صفر تا صد حراج در مرکز مبادله / شمش طلا چند به فروش رفت؟
صفر تا صد حراج در مرکز مبادله / شمش طلا چند به فروش رفت؟

در این گزارش به بررسی جزء به جزء همه ابعاد حراج شمش طلا در روز گذشته می پردازیم.

با توجه به اعلام رییس بانک مرکزی، نخستین حراج حضوری شمش طلا امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شد. در این حراج، شمش‌ های یک‌ کیلویی به فروش رسید و تمام افراد، از جمله واردکنندگان طلا، با رفع تعهد ارزی در این حراج شرکت کردند.

آخرین جزئیات درباره حراج هر قطعه شمش طلا

شروع جلسه ساعت ۱۲ اعلام شد و وجه الضمان برای هر قطعه شمش طلای استاندارد مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.

متقاضیان خرید باید تا ساعت ۱۶ روز سه شنبه مورخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ مبلغ وجه الضمان را پرداخت کرده باشند. این مبلغ باید به شماره حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران در شعبه بانک کارگشایی مرکز بانک ملی ایران واریز شده باشد. قیمت مبادلات طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت خریداران و پذیرفته شدن آن توسط فروشندگان صورت می‌گیرد.

متقاضیان خرید شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران شامل فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب معتبر، تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب معتبر و خرده‌فروشان طلای آب‌شده دارای پروانه کسب معتبر هستند.

مدارک مورد نیاز برای خرید شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران شامل اصل نامه درخواست شرکت در حراج، اصل کارت ملی، اصل پروانه کسب و اصل فیش بانکی واریز وجه الضمان، اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران و آخرین آگهی روزنامه رسمی (ویژه اشخاص حقوقی) است.

نخستین حراج شمش طلا چطور گذشت؟

با توجه به گفته رئیس مرکز مبادله، در پایان جلسه حراج حضوری امروز، قیمت ۱۰ شمش طلای یک کیلویی بر اساس نرخ‌های کشف‌شده از فرآیند عرضه و تقاضا تعیین شد و معامله انجام شد. علاوه بر این، در پایان جلسه، تسویه نقدی و تحویل فیزیکی شمش‌های طلا نیز صورت گرفت. این نشان می‌دهد که حراج طلا در مرکز مبادله ارز و طلا به‌صورت فیزیکی انجام شده است و خریداران شمش‌های طلا آن‌را دریافت کرده‌اند.

 

اختلال در سایت مرکز مبادله ارز و طلا در روز حراج

در روز چهارشنبه ساعت ۱۲، در زمان اعلام اولین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا، سایت این مرکز از دسترس خارج شده است. با اینکه باید در ساعت ۱۲ امروز نخستین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام می‌شد، اما این سایت به طور کامل از دسترس خارج شده است.

آغاز حراج آنلاین شمش طلا از هفته آینده

بالسینی درباره قیمت فروش ۱۰ شمش یک کیلویی در حراج امروز گفت: قیمت ها بسیار نزدیک به بازار بود. براساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت تعیین شد.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا اعلام کرد که حراج های آنلاین از هفته آینده آغاز خواهد شد و حراج حضوری در هر هفته یک روز برگزار می‌شود. در حراج امروز، نمایندگان بانک مرکزی، بانک کارگشایی، مرکز مبادله و اتحادیه طلا و جواهر مسئولیت اجرای آن را برعهده داشتند.

سخنگوی مرکز مبادله با تاکید بر استقبال خوب از اولین حراج، افزود: خریداران شمش‌های طلا از چهار گروه تولیدکنندگان طلا و جواهر در رسته های مختلف بودند.

ورود بانک مرکزی به بازار طلا و سکه و حراج شمش طلا

مقایسه عرضه طلا و سکه در دوران فعلی با دوران مدیریت آقای سیف در بانک مرکزی و پیش فروش سکه در آن زمان، فرض متفاوتی است. در آن زمانی که سکه پیش فروش می‌شد، اصلا سکه‌ای برای فروش وجود نداشت و این عملیات به صورت آتیه صورت می‌گرفت. در حالی که در حال حاضر، طلا در حراج‌های مرکز مبادله ارز و طلا به فروش می‌رسد و در خزانه بانک‌ها، به خصوص بانک کارگشایی بانک ملی، طلا وجود دارد.

در صورتی که حراج آنلاین باشد، معاملات در مرکز مبادله ارز و طلا انجام می‌شود و تحویل طلا در بانک کارگشایی انجام می‌شود. اما اگر حراج فیزیکی باشد، خود بانک کارگشایی مسئول برگزاری حراج فیزیکی است. بنابراین، در هر دو حالت، طلا وجود دارد و معاملات بر روی طلای موجود در خزانه بانک‌ها انجام می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]