بورس در وضعیت حساس / انتظار صعود داشته باشیم؟
بورس در وضعیت حساس / انتظار صعود داشته باشیم؟

شاخص کل بورس تهران به مرز سقوط به کانال ۱.۹ میلیونی رسیده است و ممکن است امروز سطح ۲ میلیونی را از دست بدهد.

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های‌ بازار سهام ریزش سنگینی کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه ۱۷ مهر- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل ۵۱ هزار و ۶۰۹ واحد نزول کرد و شاخص کل هم‌وزن ۲۶ هزار و ۲۰ واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  ۶۵۹ واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش ۵ هزار و ۶۷۰ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت پارس سویچ (بسویچ)، شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران (آباد) و شرکت ذوب آهن اصفهان (ذوب) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) و شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کاذر (شرکت فراورده‌های نسوز آذر)، خچرخش (شرکت چرخشگر) و وسینا (بانک سینا) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) و شرکت ریل پرداز سیر (حریل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، ۱۵ نماد صف خرید داشتند و ۲۹۰ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۲۲ درصدی به ۹۴۸ میلیارد تومان رسید.

معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد و در نهایت نیز شاخص کل برای دومین روز ریزش کرد. شاخص کل سومین ریزش بزرگ در ۳ ماه اخیر را ثبت کرد

نمادهای فولاد، فارس، شپنا، شستا، پارسان و شبندر بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند.

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان از بازار خارج شد که ۹۶ درصد بیشتر از روز پیشین بود. نمادهای وبملت، وتجارت، خودرو، فملی، شستا، شپنا، شبندر، خساپا، شتران، وکغدیر و فولاد بیشترین خروج سرمایه را داشتند. در مجموع ۲ روز اخیر، هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شده است.

ناظران یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افزایش خروج سرمایه را شعله ور شدن آتش جنگ میان فلسطین و اسرائیل می‌دانند. این در حالیست که دیروز قیمت دلار در بازار آزاد روند صعودی گرفت. بنابراین به توجه به حواشی جنگ در سرزمین‌های اشغالی، می‌توان گفت ریسک‌های سیستماتیک بازار افزایش یافته و می‌توان انتظار ادامه ریزش را در معاملات دیروز داشت.

شاخص به مرز سقوط به کانال ۱.۹ میلیونی رسیده است و اگر امروز سطح ۲ میلیونی را از دست بدهد سیگنال مهمی برای معامله گران خواهد بود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]