ارزش معاملات بورس آب رفت! + نقشه بازار
ارزش معاملات بورس آب رفت! + نقشه بازار

بورس در معاملات ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ با ریزش ۱۷۱۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۱ میلیون و ۹۸۷ واحدی قرار گرفت.

بورس هم مانند دیگر بازارهای مالی تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان می‌شود. با وجود اتصال پارامترهای مختلف اقتصادی به هم، باز هم احتمال وقوع روندی جدا از پیش بینی های تخمین زده شده وجود دارد و هیچ چیز در بازار سرمایه قطعی نیست و نوسان همواره در ذات بازار وجود دارد. شاخص کل در چند ماه اخیر با اصلاحات سنگینی مواجه شده است و به طوریکه در تیر ماه نیز شاهد عقبگرد سنگین شاخص کل بودیم. وضعیت بازار در تیر ماه نیز در آرامش سپری می شود و در برخی روزها با رنگ سبز و قرمز نوسان در بازار مشاهده می‌شود. مدیران بورسی این روند را طبیعی می دانند. هر چند خبرهای حاشیه ای هم در زمینه سیاست و هم مصوبات دولت همچنان اثربخش و تاثیرگذار بر روند معاملات است.

برخی از مردم بر این باورند، سرمایه وارد شده به بورس باید سودآور باشد اما این انتظار کاملا دور از منطق است. بر همین اساس به افراد توصیه می‌شود، قبل از ورود به بازارهای مالی نسبت به ضرر و زیان احتمالی در بازار اطلاعات لازم را کسب نمایند و بعد با نگاهی باز و دور اندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات روز یکشنبه را با ریزش نسبی آغاز کرد در ادامه این حجم از ریزش کاهشی شد، طوریکه در میانه بازار به ریزش بالای ۱ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی شپنا، شتران، خساپا، خودرو، شیران، شبندر و میدکو تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهشی یافت تا با کاهش ۲۰۴۱ واحدی به ۶۹۱ هزار و ۸۱۶ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بیش از ۱ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۰,۱۵۰,۳۳۶.۴۳ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۳۸,۱۷۰.۳۳۹ میلیارد ریال و حجم معاملات ۵.۹۶۷ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز فجهان، خاور، سرچشمه، انتخاب، شگویا، هرمز و ودی هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

 

امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی نوشت: در راستای ارتقاء سلامت و القاء آرامش روانی در ⁧ بازار سرمایه⁩ و به منظور تقویت نظارت سیستمی شفاف و عاری از هر گونه اعمال سلیقه، سیاست ها و برنامه های نظارتی ⁧ سازمان بورس⁩ حول ۱۰ محور پیگیری خواهد شد.

‌۱.درجه بندی تخلفات بازار بر اساس شدت آن و اعمال اقدام نظارتی متناظر بر اساس امتیاز منفی هر کد معاملاتی/کارگزار، از قبیل تذکر سیستمی، تذکر اداری، اعمال محدودیت دسترسی برخط، تشکیل پرونده تخلفاتی و اعلام جرم

‌۲.توسعه سامانه هوشمند ارسال خودکار هشدارهای نظارتی به متخلفان

‌۳.انتشار دوره ای و منظم اقدامات نظارتی انجام شده

‌۴.انتشار اسامی متخلفان پس از صدور آراء قطعی، مطابق مقررات مربوطه

‌۵.تقویت «کنترل اقدامات نظارتی بورس‌ها»

‌۶.تشدید برخورد با فعالیت های مجرمانه و اغواگرایانه در بستر فضای مجازی و حمایت از گسترش رویکرد تحلیلی در آن

‌۷.توسعه آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه شناخت جرائم و تخلفات

‌۸.تعیین شفاف و روشن مصادیق دستکاری بازار

‌۹.بازنگری در رویه توقف و بازگشایی نمادها

‌۱۰.برگزاری جلسات با فعالان بازار به منظور دریافت پیشنهادها و انتقادها.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]