سقوط سنگین بورس / ارزش این نمادها با سر زمین خورد!
سقوط سنگین بورس / ارزش این نمادها با سر زمین خورد!

در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران به سطح ۲,۱۲۰,۲۹۴ واحد رسید و با ریزش بیش از ۷ هزار واحد، ارزش کلی بازار بورس در آن روز به طور قابل توجهی کاهش یافت. این رویداد نشانگر ناراحتی و نگرانی سرمایه‌گذاران درباره وضعیت بازار بورس بود و به علت افت چشمگیر در ارزش سهام، بازار تحت تأثیر قرار گرفت.

در تاریخ نهم بهمن ماه، بازار سرمایه ایران با شاخص کل در حال کاهش روبرو شد و قیمت سهام نیز در این روز کاهش یافت. این روند منجر به تغییر رنگ نمایشگر بسیاری از نمادهای معاملاتی شد و آنها به رنگ قرمز تغییر کردند. رنگ قرمز نشان می‌دهد که قیمت فعلی سهم کمتر از قیمت قبلی آن است و این نشانگر کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت ممکن است ناشی از نگرانی‌ها و فروش فشرده توسط سرمایه‌گذاران باشد که به دلیل اخبار و شرایط اقتصادی، در حال فروش سهام خود هستند. تنزلات قیمت در بازار بورس ممکن است ناشی از عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی باشد که تأثیر آن‌ها بر بازار سرمایه قابل مشاهده است.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل بالای ۴ هزار واحد رسید. نمادهای بورسی مانند فولاد، شپنا، وغدیر، شستا، وبملت، رمپنا و اخابر تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۹ بهمن ۱۴۰۲

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  ریزش کاهش یافت تا با ریزش ۱۷۸۳  واحدی به ۷۳۸ هزار و ۶۵۴ واحدی رضایت دهد.

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۷ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۳,۶۳۲,۵۲۵.۴۳ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۵۰,۴۱۴.۵۲۵ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۶۷۳ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز بپاس، آریا، وسپهر، هرمز، ارفع، ثباغ و شاوان هستند.

خبرهای مهم بورسی در ۹ بهمن ۱۴۰۲

 معاون اقتصادی بانک مرکزی: برای کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه و سودجویی‌ دلالان نمی‌توان به طور صرف به عرضه‌های اولیه یا افزایش توجه کرد بلکه باید ابزارهای تامین مالی را متنوع و متکثر ساخت.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا: استفاده از اوراق گام برای تامین مالی فروشندگان در طول زنجیره به ویژه در قالب قراردادهای پریمیوم با امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و به منظور تولید و فروش بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق حرارتی: با احداث واحد بخار نیروگاه گازی سالانه بیش از ۱۱.۵ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

یک اقتصاددان: تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران تاثیر بسزایی در تصمیمات آن‌ها دارد و می‌تواند نتیجه‌ سرمایه‌گذاری‌ را تغییر دهد و بر روند بازار تاثیر مستقیم دارد.

نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان سازوکار صادرات برق را اصلاح و این وزارتخانه را مکلف کردند در صورت ممانعت از آن، در پایان هر سال به ازای هر کیلووات ساعت کاهش سهم صادرات برق بخش غیردولتی معادل متوسط نرخ وارداتی و صادراتی برق را از محل منابع داخلی خود به نیروگاه‌های مشمول پرداخت کند.

 واگذاری ۶۸ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان دارایی مازاد بانک‌های دولتی

واگذاری اموال مازاد از سال ۱۳۹۴ الی شهریور ماه ۱۴۰۰  تنها مبلغ ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده است در حالی که از مهر ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ مبلغ ۶۸ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان واگذار شده است.

 از اول شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه سال جاری در خصوص ۶۵.۷ هزار میلیارد تومان دارایی مازاد توسط بانک‌های تحت مدیریت دولت واگذار شده است.

بر این اساس در سال گذشته فروش ۵۱ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان دارایی‌های مازاد بانک ها انجام شده است. از این میزان ۳۱ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان سهام غیر بانکی و ۱۹ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان اموال مازاد بوده است.

 در همین حال میزان فروش دارایی های مازاد بانک ها از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۷ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان بوده و بر اساس برنامه زمانبندی فروش سهام و اموال مازاد برای سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]