قدرت نمایی خودرویی ها در روز صعودی بورس
قدرت نمایی خودرویی ها در روز صعودی بورس

بورس در معاملات ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۲ با رشد ۲۴۴۹۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۲ میلیون و ۱۳۶ واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس با رشدی چشمگیر به پایان رسید و آن هم در روزی که بازار در انتظار خبری مهم در حوزه نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالا بود.

بورس معاملات روز دوشنبه را در وضعیت صعودی آغاز کرد در ادامه این حجم از رشد کاهشی شد، طوریکه در میانه بازار به رشد بالای ۱۷ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی تاپیکو، شستا، شپنا، فولاد، نوری، شبندر و شتران تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌هایی از هر گروه قابلیت صعود بیشتر را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهش یافت تا با رشد ۷۲۶۳ واحدی به ۷۲۰ هزار و ۹۰۳ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با رشد بالای ۲۴ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۵,۰۷۲,۱۷۰.۴۸۸ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۸۰,۳۵۵.۰۳۸ میلیارد ریال و حجم معاملات ۱۳.۳۵ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز آریا، صبا، وسپهر، شاوان، دی، انتخاب و زاگرس هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

در راستای بهبود فرایند پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، سازمان بورس مفادی از دستور‌العمل مذکور را اصلاح و پس از تصویب آن، به منظور اجرا به بورس تهران ابلاغ کرد.

دبیر کل انجمن پتروشیمی: ارزش محصولات پتروشیمی در بورس کالا و انرژی ۶.۵ میلیارد دلار است.

وزیر امور خارجه: سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل برجام آماده است.

زمان‌بندی جدید عرضه در بورس کالا

بورس کالا با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه در هفته جاری (۱۵ شهریور)، زمان‌بندی جدید عرضه محصول‌ها در هفته منتهی به ۱۵ شهریور را طبق جدول بالا اعلام کرد.

 نخستین بازدید دانش‌آموزی از ارکان بازار سرمایه

در قالب برنامه ارتقای سواد مالی دانش‌آموزان، نخستین گروه متشکل از ۴۰ نفر از دانش‌آموزان برگزیده چهارمین دوره المپیاد دانش‌آموزی کشوری در رشته مدیریت و اقتصاد طی برنامه یک روزه آشنایی با بازار سرمایه، از سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس تهران بازدید کردند.

آشنایی با مفاهیم مالی در قالب کارگاه تعاملی و بازی و سرگرمی، یکی از بخش‌های اصلی این رویداد بود که با محوریت شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس برگزار شد.

پوشش ریسک با به‌کارگیری معاملات سوآپ حامل‌های انرژی

مجید پیره، دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قرارداد سوآپ قراردادی جهت معاوضه دو دارایی معین است که طبق ضوابط خاصی بین طرفین منعقد می‌شود. سوآپ به عنوان یک قرارداد برای اهدافی همچون پوشش ریسک یا کسب سود از محل پیش‌بینی روند آینده بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس بندهای مصوب در معاملات سوآپ انرژی، اگر دو کالایی که قرار است با یکدیگر معاوضه شوند همجنس باشند و این دو کالا مکیل یا موزون باشند، باید مقدار دو کالا با هم برابر باشد؛ در غیر این‌صورت به لحاظ شرعی مشکل خواهد داشت.

همچنین تبدیل یک قرارداد به دو قرارداد هم از دیگر راهکارهایی بود که در مصوبه کمیته تخصصی فقهی به عنوان راهکاری برای اجرایی کردن سوآپ حامل های انرژی در بازار سرمایه مطرح شده است.

سرمایه‌گذاری بی‌دغدغه با صندوق بازنشستگی تکمیلی

حجت‌الله نصرتیان، مدیرعامل سبدگردان مفید گفت: از جمله مزایای صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی این است که بدون ایجاد دغدغه سرمایه‌گذاری برای کارکنان یک مجموعه، سازمان یا نهاد محل خدمت، سرمایه‌گذاری را برایشان انجام می‌دهد.

تجربه ثابت کرده بازار سرمایه، در بلندمدت نسبت به سایر بازارهای موازی بازدهی قابل توجی دارد. بنابراین می‌توان از این ویژگی مثبت بازار در ایجاد چنین صندوق‌هایی برای بهره‌مندی و سرمایه‌گذاری کارکنان مجموعه‌ها استفاده کرد.

 حذف دلار ۲۸۵۰۰ در بورس کالا

امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی نوشت: مطابق مفاد نامه رییس کل محترم بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]