بورس سبز تمام شد / کدام نماد در صدر بود؟
بورس سبز تمام شد / کدام نماد در صدر بود؟

بورس در معاملات ۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ با رشد ۸۳۵۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۱ میلیون و ۹۴۶ واحدی قرار گرفت.

بورس هم مانند دیگر بازارهای مالی تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان می‌شود. با وجود اتصال پارامترهای مختلف اقتصادی به هم، باز هم احتمال وقوع روندی جدا از پیش بینی های تخمین زده شده وجود دارد و هیچ چیز در بازار سرمایه قطعی نیست و نوسان همواره در ذات بازار وجود دارد. شاخص کل در چند ماه اخیر با اصلاحات سنگینی مواجه شده است و به طوریکه در تیر ماه نیز شاهد عقبگرد سنگین شاخص کل بودیم. وضعیت بازار در تیر ماه نیز در آرامش سپری می شود و در برخی روزها با رنگ سبز و قرمز نوسان در بازار مشاهده می‌شود. مدیران بورسی این روند را طبیعی می دانند. هر چند خبرهای حاشیه ای هم در زمینه سیاست و هم مصوبات دولت همچنان اثربخش و تاثیرگذار بر روند معاملات است.

برخی از مردم بر این باورند، سرمایه وارد شده به بورس باید سودآور باشد اما این انتظار کاملا دور از منطق است. بر همین اساس به افراد توصیه می‌شود، قبل از ورود به بازارهای مالی نسبت به ضرر و زیان احتمالی در بازار اطلاعات لازم را کسب نمایند و بعد با نگاهی باز و دور اندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات روز چهارشنبه را با رشد خوبی آغاز کرد در ادامه این حجم از رشد کاهشی شد، طوریکه در میانه بازار به رشد بالای ۲ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فارس، شپنا، حکشتی، فملی، شستا، اخابر و البرز تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۱ شهریور ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهش یافت تا با رشد ۴۶۲۵ واحدی به ۶۶۷ هزار و ۸۵۴ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با رشد بالای ۸ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۸,۶۷۵,۱۵۵.۵۸۴ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۵۴,۶۷۵.۴۸ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۱۵۱ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز فجهان، وسپهر، دماوند، غصینو، دی، ودی و سمگا هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۱ شهریور

رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار  از اعطای پاداش به چهارمین گزارشگر حرفه‌ای ناهنجاری بازار سرمایه خبر داد.

در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد، سقف ارزش تعهدات موقعیت‌های باز پوشش داده نشده هر کارگزار در هر سررسید، معادل ۱۵ درصد حد اعتباری هر کارگزار تعریف شد.

سرپرست معاونت توسعه بازار فرابورس از راه‌اندازی بازار اختصاصی دانش‌بنیان‌ها تا پایان شهریور خبر داد.

به گفته وزیر نفت، تولید نفت به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

جابه‌جایی ۱۵ نماد در تابلوهای رنگی بازار پایه

۱۵ نماد در تابلوهای رنگی بازار پایه جابجا شدند. لازم به ذکر است طبقه‌بندی ناشر، نافی تکالیف و مسئولیت‌های وی در قبال الزامات قانونی و مقرراتی مربوطه از جمله قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نیست.

طبقه بندی شرکت‌های پذیرش شده در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران اعلام شد

در راستای اجرای دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، مدیریت نظارت بر ناشران پذیرفته‌شده طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرش شده در بازارهای اول و دوم را اعلام کرد.

جلوگیری از افزایش قیمت‌های کاذب در سایه شفافیت بورس کالا

بهزاد یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه کالا و محصولات از طریق بورس کالا مزایای بسیاری دارد، با عرضه محصولات در بورس کالا و قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا، شاهد پوشش ریسک برای شرکت‌ها خواهیم بود. این موضوع شفافیت را بیش از پیش افزایش می‌دهد. با حذف رانت، بخش قابل توجهی از قیمت‌های کاذب حذف و شفافیت ایجاد خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]