندگی کمک چندانی نخواهد کرد. مهم ترین موضوع این است که شکاف قیمتی نمادهای متقاضی عرضه و تقاضا به واسطه بازارگردان پر شود.

منبع:

مشرق نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]